افزایش ۶۰ درصدی درآمد «ارفع» علی‌رغم محدودیت‌های تامین انرژی

شرکت آهن و فولاد ارفع در حالی موفق به ثبت رکود افزایش 60 درصدی درآمد حاصل از فروش محصولات خود (شمش فولادی و آهن اسفنجی) در بازارهای داخلی و صادراتی طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است که طی هفته‌های اخیر، تولیدکنندگان فولاد در کشور با محدودیت تامین برق و همچنین افت صادرات محصولات فولادی مواجه بوده‌اند.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت آهن و فولاد ارفع؛ محدودیت تامین برق طی هفته‌های اخیر از یک سو و رکود حاکم بر بازار فولاد از سوی دیگر، عملکرد شرکت‌های فولادی کشور را تحت تاثیر قرار داده و با مشکل مواجه کرده است. در این میان، برخی از شرکت‌ها با بهره‌گیری از تجربه مدیریت تولید در زمان قطعی برق و همچنین توسعه بازاریابی و عرضه محصولات خود در بازارهای صادراتی، توانسته‌اند عملکرد قابل قبولی را به ثبت برسانند. شرکت آهن و فولاد ارفع، یکی از شرکت‌های مطرح فولادی کشور است که علی‌رغم مشکلات مذکور، توانسته است عملکرد موفقی را طی چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کند.

رشد ۱۶ درصدی مجموع تولید آهن و فولاد ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع در چهار ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، موفق به تولید ۴۲۵ هزار و ۲۴۳ تن آهن اسفنجی شد که این میزان با افزایش ۱۵٫۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۳۶۸ هزار و ۶۳۱ تن) همراه بوده است. میزان تولید شمش ارفع تا پایان تیر ماه امسال، ۳۱۱ هزار و ۶۶۰ بود که حاکی از افزایش ۹٫۳ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال (۲۸۵ هزار و ۶۵ تن) است. مجموع تولید شرکت آهن و فولاد ارفع در پایان چهار ماهه ابتدایی سال جاری، به ۷۳۶ هزار و ۹۰۳ تن محصول رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال پیش (۶۳۵ هزار و ۶۹۶ تن)، با افزایش ۱۶ درصدی همراه بوده است.

شمش فولادی، مهم‌ترین محصولی است که در شرکت آهن و فولاد ارفع تولید می‌شود. حجم فروش این محصول در بازارهای داخلی و صادراتی طی چهار ماهه ابتدایی امسال، به ۲۹۷ هزار و ۷۴۰ تن رسید که این میزان، افزایش ۷٫۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال پیش (۲۷۸ هزار و ۲۰۶ تن) نشان می‌دهد. نکته حائز اهمیت در این بین، افزایش ۴۷ درصدی حجم صادرات شمش فولادی ارفع در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ است؛ صادرات شمش فولادی این شرکت تا پایان تیر ماه ۱۴۰۲، به میزان ۱۴۴ هزار و ۸۶۵ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۹۸ هزار و ۴۵۷ تن)، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که ارفع تا پایان تیر ماه امسال، ۱۵۲ هزار و ۸۷۵ تن شمش در بازار داخلی فروخته است. مجموع درآمد حاصل از فروش محصولات ارفع در بازارهای داخلی و صادراتی طی چهار ماهه ابتدایی امسال، به ۶۵ هزار و ۱۷۶ میلیارد و ۴۹ میلیون ریال رسید که این میزاان با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱(۴۰ هزار و ۷۵۸ ریال و ۹۶۰ میلیون ریال) همراه بوده است.

تامین برق پایدار و کاهش مصرف آب در «ارفع»

همان طور که پیش‌تر اشاره شد، رشد تولید و درآمد حاصل از فروش محصولات ارفع در بازارهای داخلی و صادراتی تا پایان تیر ماه سال جاری، در حالی رقم خورد که نه تنها ارفع بلکه تمامی شرکت‌های معدنی و صنعتی با چالش محدودیت تامین برق طی هفته‌های اخیر مواجه هستند. در همین راستا باید گفت که تامین برق مورد نیاز شرکت آهن و فولاد ارفع، از طریق برق منطقه‌ای ۱۵۰ مگاواتی و پست برق ۴۰۰ کیلوولتی که با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مجاورت کارخانه احداث شده است، صورت می‌پذیرد. بر اساس برنامه‌ریز‌های انجام شده جهت افزایش تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، افزایش ظرفیت اتصال به شبکه برق در سال ۱۴۰۰، با افزایش ۲۵ مگاواتی همراه شد و از ۱۵۰ به ۱۷۵ مگاوات رسید. در حال حاضر حداکثر مصرف برق لحظه‌ای خطوط تولید ارفع در واحدهای فولادسازی و احیا مستقیم، ۱۵۶ مگاوات است که حدود ۸۵ درصد مربوط به واحد فولادسازی و حدود ۱۵ درصد مربوط به واحد احیا مستقیم است. بر همین اساس می‌توان گفت با توجه به افزایش ظرفیت اتصال به شبکه برق تا ۱۷۵ مگاوات و مصرف حداکثری ۱۵۶ مگاواتی برق در واحدهای مختلف تولید، شرکت آهن و فولاد ارفع با چالش خاصی در تامین برق مورد نیاز خود مواجه نبوده و به دنبال آن، موفق به ثبت رکورد افزایش ۹٫۳ درصدی تولید شمش در پایان چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز شده است.

از طرفی، با توجه به اینکه فولاد، یک صنعت آب‌بر است و روزبه‌روز به خشکسالی در مناطق مختلف کشور نیز افزوده می‌شود، شرکت آهن و فولاد ارفع کاهش مصرف آب در دو واحد فولادسازی و احیا مستقیم را در دستور کار خود قرار داده است. بر همین اساس میزان آب مصرفی در واحد فولادسازی طی سال ۱۴۰۰، از ۱٫۰۱ به یک مترمکعب به ازای تولید هر تن شمش و از ۱٫۰۵ به ۰٫۹۸ مترمکعب به ازای تولید هر تن آهن اسفنجی در واحد احیا مستقیم کاهش یافته است. این شرکت در تلاش است در سال جاری، میزان آب مصرفی در هر دو واحد را به ۰٫۹ مترمکعب به ازای تولید هر تن شمش و آهن اسفنجی کاهش دهد و به همین منظور، در حال حاضر تهیه طرح پایش و امکان‌سنجی بهینه‌سازی مصرف آب در هر دو واحد تولیدی را در دست اقدام دارد.

اجرای پرقدرت طرح‌های توسعه‌ای در آهن و فولاد ارفع

به نظر می‌رسد مشکلات موجود در صنعت فولاد کشور نیز نتوانسته است سد راه توسعه و پیشرفت شرکت آهن و فولاد ارفع شود و این شرکت با قدرت تمام اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود را دنبال می‌کند. مشارکت ۵۱ درصدی در پروژه مگامدول احیا مستقیم شرکت صنایع تولیدی رهام پارس با ظرفیت تولید ۱٫۷ میلیون تن آهن اسفنجی در سال و سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیون یورویی، یکی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۴۰۲ است. این شرکت با همکاری شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، ایرتیک و نسوز آلیاژ پارسه، نسبت به راه‌اندازی این واحد تولیدی در شهرستان بختگان استان فارس اقدام کرده که عملیات خاک‌برداری و انتخاب پیمانکار انجام شده و فاز مهندسی، تامین و اجرای سیویل و نصب تجهیزات این پروژه عظیم صنعتی در حال انجام است.

علاوه‌براین، احداث واحد نورد SBQ با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن میلگرد و کلاف‌های آلیاژی در سال و سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون یورویی، از دیگر طرح‌های توسعه‌ای شرکت آهن و فولاد ارفع در سال جاری است. در حال حاضر بررسی‌های فنی لازم در خصوص اجرای این پروژه انجام شده و مطالعات امکان‌سنجی نیز صورت پذیرفته است. با توجه به وجود زیرساخت‌های مورد نیاز پروژه شامل برق، آب، گاز و مزایایی همچون محل اجرای پروژه در مجاورت واحد فولادسازی شرکت، امکان تولید شمش‌های خاص و آلیاژی با به‌کارگیری تجهیزات VD/VOD و استفاده از شمش گرم به عنوان خوراک ورودی خط نورد، بدون شک اجرای این پروژه سودآوری قابل توجهی را برای شرکت آهن و فولاد ارفع و سهام‌داران آن به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *