خمیر مایه رضوی به فرابورس می‌آید

مدیرعامل شرکت خمیرمایه رضوی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن توضیح در خصوص ویژگی‌های این صنعت؛ آخرین وضعیت شرکت را تشریح کرد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ محمدصادق مروارید در این نشست با تاکید بر اینکه بنیاد بهره‌وری آستان قدس رضوی در راستای شفاف‌سازی و مسئولیت‌های اجتماعی تصمیم به عرضه سهام زیرمجموعه این شرکت در بازار سرمایه گرفت، گفت: در این راستا خمیرمایه رضوی به عنوان یکی از شرکت‌های موفق وارد این عرصه شده است.

وی با اشاره به اینکه صنعت تخمیر در دنیا از سابقه‌ای بالغ ‌بر 180 سال برخوردار است، گفت: این صنعت در ایران سابقه‌ای کمتر از 35 سال دارد و صنعتی تازه و جوان است.

به گفته وی این صنعت فقط مربوط به حوزه غذایی نیست؛ بلکه بین صنعتی است و بحث بیوتکنولوژی و شیمی را هم شامل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خمیرمایه صنعتی گسترده است، گفت: در حال حاضر در دنیا شرکت‌های معتبر و پیشرو صنعت تخمیر از بحث مخمر نان عبور کرده و وارد حوزه تولید مکمل‌های دارویی انسانی و حیوانی شده‌اند. همین موضوع باعث شده تا تقاضای خمیرمایه در دنیا افزایش یابد.

به گفته مروارید در دنیا 120 شرکت و در ایران 5 شرکت در این صنعت فعال هستند. به همین دلیل این صنعت کاملا انحصاری است و رقابتی در آن وجود ندارد، چون تقاضای مصرف به مراتب بالاتر از حجم تولید است.

مدیرعامل شرکت خمیرمایه رضوی در ادامه با اشاره به اینکه «غمایه» در سال 1380 به بهره‌برداری رسیده و تنها تولیدکننده خمیرمایه تازه در ایران است، تصریح کرد: عملکرد شرکت طی 5 سال نشان می‌دهد که فعالیت آن همیشه مثبت، رو به ‌جلو و رشدی بوده است.

مروارید در ادامه اظهار کرد: خمیرمایه؛ صنعتی صادرات محور است و در منطقه و خاورمیانه شرکت‌های تولیدکننده خمیرمایه بسیار کم هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه سرمایه شرکت خمیرمایه رضوی 240 میلیارد ریال است، سهامداران عمده این شرکت را معرفی کرد و گفت: آستان قدس‌رضوی با 29 درصد و سازمان اقتصادی رضوی با دارا بودن 70 از غمایه؛ دو سهامدار عمده این مجموعه هستند.

به گفته مروارید این شرکت به خاطر کیفیت مرغوب کالا ده‌ها عنوان افتخاری را کسب کرده و از سال 1399 تا سال گذشته به صورت متوالی صادرکننده نمونه کشوری بوده است.

مدیرعامل «غمایه» در تشریح بخشی از اهداف این شرکت گفت: بهره‌برداری از فاز دوم طرح توسعه و افزایش تولید به میزان سالانه 2200 تن از سه ماه پایانی سال 1403، ادامه روند توجه جدی به کیفیت محصولات، تکمیل پروژه بهسازی و نوسازی تصفیه پساب تا قبل از نیمه دوم سال آینده و تولید تجاری دو محصول مخمر غیرفعال و عصاره مخمر صنایع دارویی کشور از اهداف و برنامه‌های آتی این مجموعه است.

به گفته وی مبلغ سود خالص این شرکت به حدود 88 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده و هر ساله افزایشی بوده است.

همچنین فروش خالص شرکت نیز با توجه به مزیت‌های محصول به 407 میلیارد تومان در سال 1401 رسیده است.

مروارید با اشاره به اینکه در بحث صادرات نیز غمایه روند خوبی داشته است، گفت: رشد تناژ صادراتی افزایشی بوده و به 3193 تن رسیده است.

در ادامه نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام غمایه شکری ارزشگذار این مجموعه به تشریح مفروضات ارزشگذاری پرداخت.

نماینده ارزشگذار از شرکت تامین سرمایه دماوند در تشریح مفروضات پیش‌بینی صورت‌های مالی «غمایه» گفت: برای قیمت‌گذاری محصولات در ابتدا بهای تمام شده تولید برای هر سال محاسبه، نرخ بها برای هر سال مشخص و در نهایت با در نظر گرفتن حاشیه سود مناسب، نرخ فروش شرکت برآورد شده است.

به گفته وی حاشیه سود ناخالص نیز بر اساس میانگین نسبت نرخ فروش به نرخ بهای تمام شده طی 4 سال اخیر برآورد شده است.

همچنین نرخ عملیاتی فروش خمیرمایه تازه بر اساس میانگین نسبت نرخ فروش خمیرمایه تازه به خمیرمایه خشک طی سال‌های گذشته محاسبه و برآوردها در نظر گرفته شده است.

شکری با اعلام اینکه نسبت فروش صادراتی نیز بر اساس سنوات گذشته 30 درصد فروش در نظر گرفته شده است، افزود: مجموع درآمدهای عملیاتی برای 1402 هم 675 میلیارد تومان برآورد شده است.

نماینده ارزشگذار در ادامه عنوان کرد: برای برآورد بهای تمام شده نیز از مجموع مواد مستقیم مصرفی 85 درصد مربوط به ملاس چغندر و نیشکر است که با توجه به سهم بالای آن در بهای تمام شده محصولات تولیدی؛ نقش بسزایی داشت.

به گفته شکری سود خالص این شرکت برای سال 1402؛ 139 میلیارد تومان، سال 1403 رقم 187 میلیارد تومان، سال 1404 رقم 233 میلیارد تومان، سال 1405 به میزان 291 میلیارد تومان و سال 1406 نیز 363 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه ارزشگذاری این شرکت با 5 روش انجام ‌شده است، گفت: این روش‌ها شامل روش‌های ضریب قیمت به سود، تنزیل سود تقسیمی، تنزیل جریان نقد آزاد سهامداران، تنزیل جریان نقدی آزاد شرکت و خالص ارزش روز دارایی‌هاست.

نماینده تامین سرمایه دماوند در پایان به برآورد نهایی قیمت سهام «غمایه» اشاره کرد و افزود: در نهایت ارزشیابی سهام شرکت خمیرمایه رضوی با این 5 روش، ارزش برآوردی سهام شرکت بر اساس مفروضات عنوان شده برابر با مبلغ 897 میلیارد تومان و ارزش برآوردی هر سهم 37 هزار و 394 ریال برآورده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *