مرگ تدریجی مغازه‌داران؛ در پی قطعی برق مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری رخ می‌دهد

اگر در سال‌های گذشته قطعی برق در تابستان صدای صنایع را در می‌آورد و نفس‌های تولید را به شماره می‌انداخت و آمار کاهش تولید رسانه‌ای می‌شد؛ اکنون قطعی برق دامن کسب‌و‌کار‌های کوچک‌تر را گرفته که البته صدایشان به هیچ‌ جا نمی‌رسد و رسانه‌ای هم نمی‌شود.

به گزارش اقتصاد ملت؛ طی هفته‌های اخیر با افزایش دمای هوا در تهران و سایر استان‌ها، مجتمع‌های تجاری و پاساژ‌ها به خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی و دستگاه‌های تهویه هوای ساختمان ملزم شدند و به دنبال آن مغازه‌های فعال در این پاساژ‌ها نیز تعطیل شدند. این در حالی است که گرمای هوا و خاموش بودن سیستم سرمایشی مراکز خرید و فروشگاه‌ها و پاساژها موجب عدم‌مراجعه مردم به این مراکز برای خرید شده است. از سوی دیگر تعطیلی فروشگاه‌ها و کسادی بازار موجب تعویق در پرداخت اجاره‌بها و افزایش چک‌های برگشتی بازاریان شده است.

در همین راستا متأسفانه نه مسئولان پاساژ‌ها و مجتمع‌های تجاری پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای دارند و نه وزارت نیرو خود را مسئول تعطیلی مغازه‌ها و کسب‌و‌کار‌ها می‌داند. نکته قابل‌توجه این است که به علت اینکه چک‌های اجاره‌بهای ماهانه هنگام عقد قرارداد از مستاجران دریافت می‌شود؛ مدیران و صاحبان این مجموعه‌ها بدون توجه به تعطیلی کسب‌و‌کار‌ها و فروش ناچیز و در موارد متعددی صفر مغازه‌ها، چک‌های مذکور را به بانک‌ها می‌برند و وصول می‌کنند. حتی حق شارژ که بر اساس متراژ مغازه‌ها هنگام عقد قرارداد برای ۱۲ ماه سال دریافت می‌شود نیز در این ایام به بانک ارسال و وصول می‌شود.

این در حالی است که این اقدامات موجب نارضایتی کسب‌و‌کار‌های کوچک و حتی تخلیه مغازه‌ها شده است؛ زیرا با این روند ادامه حیات برای فروشندگان و عرضه‌کنندگان کالاها دشوار و بسیار طاقت‌‌فرسا شده است.

در همین حال به نظر می‌رسد اگر وزارت نیرو تمهیداتی برای رفع این چالش‌ها نیندیشد؛ قطعاً تا پایان تابستان امسال با حجم بالایی از بیکاری مواجه خواهیم شد!!

قطعی برق این مجتمع‌ها در حالی است که در اقصی‌نقاط کشور دستفروشان با گرفتن برق از تیر‌های برق محله‌ها و خیابان‌ها بیشترین آسیب را به شبکه توزیع برق وارد می‌کنند؛ این در حالی است که این مجتمع‌های تجاری که اکنون مجبور شده‌اند سیستم‌های سرمایشی و هواکش‌های مجتمع را با دستور وزارت نیرو خاموش کنند؛ با تمهید وزارت نیرو می‌توانند با استفاده از انرژی خورشیدی برق ساختمان خود را تأمین کنند و از تعطیلی نجات یابند.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *