×

منوی سایت

اخبار ویژه

در نخستین نشست خبری شرکت پرتوبار فرابر خلیج‌‌فارس مطرح شد؛ارزش هر سهم  «حپرتو» 460 تومان

شرکت پرتوبار فرابر خلیج‌فارس در سال ۱۳۹۱ به صورت شرکت سهامی خاص فعالیت خود را در زمینه ارائه تمامی خدمات عمومی‌وتخصصی حمل‌ونقل باری ریلی‌ و ترکیبی (عملیات جاده‌ای) در داخل و خارج از کشور آغاز کرده است. این شرکت در سال 1391 با نام پرتو انرژی خلیج‌فارس تأسیس شد و سپس در مجمع‌عمومی سال 97 نام شرکت به پرتوبار فرابر خلیج‌فارس تغییر نام یافت. عمده بارهایی که توسط این شرکت تاکنون حمل شده؛ شامل محصولات معدنی (شامل کنسانتره‌آهن، گندله و …)، محصولات فولادی (شامل آهن‌اسفنجی، شمش، اسلب، کویل و …) و کانتینر مربوط به شرکت‌های معدنی‌وصنعتی خصوصی و دولتی و نیمه‌دولتی است. همچنین ساختار سازمان‌یافته و تیم مدیریتی مجرب نیز از دیگر نقاط قوت شرکت پرتوبارفرابر خلیج‌فارس است.

به گزارش اقتصاد ملت؛ پرتوبار فرابر خلیج‌فارس در حال حاضر 1405 واگن باری در مدل‌‌های واگن مخزندار (تانکری است که به صورت واگن ساخته شده و شباهت زیادی به کانتینرهای مخزندار دارد و برای حمل مایعات و موادنفتی که نباید تحت‌فشار باشند؛ طراحی شده است)، واگن لبه‌‌کوتاه (واگن‌های لبه‌کوتاه نوعی از انواع واگن‌های باری است که از آن برای حمل‌ونقل آهن‌آلات و مصالح‌ساختمانی و همچنین ماشين‌آلات و كالاهای سنگين استفاده می‌شود) و باکت (باکت‌ها ظرف‌های مخصوص حمل مواد مختلف از قبیل گوگرد، سنگ‌آهن و … هستند و در واگن‌های لبه‌کوتاه بارگیری می‌شوند) را در اختیار دارد و به عنوان یکی از پویاترین شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل بار به ویژه موادنفتی و مواد صنعتی‌ومعدنی محسوب می‌شود.

در همین راستا و در آستانه ورود شرکت پرتوبار فرابر خلیج‌فارس با نماد «حپرتو» نشست خبری مدیران این مجموعه با خبرنگاران در شرکت فرابورس ایران برگزار شد و حسین باقری مدیرعامل این شرکت ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده؛ از برنامه‌ها و پروژه‌های عملیاتی در دست اجرای این مجموعه سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه بر اساس محاسبات عملکرد سال 1401 «حپترو» نسبت به سال 1400 در حدود  2 درصد افزایش داشته است، گفت: این در حالی است که در صنعت حدود 5 درصد رشد منفی برای سال گذشته به ثبت رسیده است.

باقری با اشاره به اینکه دارایی‌های این مجموعه عمدتا واگن است، گفت: در حال حاضر 1405 واگن در اختیار این مجموعه قرار دارد که از این تعداد 771 واگن اختصاصی و ملکی است و 55 درصد کل ناوگان حمل‌ونقل ریلی را تشکیل می‌دهد. همچنین طی دو سال گذشته 200 واگن لبه‌بلند به این مجموعه اضافه ‌شده است؛ ضمن‌آنکه سیاست شرکت توسعه ناوگان ریلی به ‌خصوص در بخش حمل‌ونقل موادمعدنی است.

وی در ادامه به پروژه‌های در دست اجرای شرکت اشاره کرد. حمل بار شرکت پارس فولاد سبزوار به عنوان یکی از پروژه‌های عملیاتی شرکت پرتو بار فرابر به شمار می‌رود که به گفته مدیرعامل این شرکت با اختصاص 300 واگن؛ حمل 75 هزار تن کالا تا سال 1405 در برنامه‌‌های توسعه‌ای این مجموعه در نظر گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود که این قرارداد بلندمدت، دائمی و با افزایش ظرفیت همراه باشد.

پروژه مهم دیگر در دستور کار این مجموعه؛ حمل موادنفتی گازوئیل و مازوت متعلق به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است که به گفته باقری این قرارداد هم بلندمدت و دائمی پیش‌بینی می‌شود.

باقری همچنین به دیگر پروژه‌های این مجموعه اشاره کرد و گفت: بخشی دیگر از پروژه عمدتا با واگن‌های پایه‌کوتاه برای انتقال محصولات دو شرکت فولادی است. این در حالی است که در بخش بین‌المللی نیز از سال گذشته به ‌صورت جدی در حال فعالیت هستیم و 20 هزار تن بار طی سال گذشته و دو ماه ابتدای امسال به ترکیه حمل کردیم که بعد از زلزله ترکیه فعلا از این بازار خارج شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه افق 10 ساله پیش‌روی شرکت پرتوبار فرابر مبتنی بر سیاست‌های تعریف ‌شده از سوی سهامداران این مجموعه است، گفت: این برنامه‌ریزی شامل قرار گرفتن در میان برترین‌ها از لحاظ تعداد واگن و سهم از بازار است.

مدیرعامل «حپترو» در ادامه به برنامه‌های صنعت حمل‌ونقل ریلی در لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: طبق ماده 99 لایحه دولت به مجلس؛ وزارت راه‌وشهرسازی مکلف است تمهیدات لازم برای افزایش سطح ترانزیت کالا تا سطح 30 میلیون تن در پایان برنامه را فراهم کند.

به گفته وی مطابق ماده 108 لایحه؛ شرکت راه‌آهن به عنوان متولی اداره ترافیک و زیرساخت شبکه ریلی موظف است تا پایان سال دوم برنامه تمامی واگن‌ها و لوکوموتیوهای تحت‌ اختیار خود را به بخش غیردولتی واگذار کند و قطارهای باری را به صورت برنامه‌ای مبدا-مقصد سیر دهد و مجوز تشکیل و سیر قطار کامل را به بخش غیردولتی اعطاء کند. به نحوی که تا پایان سال چهارم برنامه سیر تمامی قطارهای باری منظم و برنامه‌ای انجام شود.

باقری با تاکید بر اینکه با تصویب بند 108 لایحه پیشنهادی و اجرای آن عملا انحصار بخش در بهره‌برداری از شبکه ریلی شکسته و مجموعه‌هایی که زنجیره لجستینگ کامل دارند؛ از مزیت حمل بار بیشتر بهره‌مند خواهند بود، گفت: در آینده با توجه به اجرای بند 108 هلدینگ توسعه طلوع خلیج‌فارس با داشتن برنامه احداث کارخانه فولادی و فعالیت در حوزه خرید لوکوموتیو باری نقش ممتازی پیدا خواهد کرد که شرکت پرتوبار با داشتن واگن و نیروی‌ متخصص عملا دارای تضمین بار و تضمین حمل بار خواهد بود.

وی همچنین گفت: در حال حاضر برای تمامی واگن‌ها حتی مازاد ظرفیت موجود قرارداد بار داریم. از سوی دیگر برنامه احداث کارخانه فولادی هم در دستور کار مدیران مجموعه هلدینگ است که طی یکی دو سال آینده بهره‌برداری خواهد شد. به این ترتیب با راه‌اندازی این کارخانه با واگن‌های ملکی؛ اقدام به حمل بار هلدینگ خواهیم کرد.

باقری اظهار امیدواری کرد: طی یکی دو سال آینده زنجیره در این مجموعه کامل می‌شود. به این ترتیب مجموعه کامل بار، حمل لجستیک و بخش تعمیری و لوکوموتیو در اختیار هلدینگ خواهد بود که ریسک شرکت را به‌ شدت کاهش داده و حتی به صفر خواهد رساند.

محمد وثوقی مدیر مالی شرکت پرتوبار فرابر خلیج‌فارس نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه سود ناخالص نسبت به سنوات گذشته از سال 98 تا 1401 روند صعودی داشته است، گفت: سود ناخالص در سال 1401 به 908 میلیارد رسیده که عمدتا به دلیل افزایش درآمدهای عملیاتی بوده و طی دو سال گذشته به دلیل سرمایه‌گذاری در واگن‌های لبه‌بلند بوده است. این پروسه علاوه بر درآمدزایی به دلیل سرمایه‌گذاری در استارت کار؛ هزینه‌ها را بالا برده که از سال 1402 به بعد این بخش کاهش خواهد یافت. سود و زیان عملیاتی نشان می‌دهد که در سال 1401 این رقم 787 میلیارد بوده که موضوع آن افزایش سرمایه‌گذاری بوده است.

وثوقی تأکید کرد: در این مجموعه هزینه‌های مالی یک روند مشخصی را طی می‌کند و درآمدهای غیرعملیاتی هم افزایش یافته که حاصل فروش ضایعات بوده که در سال‌های قبل نبوده است.

وی به پیگیری برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی اشاره کرد و گفت: سود خالص سال آخر «حپرتو» نیز 564 میلیارد بوده است. با توجه به موضوع ماده 132 بند 3 مربوط به معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری؛ در حال پیگیری هستیم تا از این معافیت استفاده کنیم.

ارزش هر سهم  «حپرتو» 460 تومان

پریا نجفیان مسئول ارزشگذاری تأمین سرمایه لوتوس پارسیان هم در این نشست خبری با تأکید بر اینکه از 5 روش ارزشگذاری برای این شرکت استفاده ‌شده است، گفت: در نهایت ارزش کل شرکت 691 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 460 تومان محاسبه‌ شده است.

وی تن کیلومتر را هم برای سال 1402 متناسب با 1401 و معادل 800 هزار تن بار برای واگن لبه‌بلند و 700 هزار برای لبه‌کوتاه اعلام کرد و افزود: این متغیر هم برای سال‌های آتی ثابت در نظر گرفته‌ شده است.

نجفیان در پایان با اشاره به اینکه مفروضات در ارزشگذاری نرخ تورم نرخ دلار است، اظهار کرد: طی شش ماهه ابتدایی سالجاری تعداد 40 واگن لبه‌بلند به ناوگان شرکت اضافه شده که در روند ارزشگذاری 1402 مورد ارزیابی قرار گرفته، اما برای سال‌های آتی هیچ افزایش واگنی لحاظ نشده است.

معصومه صالحی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.