×

منوی سایت

اخبار ویژه

جهش سود خالص گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ۴ سال اخیر

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: با تغییر در رویکرد‌های اداره شرکت و تدوین سند راهبردی، از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ سود عملیاتی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، جهش قابل توجهی داشته است.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛ محمدرضا مدرس‌خیابانی که در مجمع عادی عمومی سالیانه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتهی به سال مالی ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ سخن می‌گفت، با تأکید بر اینکه ضروری‌ترین برنامه در دست اقدام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسعه ناوگان است، تصریح کرد: با توجه به میانگین ۱۸ ساله سن ناوگان، ضروری است که نوسازی صورت گیرد که به همین سبب، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، هم اکنون و به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ساخت چهار فروند شناور چندمنظوره را به شرکت کشتی‌سازی «صدرا نکا» در شمال کشور سفارش داده است که ارزش تقریبی قرارداد آن، ۵۵ میلیون دلار است.
وی ادامه داد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و برنامه‌های راهبردی دولت ، تقویت توان تولید داخلی و اشتغال‌زایی، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی برنامه‌ای پویای پنج ساله خود، مقرر کرده با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون دلاری، شش فروند شناور را در کشتی‌سازی اروندان بسازد، خرید ۸۰۰ دستگاه واگن نیز با مشارکت صنایع داخلی در دستور کار قرار دارد؛ همچنین مذاکره جهت خرید و ساخت ۷۱ فروند شناور با سرمایه‌گذاری دو و نیم میلیارد دلاری برای نوسازی، جایگزینی و جوان سازی ناوگان از محل سود مکتسبه در جریان است که امیدواریم با حمایت سهامداران، به نتیجه مطلوب برسد.
مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: در همین راستا، شرکت کشتیرانی دریای خزر طی یک سال اخیر، دست به جوان‌سازی ۱۵ فروند شناور خود زده که فرآیند جوان‌سازی شناور‌ها طی تعمیرات ادواری و با صرف حدود هزار تن ورق و سازه کشتی و از سوی صنایع کشتی سازی داخلی صورت گرفته است که در مجموع، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری و با استفاده از توان داخلی موفق شده ۲۳ هزار تُن به ظرفیت عملیاتی خود در دریای خزر اضافه کند.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش محوری این گروه در بلااثر ساختن تحریم‌ها بر اقتصاد و در جهت پاسخگویی به نیاز صادرکنندگان و واردکنندگان؛ گفت: با صرف ۱۵۵ میلیون دلار، ۶۴ هزار TEU کانتینر خریداری شده است که در این بخش نیز تا حد امکان تلاش شده از توان داخلی استفاده شود تا آنجا که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال فنّاوری ساخت کانتینر به داخل کشور با برخی از صنایع مربوطه داخلی، کارگروه‌های مشترکی را تشکیل داده و تلاش نموده به بومی سازی این فنّاوری یاری رساند؛ ضمن اینکه همکاری و مشارکت با دانش بنیان‌ها از دیگر اقدامات گروه کشتیرانی است.
مدرس خیابانی تصریح کرد: در جهت اجرای هر چه بهتر راهبرد‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و دولت، گروه کشتیرانی با ۲۳ شرکت دانش بنیان همکاری‌هایی را برای تولید قطعات، تعمیرات، تولید سوخت کم سولفور و سایر فنّاوری‌ها از جمله تولید رنگ‌های ویژه صنعت کشتیرانی صورت داده است که انتظار می‌رود در میان و بلندمدت به خودکفایی در بخش‌های یاد شده منجر شود.
وی ادامه داد: از جمله اقدامات مهم گروه کشتیرانی طی سال اخیر، می‌توان به انتقال مالکیت شرکت کشتی سازی اروندان به این گروه به ارزش ۲۸۱ میلیارد تومان اشاره کرد؛ به نحوی که این کشتی‌سازی مدت‌ها بود که دچار رکود شده و از چرخه تولید خارج شده بود؛ اما تحت مالکیت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و پس از نوسازی یارد و احیاء آن هم اکنون در حال مذاکره ساخت تعدادی شناور خدماتی به ارزش ۴۰ میلیون دلار برای گروه کشتیرانی است.
مدیر عامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهارات خود به عملکرد بازوی خدمات بندری گروه کشتیرانی اشاره کرد و گفت: گروه کشتیرانی در بخش خدمات و ترمینال بندری با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری، تجهیزات مورد نیاز شرکت کشتیرانی جنوب خط ایران را خریداری و نصب کرده است. این شرکت بزرگترین شرکت خدمات بندری کشور است که هم اکنون در بنادر امام خمینی (ره) و خرمشهر فعال است و مقرر شده در بندر شهید رجایی نیز فعالیت خود را توسعه دهد و اقدامات مهمی نیز برای فعال شدن در بندر راهبردی اقیانوسی چابهار صورت داده است.
وی با بیان اینکه توسعه ناوگان در گروه کشتیرانی محدود به توسعه ناوگان دریایی این گروه نیست، افزود: گروه کشتیرانی در بخش‌های دیگر حمل و‌نقلی نیز فعال است و کوشش کرده که به عنوان شرکتی لجستیکی خدمات حمل و نقل ترکیبی را به صاحبان کالا ارائه کند، اما از سال پیش، این روند طی برنامه پنج ساله توسعه پویای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بازنگری شده و جانی تازه گرفت و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال تبدیل شدن به گروهی لجستیکی است.

مدرس خیابانی ادامه داد: به همین منظور تنها در بخش ریلی، شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی گروه کشتیرانی موفق شد در مشارکت با صنایع داخلی، ۲۳۵ فروند انواع واگن باری را به ارزش تقریبی ۲۰ میلیون دلار خریداری کند که از سال گذشته به تدریج، در حال الحاق به ناوگان ریلی آن هستند؛ در حالی که خدمات حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز در قالب شیوه حمل DOOR TO DOOR هم اکنون از سوی یکی از شرکت‌های گروه کشتیرانی در حال ارائه به صاحبان کالا است و طبق برنامه پنج ساله‌ای که به آن اشاره شد اقداماتی در جهت راه‌اندازی بخش حمل جاده‌ای با استفاده از کامیون‌های ملکی در این شرکت انجام شده است.
وی افزود: عمده این اقدامات نیز در پی اعلام راهبرد دولت برای احیاء کریدور شمال-جنوب از سوی گروه کشتیرانی اجرایی شده است.
مدیر عامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: همزمان با سفر‌هایی ریاست جمهوری اسلامی ایران به کشو‌های ونزوئلا، سوریه و کشور‌های آفریقایی، همزمان با ورود ایشان به کشور‌های یاد شده خط مستقیم کشتیرانی از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بنادر این کشور‌ها راه‌اندازی شده و متعاقب آن مکانیزم حمل یکسره کانتینری از بنادر چین و هند به بنادر ایرانی از جمله بندر چابهار تعریف و فعال شده است، این مکانیزم در مسیر‌های کریدوری از جمله کریدور شمال-جنوب تا روسیه نیز فعال است؛ این در حالی است که تسهیل عملیات حمل‌و‌نقل بین‌المللی از دیگر اهداف گروه کشتیرانی است.
مدرس‌خیابانی تصریح کرد: با برقراری نرخ واحد حمل در کریدور شمال-جنوب و صدور بارنامه سراسری برای نخستین بار در کشور عملیاتی شده است همچنین با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری در بندر سالیانکای روسیه و در اختیار گرفتن راهبری آن از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که در نوع خود در تاریخ حمل و نقل کشور بی‌نظیر است، از دیگر دستاورد‌ها و اقدامات این گروه در راستای تحقق اهداف راهبردی کشور بوده است.
وی تمام این اقدامات را موثر ارزیابی و خاطرنشان کرد: با تغییر رویکرد‌ها از سال ۱۳۹۹ به این سو، شاهد جهش سود عملیاتی گروه کشتیرانی به صورتی هستیم که هم‌اکنون بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سود محقق شده است که نسبت به سال‌های پیش تحولی قابل ملاحظه است.
مدرس خیابانی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شد طی سال ۱۴۰۰، ۲۷ میلیون تن کالا را جابه‌جا کند که این رقم در سال ۱۴۰۱ نیز با درصدی رشد تکرار شد تا از این رهگذر رکورد تازه‌ای از عملیات حمل‌و‌نقلی در تاریخ این گروه ثبت شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.