افتتاح 5 طرح توسعه‌ای مجتمع معدنی سرب نخلک با حضور موثقی‌نیا

همزمان با سفر دکتر علی‌آبادی وزیر صمت به استان اصفهان و  به مناسبت هفته دولت؛ 5 طرح توسعه‌ای مجتمع معدنی سرب نخلک با حضور محمدرضا موثقی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل ایمیدرو و هیات همراه افتتاح شد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ فاز نخست کارخانه کنسانتره سرب به ظرفیت سالانه ۱۰ هزار تن، طرح استخراج مکانیزه زیرزمینی (اسپیرال معدنی)، جاده آسفالت  ۱۰ کیلومتری، طرح زیست‌‌محیطی بازچرخانی آب و طرح احداث جایگاه سوخت (برای نخستین بار) از جمله طرح‌هایی بودند که به مناسبت هفته دولت به حضور مقامات مسئول افتتاح شدند.

محمدرضا موثقی‌نیا معاون وزیر صمت و رئیس هیات‌عامل ایمیدرو به مناسبت هفته دولت و همزمان با سفر دکتر علی‌آبادی وزیر صمت به استان اصفهان؛ طرح‌های توسعه مجتمع سرب نخلک را افتتاح کرد.

موثقی‌نیا معاون وزیر صمت و رئیس هیات‌عامل ایمیدرو به همراه خدایار کریم‌نژاد مدیرعامل شرکت تهیه‌وتولید مواد‌معدنی ایران و حسام مقدمعلی معاون طرح‌های معادن و صنایع‌معدنی ایمیدرو پس از بازدید از تونل‌های قدیمی استخراج؛ طرح استخراج مکانیزه معدن (اسپیرال) را افتتاح کردند.

این طرح (اسپیرال) استخراج را با رعایت اصول ایمنی و استفاده از تجهیزات جدید افزایش می‌دهد. پیش‌بینی شده است مجموع استخراج ماده‌معدنی از ۳۱۲ هزار تن سال ۱۴۰۱ به بیش از ۵۰۰ هزار تن در سال آینده افزایش یابد.

موثقی‌نیا سپس کارخانه جدید تولید کنسانتره سرب مجتمع را افتتاح کرد که ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ۱۰ هزار تن است.

مجموع ارزش طرح‌های افتتاحی مجتمع سرب نخلک (با احتساب طرح‌های زیرساختی) جمعا ۵۵۰ میلیارد تومان است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

میزان ذخایر قطعی سرب 5 برابر افزایش یافت

عارف باقری مدیرعامل مجتمع معدنی سرب نخلک در این مراسم گفت: مجتمع معدنی سرب نخلک یکی از واحدهای موفق واگذار شده به بخش خصوصی است و ۵ طرح توسعه‌ای این مجتمع همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: میزان ذخایر قطعی سرب این مجموعه با حضور بخش خصوصی ۵ برابر رشد یافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ و قبل از واگذاری به بخش خصوصی میزان ذخایر قطعی این مجموعه ۱.۵ میلیون تن بود که حالا با اکتشافات صورت گرفته این میزان به ۷.۵ میلیون تن رسیده است.

باقری به ۵ طرح آماده افتتاح اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها همگی از استانداردهای بالایی در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) برخوردار هستند.

وی در ادامه افزود: فاز نخست کارخانه کنسانتره سرب به ظرفیت سالانه ۱۰ هزار تن، طرح استخراج مکانیزه زیرزمینی (اسپیرال معدنی)، جاده آسفالت  ۱۰ کیلومتری، طرح زیست‌‌محیطی بازچرخانی آب و طرح احداث جایگاه سوخت (برای نخستین بار) هم اینک آماده افتتاح هستند.

به گفته وی میزان اشتغال مستقیم مجتمع از ۱۵۳ نفر دوره بهره‌برداری قبل؛ به ۵۵۰ نفر رسیده که با احتساب طرح‌های جدید ۱۲۰ شغل جدید دیگر نیز به این مجتمع افزوده می‌شود.

گفتنی است با افتتاح طرح‌های توسعه‌ای جدید مجتمع سرب نخلک در هفته دولت؛ تولید کنسانتره این مجتمع افزایش دو برابری و همزمان آلودگی‌های زیست‌‌محیطی نیز کاهش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش؛ احداث فاز نخست کارخانه فرآوری ۲۰ هزار تنی، اتمام پروژه مکانیزه کردن راه دسترسی به معدن زیرزمینی (اسپیرال) با اتصال به شبکه تونل‌های زیرزمینی در همه افق‌ها، طرح‌های زیست‌محیطی از جمله تیکنر و فیلترپرس، آسفالت جاده به طول ۱۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری سه جانبه طرح زیرساخت ایمیدرو و راهبر طرح‌های توسعه‌ای افتتاح شده این مجتمع بودند.

به گزارش خبرنگار ما؛ موثقی‌نیا و هیات همراه از معدن و خطوط تولیدی این مجتمع نیز بازدید کردند.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *