نام‌گذاری هفته تربیت‌بدنی و ورزش؛ تأکیدی بر معجزه ورزش

امروز از ورزش به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های ضروری در سلامت روح و جسم انسان یاد می‌شود. پرداختن به ورزش از بهترین راهکارها برای مبارزه با کسالت و تنبلی، ارتقای سلامت جسمانی و فکری و افزایش توانایی‌های روحی و جسمی است.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان؛ در عصر حاضر، ورزش به زبانی مشترک برای برقراری ارتباط در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی مبدل شده است. توجه به ورزش و گسترش آن نزد اقشار جامعه وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که از آن به‌عنوان ابزاری کارآمد برای توسعه فردی و اجتماعی، جامعه‌پذیری و آموزش افراد برای مشارکت در کارهای گروهی و تیم‌سازی بهره‌برداری می‌شود.

ورزش و فعالیت بدنی آثار متفاوت جسمی و روانی دربر دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

    آثار جسمی ورزش

ورزش، بر جنبه‌های گوناگون زندگی فرد تأثیر می‌گذارد با افزایش توانایی و قدرت جسمانی باعث سلامت بدن ورزشکار می‌شود. امام علی (ع) در این باره می‌فرمایند: سلامتی نعمتی است که از زیادی مال بهتر است. علاوه بر این ورزش به تعادل جسم و روان و با نشاط شدن روحیه کمک می‌کند. روحیه با نشاط نیز باعث طراوت و شادابی بدن می‌شود.

   آثار روانی ورزش

یکی از این نتایج مفید ورزش، افزایش اعتمادبه‌نفس در ورزشکاران است. افزایش شورونشاط، امید به آینده و عدم ابتلا به افسردگی نیز از دیگر نتایج ورزش است.

  تاریخچه هفته تربیت‌بدنی و ورزش

از سال 1383 تا کنون، 26 مهرماه در تقویم کشورمان به نام «روز تربیت‌بدنی و ورزش» و از این تاریخ تا دوم آبان به نام «هفته تربیت‌بدنی» نام‌گذاری شده است.

دلیل این نام‌گذاری آن است که مردم بیشتر با ورزش و فواید آن آشنا شوند. همچنین هرساله تلاش می‌شود تا در این هفته برنامه‌ها و رویدادهای مفیدی در زمینه ورزش و سلامت جامعه برگزار شود؛ به‌عنوان مثال اکثر کلنگ‌زنی‌ها و همایش‌های مرتبط با این موضوع در این هفته انجام می‌گیرد.

  دلیل نام‌گذاری روز تربیت‌بدنی و ورزش

علت اصلی نام‌گذاری هفته تربیت‌بدنی و ورزش، آشنایی اقشار مختلف جامعه با اهمیت، فواید و اثرات ورزش در زندگی فردی و اجتماعی است. همچنین توجه و ضرورت اشاعه، توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش‌های همگانی یکی دیگر از دلایل گرامیداشت این هفته به شمار می‌آید.

  ورزش در فولاد هرمزگان

با توجه به نگاه ویژه مدیران شرکت فولاد هرمزگان به مقوله نیروی انسانی به‌عنوان ارزشمندترین سرمایه سازمان، در تمامی حوزه‌ها خصوصاً حوزه‌های رفاهی و تندرستی، امور ورزش همواره در طول سال، فعالیت‌های متنوعی را برای کارکنان و خانواده‌های محترم آنان تدارک می‌بیند. برگزاری مسابقات و همایش ورزشی برای کارکنان و خانواده‌ها، تشکیل و اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات استانی، کشوری و بین‌المللی و اجاره اماکن ورزشی در شهر بندرعباس و برخی از شهرهای استان هرمزگان بخشی از این فعالیت‌هاست. حمایت از تیم‌های ورزشی استان هرمزگان، هیئت‌های ورزشی و محله‌های کم‌بضاعت نیز بخشی از فعالیت‌های فولاد هرمزگان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است.

در حال حاضر امور ورزش فولاد هرمزگان در دو بخش قهرمانی و همگانی فعالیت می‌کند. در بخش همگانی که جامعه بیش از 6 هزار نفریِ کارکنان امانی و خانواده‌های آنان و همچنین کارکنان پیمانی را در برمی‌گیرد، فعالیت‌های ذیل انجام می‌شود:

1-اجاره اماکن ورزشی جهت استفاده کارکنان و خانواده‌ها به تعداد بیش از 50 مکان؛

2-مدیریت و سازمان‌دهی تیم‌های ورزشی کارگری و شرکت در مسابقات استانی، کشوری و برون‌مرزی در 16 رشته و 21 تیم در دو بخش بانوان و آقایان با بیش از 250 ورزشکار؛

3-برگزاری مسابقات و همایش‌های ورزشی در طول سال و در رشته‌های مختلف به‌صورت مستمر و به مناسبت‌های مختلف؛

4-تأسیس و راه‌اندازی مرکز تندرستی و مشاوره ورزشی در بخش‌های سنجش سلامت جسمانی، سنجش ساختار قامتی و حرکات اصلاحی، تغذیه و روان‌شناسی ورزشی.

  ورزش قهرمانی در نگاه فولاد هرمزگان

در بخش قهرمانی نیز شرکت فولاد هرمزگان با هدف ایجاد شورونشاط اجتماعی جهت راه‌اندازی تیم‌های ورزشی در 12 رشته و 37 تیم در دو بخش بانوان و آقایان با بیش از 700 ورزشکار اقدام کرده است. این تیم‌ها به‌صورت سازمان‌یافته در سطوح مختلف استانی و کشوری در حال رقابت هستند. حضور تیم فوتبال آقایان در لیگ دو کشور، بسکتبال آقایان در سوپر لیگ کشور و فوتسال بانوان و آقایان در لیگ یک کشور، بخشی از فعالیت این تیم‌ها است.

  برنامه‌های امسال امور ورزش به مناسبت هفته تربیت‌بدنی و ورزش

امور ورزش جهت گرامیداشت هفته تربیت‌بدنی و ورزش امسال نیز فعالیت‌هایی نظیر برگزاری مسابقات مفرح ورزشی در محل گیت کارت‌زنی در روز 30 مهر و همچنین مراسم تقدیر از برترین‌های ورزشی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ورزشی را در دستور کار دارد.

در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های همیشگی مدیرعامل و معاون منابع انسانی و همکاری سایر معاونان و مدیران شرکت، ضمن آرزوی سلامت و سعادت برای همکاران گرامی و خانواده‌های محترمشان، هفته تربیت‌بدنی و ورزش را تبریک عرض می‌نماییم.

  محمد کارگران، مدیر امور ورزش شرکت فولاد هرمزگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *