بومی‌سازی پودر قالب ریخته‌گری ویژه تولید فولادهای ساختمانی در مجتمع فولاد سبا

با همت کارشناسان مجتمع فولاد سبا و شرکت‌های سازنده داخلی، پودر قالب موردنیاز خطوط ریخته‌گری فولاد سبا برای تولید فولادهای ساختمانی بومی‌سازی شد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی مجتمع فولاد سبا؛ احسان عباد، رئیس دفتر فنی تولید فولاد سبا، در این باره گفت: با توجه به موفقیت‌های حاصل‌شده در بومی‌سازی سایر قطعات استراتژیک ریخته‌گری تختال نازک که در دنیا دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای است، در حماسه‌ای دیگر با همت مدیریت و کارکنان ذی‌ربط این مجتمع، بومی‌سازی پودر قالب ریخته‌گری در دستور کار قرار گرفت و علی‌رغم پیچیدگی فنی این قبیل پودرها، با اتکا به دانش موجود در کشور، به موفقیت چشمگیری در این عرصه دست یافتیم.

وی ادامه داد: با عنایت به تجاربی که در این زمینه نزد متخصصان فولاد سبا و شرکت‌های سازنده داخلی نهادینه شده است، تولید پودر قالب برای تمامی گریدهای فولادی که حتی پیش از این نیز به دانش و توان تولید آن‌ها دسترسی نداشتیم و حتی تولید آن‌ها در کشورهای خارجی هم بسیار محدود است، انجام گرفته و اکنون برای بومی‌سازی پودر قالب موردنیاز در فولادهای زنگ‌نزن نیز مطالعات و اقدامات خوبی در دست انجام است که ان‌شاءالله در آینده نزدیک، این پروژه نیز به بار خواهد نشست.

در همین زمینه، جواد صباغی، رئیس ریخته‌گری فولاد سبا نیز گفت: پودرهای روانکار قالب ریخته‌گری که وظیفه کنترل انتقال حرارت، جلوگیری از ایجاد چسبندگی در قالب و جذب ناخالصی‌ها را بر عهده دارند نقش مهمی در فرایند ریخته‌گری مداوم و کیفیت و کمیت تختال تولیدی ایفا می‌کنند که به علت جایگاه مهم آن‌ها در فرایند تولید، تأمین آن‌ها از برندها و شرکت‌های معتبر خارجی انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه در جریان تحریم‌ها، دسترسی و تأمین این پودرها عملاً با موانع زیادی مواجه بود، افزود: با همت و تلاش کارکنان و با اعتماد و حمایت از شرکت‌های داخلی، سرمایه‌گذاری فنی و تجهیزاتی در بومی‌سازی این پودرها به بار نشست و پس از تست‌های آزمایشگاهی و عملکردی و بهینه کردن پارامترهای فنی حاصل از تست‌ها، تولید با موفقیت انجام شد.

صباغی تصریح کرد: بومی‌سازی پودرهای قالب پرمصرف و اصلی ریخته‌گری برای فولادهای کم‌کربن و فولادهای کربن متوسط با موفقیت انجام گرفت و صنعت فولاد کشور را از واردات پودرهای خارجی و خروج ارز بی‌نیاز ساخت. در این خصوص شایسته است از تلاش و زحمات همکاران و شرکت‌های سازنده داخلی که در این امر مهم صنعت مجدانه تلاش کردند، تشکر و قدردانی نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *