بهبود ظرفیت گروه کشتیرانی در دریای خزر

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امضای توافق‌نامه خرید کشتی با باشگاه همگرایی کریدور شمال- جنوب در روسیه را همسو با توافق ریلی رشت- آستارا دانست و گفت: «خطوط حمل‌و‌نقل دریایی در دریای خزر در ماه‌های گذشته تجهیز شده و اکنون این ناوگان با ۲۶ فروند شناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل ۳۶۰۰ TEU و ۱۰۴ هزار DWT بار را دارد.»

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛ محمدرضا مدرس خیابانی با اشاره به توافق ریلی رشت- آستارا گفت: «گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز همسو با همین توافق، اقدام به امضای موافقتنامه خرید و ساخت کشتی با باشگاه همگرایی کریدور شمال- جنوب کرده است.»

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گروه کشتیرانی با در اختیار داشتن ۱۳۹ فروند کشتی در انواع مختلف، ظرفیت حمل بار ۵ میلیون DWT را دارد، گفت: «کشتی‌های این ناوگان، در کنار ۲۹۴ هزار TEU کانتینر ملکی و ۱۳۹۴ واگن، در آسیا و اقیانوسیه، کشور‌های CIS و سایر کشور‌های آسیایی، آفریقایی و اقیانوسیه تردد دارد.»

او تصریح کرد: «در این زمینه، خطوط حمل‌و‌نقل دریایی در دریای خزر نیز ظرف ماه‌های گذشته تجهیز شده و ‌اکنون این ناوگان با ۲۶ فروند شناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل بار ۳۶۰۰ TEU و ۱۰۴ هزار DWT را دارد.»

مدرس خیابانی گفت: «همچنین در حوزه حمل سراسری بار در کریدور‌های شمال به جنوب و شرق به غرب نیز برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته تا با استفاده از ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل ترکیبی، کالا از بنادر شمالی ایران به مقصد سایر بنادر حاشیه دریای خزر حمل شود.»

او با تأکید بر اینکه حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است، گفت: «انتقال حدود یک ماهه کانتینر از بنادر دنیا به مسکو در مقابل ترانزیت ۴۵ روزه از دریای بالتیک، از جمله مزایای حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب است.»

مدرس خیابانی با اشاره به قابل رقابت بودن حمل بار در کریدور شمال- جنوب با حمل بار از طریق کانال سوئز گفت: «حمل بار در مسیر کریدور شمال- جنوب یکی از میانبر‌های مهم در صنعت حمل و نقل دریایی جهان به شمار می‌رود.»

حمل 54 هزار TEU کانتینر در سال 1401

به گفته مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛ در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۴ هزار TEU  و ۷۲۰ هزار تن کالا از کشور‌های مختلف دنیا حمل شده است.

او تأسیس شرکت لجستیک و افزایش ظرفیت حمل کشتیرانی در دریای خزر و سرمایه‌گذاری ۷۲۳ میلیون روبلی در بندر سالیانکا را از جمله اقدامات مهم گروه کشتیرانی در جهت تقویت کریدور شمال- جنوب دانست و خاطرنشان کرد: «ظرفیت حمل کشتیرانی در دریای خزر در بخش فله به ۱۳۰ هزار تن و در بخش کانتینر به ۱۰۰ هزار TEU  رسیده است؛ ضمن اینکه توسعه زیرساخت‌های بندر سالیانکا و خرید کشتی نیز در این مسیر صورت گرفته است.»

مدرس خیابانی ادامه داد: «برقراری خط مستقیم و منظم چین- هند، کشور‌های آفریقایی از طریق بندر‌عباس و چابهار به مقاصد کشور‌های حاشیه دریای خزر و روسیه و نیز تدوین سند راهبردی همکاری برای توسعه روابط با روسیه و کشور‌های حوزه دریای خزر از جمله دیگر اقدامات گروه کشتیرانی در ماه‌های گذشته بوده است.»

او به توافق با سه بندر روس برای برقراری خط منظم کشتیرانی از بنادر ایران خبر داد و گفت: «همچنین خرید ۳۳۰ واگن ریلی جهت تقویت ناوگان ریلی در مسیر‌های ترانزیتی در کنار خرید ۵۴ هزار TEU  کانتینر جهت ورود به چرخه حمل‌و‌نقل از جمله دیگر اقدامات بوده است؛ ضمن اینکه مذاکره، خرید و سفارش ساخت تعدادی کشتی برای تقویت مسیر‌های کریدوری نیز اقدام دیگری در جهت تقویت حمل بار در دریای خزر به مقصد روسیه به شمار می‌رود.»

چالش‌های حمل دریایی به روسیه

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تعامل و همکاری بیشتر اعضا برای افزایش مراودات فی مابین و حل مشکلات به‌ویژه بر اساس مشترکات موجود اشاره و خاطرنشان کرد: «محدودیت‌های تردد، تأمین منابع مالی، کمبود آبخور بنادر و افت آب دریای خزر، معطلی کشتی‌ها، خدمات گمرکی و نبود تخفیفات بندری از جمله چالش‌های موجود بر سر توسعه حمل بار به مقصد روسیه است که ضروری است در این مسیر هم گام‌های جدی برداشته شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *