صندوق‌های پستی هوشمند دسترسی شهروندان به مرسولات پستی را تسریع و تسهیل می‌کند

مدیرکل پست استان تهران عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران ضمن عرض تسلیت به مناسبت کشتار بی‌رحمانه کودکان، زنان و مردان بی‌گناه غزه که توسط رژیم صهیونیستی در بیمارستان معمدانی با بمب یک تنی هدف حمله قرار گرفتند و این فاجعه انسانی رقم خورد؛ این حرکت رژیم غاصب را محکوم اعلام و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر ریشه اسرائیل و رژیم غاصب صهیونیستی از روی زمین کنده شود.
به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ عبدالرضا جنتی مدیرکل پست استان تهران در این نشست اهم اقدامات انجام شده و دستاوردها و عملکرد این مجموعه طی یک‌سال گذشته را تشریح کرد و در خصوص راه‌اندازی سرویس صندوق‌پستی هوشمند «جابار» در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت: همزمان با روز جهانی پست با حضور مقامات و با همکاری بخش خصوصی؛ صندوق پستی هوشمند جابار راه‌اندازی شد.
وی در خصوص علت ارائه چنین خدمتی گفت: با توجه به اینکه اکثر مردم به دلیل مشغله‌های فراوانی که دارند؛ ممکن است در طول ساعات اداری در منزل حضور نداشته باشند؛ در حالی که همکاران ما در شرکت پست در این ساعات اقدام به توزیع مرسولات می‌کنند و ممکن است به هنگام مراجعه کسی برای دریافت مرسوله حضور نداشته باشد و به منظور جلوگیری از بازگشت مرسوله؛ این صندوق راه‌اندازی شد که با کمک این نوع صندوق‌های هوشمند مرسولات شهروندان به راحتی در دسترس آنها قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت پست استان تهران در خصوص چگونگی فرآیند خدمات این صندوق‌ها به خبرنگار «اقتصاد ملت» گفت: هنگامی که مشتری بخواهد بسته‌ای را از طریق پست جابه‌جا کند؛ گزینه‌ای وجود دارد که مشخص می‌کند بسته به صورت فیزیکی به دست مخاطب برسد یا از طریق صندوق پستی هوشمند. در آن صورت با انتخاب نزدیک‌ترین صندوق پستی هوشمند و پرداخت هزینه‌ای برای یک روز صندوق به اجاره مشتری در می‌آید و هنگامی که بسته به مرکز پستی برسد؛ بارکدی برای مشتری و نامه‌رسان ارسال می‌شود که نامه‌رسان با ورود آن بارکد بسته را داخل صندوق‌پستی می‌گذارد و مشتری نیز یک روز فرصت دارد تا با استفاده از همان بارکد به نزدیک‌ترین صندوق‌پستی که مشخص کرده است؛ مراجعه کرده و بسته خود را دریافت می‌کند.
وی در ادامه در خصوص میزان استقبال شهروندان از این خدمت جدید پست گفت: پیش‌بینی می‌شود شهروندان تهرانی از صندوق‌های پستی هوشمند استقبال خوبی داشته باشند؛ چراکه این صندوق‌ها در مجتمع‌های مسکونی، مراکز خرید، پایانه‌های حمل‌ونقل و تمامی مراکز عمومی در دسترس شهروندان خواهد بود.
جنتی همچنین تاکید کرد: البته برای فراگیر شدن استفاده از این صندوق‌ها نیاز به فرهنگ‌‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتری داریم؛ چراکه صندوق‌های پستی هوشمند نوید خوبی برای شهروندان است و بسیار راحت‌تر می‌توانند بسته های پستی خود را در هر نقطه‌ای از شهر که انتخاب می‌کنند؛ دریافت کنند.
وی در ادامه با قدردانی از زحمات موزعین پستی به خاطر عملکرد قابل‌توجه آنها در ایام اربعین حسینی، از توزیع ۴ میلیون گذرنامه از ابتدای سالجاری تا روز اربعین خبر داد و گفت: از اول مرداد تا 15 مرداد ماه که مصادف با اربعین حسینی بود؛ بالغ بر ۲ میلیون گذرنامه دائمی و ۹۰۰ هزار گذرنامه موقت توسط شرکت ملی پست به دست شهروندان رسید.
مدیرعامل شرکت پست استان تهران با تاکید بر اینکه در راستای سیاست‌های شرکت پست و‌ هوشمندسازی خدمات؛ طی یک‌سال گذشته اقدامات و گام‌های بسیار خوبی در شرکت پست استان تهران برداشته شده است؛ راه‌اندازی وب‌ سرویس تولید بارکد پستی را یکی از این اقدامات عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های طرف قرارداد شرکت ملی پست با محصولات انبوه به واحدهای پستی مراجعه می‌کنند؛ بنابراین با راه‌اندازی وب‌ سرویس تولید بارکد پستی هم فرآیند قبول مرسولات و هم ارسال مرسولات به پست راحت‌تر و سریع‌تر و در مدت زمان محدودتری انجام می‌شود؛ ضمن‌آنکه برای انجام عملیات پستی از نیروی‌انسانی کمتری نیز استفاده می‌شود.
جنتی اقدام دیگر پست استان تهران طی یک‌سال گذشته را راه‌اندازی احراز نشانی شرکت ملی پست اعلام کرد و گفت: در اولین گام با با فراجا جلساتی برگزار شد و به علت اینکه راهبر به شناسایی و مشخص شدن محل سکونت مالکان وسایل نقلیه نیاز داشت؛ قراردادی با پلیس راهور منعقد شد تا نشانی مالکان برای تعویض پلاک و … در سراسر کشور شناسایی و مشخص شود.
وی همچنین اعلام کرد: سایر سازمان‌ها هم اگر به نشانی و احراز هویت مشتریانشان نیاز داشته باشند؛ می توانند به راحتی از این خدمت پست بهره ببرند.
«توزیع کتاب به صورت مجازی» نیز اقدام مهم دیگر پست در این بازه زمانی بود که مدیرکل پست استان تهران در این خصوص توضیح داد: اردیبهشت ماه هر سال نمایشگاه کتاب در تهران برگزار می‌شود و در ایام کرونا و شیوع این بیماری خرید کتاب به صورت مجازی انجام شد. این در حالی است که امسال نمایشگاه کتاب هم به صورت فیزیکی و هم به صورت مجازی برگزار شد.
وی تاکید کرد: نکته جالب توجه اینکه امسال نزدیک به ۸۳۵ هزار کتاب از انتشاراتی‌ها تحویل گرفته شد که ۵۳۵ هزار کتاب فقط در استان تهران توزیع شد؛ در حالی که 2289 کتاب به صورت حضوری به فروش رفت که این موضوع نشاندهنده آن است که زیرساخت‌های خوبی در این خصوص توسط شرکت پست ایجاد شده است.
جنتی در ادامه به راه‌اندازی طرح همیار پست همزمان با روز جهانی پست اشاره کرد و گفت: در منطقه 22 شهر تهران با توجه به بلندمرتبه‌سازی‌های صورت گرفته و افزایش جمعیت در آینده‌ای نه چندان دور و با توجه به اینکه نزدیک‌ترین ناحیه پستی این منطقه مربوط به منطقه آیت‌‌الله کاشانی بود؛ به همین منظور در مجتمع بزرگ تفریحی- تجاری ایران‌مال فضای بسیار خوبی به عنوان همیار پست در نظر گرفته شد و انتظار ما این است که در آینده‌ای نه چندان دور در بخش‌های دیگری از تهران نیز نواحی توزیع را گسترده‌تر کنیم تا سرعت توزیع مرسولات بیشتر و دسترسی مردم به خدمات پستی راحت‌تر شود.
مدیرکل پست استان تهران در پایان گفت: روزهای سه‌شنبه هر هفته از صبح تا ظهر به صورتی تلفنی در خدمت شهروندان هستم و هر گونه سوال، پیشنهاد و یا انتقادی داشته باشند؛ با گوش جان می‌شنوم.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *