فولاد سفیددشت پیشتاز طرح های هفتگانه فولادی کشور

شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری یکی از بزرگ‌ترین فعالان بازار فولاد کشور می باشد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد سفید دشت؛ عملیات اجرایی این شرکت با عنوان «طرح مجتمع فولاد چهارمحال و بختیاری»، تیرماه ۱۳۸۶ در منطقه سفیددشت آغاز شد و آذرماه ۱۳۹۳ با مشارکت ۶۵ درصدی شرکت فولاد مبارکه و ۳۵ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) به عنوان شرکت فولاد سفیددشت به ثبت رسید. هدف از تاسیس این واحد صنعتی، مشارکت در تحقق تولید سالانه ۵۵ میلیون تن مقاطع فولادی خام، ایجاد اشتغال و همین‌طور رشد و توسعه کسب درآمد مردم در مناطق و استان‌های محروم می‌باشد. این کارخانه از دو واحد اصلی احیاء مستقیم و فولاد سازی تشکیل شده است؛ واحد احیاء مستقیم شرکت فولاد سفید دشت به ظرفیت ۸۰۰ هزارتن و با تکنولوژی میدرکس از آبان ماه سال ۱۳۹۵ در حال بهره برداری می‌باشد.

در این واحد گندله سنگ آهن در داخل کوره توسط گازهای احیایی تبدیل به آهن اسفنجی می شود. در واحد فولادسازی که دارای یک کوره قوس الکتریکی به ظرفیت ۱۸۰ تن است، آهن اسفنجی، آهن قراضه و سایر مواد افزودنی در این کوره ذوب و پس از گذر کردن از عملیات ثانویه، در ماشین ریخته گری به اسلب یا تختال با ضخامت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر و عرض ۱۵۰ تا ۸۰۰ میلیمتر تبدیل می گردد. ترکیبات شیمیایی این محصول شامل فولاد کم کربن ۰٫۲۵ درصد، فولاد با کربن متوسط به میزان ۰٫۳ تا ۰٫۶ درصد و فولاد با استحکام بالا و کم آلیاژ است. در حال حاضر بیش از ۸۰۰ نفر بصورت مستقیم در بخشهای تولیدی و توسعه ای این شرکت مشغول به کار بوده و از سوی دیگر حدود ۸ هزار نفر به ‌صورت غیرمستقیم از فعالیت های این شرکت در ارتباط می باشند.

عملکرد تولید فولاد سفیددشت

در سال ۱۴۰۱ تولید فولاد سفیددشت در هفت‌ماهه‌ی نخست خوب بوده است؛ این تولید در فصل بهار بسیار خوب بوده و با ثبت سه رکورد متوالی تولید ماهانه، به رکورد تاریخی بالغ بر ۸۵ هزار تن در ماه (در خرداد سال جاری) رسید. اگرچه میزان تولید در تیر و مرداد به دلیل محدودیت‌های مرتبط با مصرف برق افت داشت، اما خوشبختانه در شهریور و مهر موفق به پیشبرد برنامه مدنظر شد و در مجموع شش درصد بالاتر از برنامه پیش‌بینی‌شده، تولید داشته است.

برنامه اولیه برای امسال تولید ۸۵۰ هزار تنی بوده است. با این حال، متأسفانه در تیر و مرداد با محدودیت‌های مرتبط با مصرف برق مواجه شده که اثر خود را روی تولید گذشت. طبق برنامه اعلام شده این احتمال قوت دارد که در ماه‌های باقی مانده از سال جاری تولید افزایش یافته و تا پایان سال از عدد ۸۰۰ هزار تن عبور کند. در خصوص کاهش تولید ناشی از محدودیت‌های گاز، میزان تولید فولاد سفیددشت در سال گذشته (سال ۱۴۰۰) ۸۰۲ هزار تن بوده اما در سال پیش از آن (سال ۱۳۹۹)، میزان تولید ما ۸۳۲ هزار تن بوده است.

بهره‌برداری از واحد فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت

طرح فولادسازی این شرکت پیشرفت ۹۴ درصدی داشته است و در فاز راه‌اندازی واحد اکسیژن می باشد و کمپرسورهای مرتبط با این بخش راه‌اندازی شده است. این بخش اولین واحد راه‌اندازی‌شده مرتبط با طرح توسعه فولادسازی سفیددشت خواهد بود. با تصمیمات اخذشده فعالیت‌های مربوط به احداث واحد فولادسازی این شرکت قوت گرفته و برنامه این است که تا پایان سال جاری اولین ذوب را از واحد فولادسازی گرفته شود و در بخش ریخته‌گری نیز در خردادماه سال آینده، اولین تختال در این مجموعه تولید خواهد شد.

راه اندازی نخستین قوس الکتریکی کوره فولادسازی فولاد سفیددشت

نخستین قوس الکتریکی در واحد فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری با فناوری ایرانی انجام شد. شروع کوره قوس واحد فولادسازی در این فاز و فاز دوم راه اندازی واحد‌های ریخته گری و سایر بخش‌های مربوطه می‌تواند در افزایش سودآوری، تولید محصول، اشتغالزایی، ارزش افزوده محصول تولیدی و ایجاد تنوع محصول نقش بسزایی داشته باشد.

پس از کامل شدن واحد فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد سفیددشت، امکان تولید ۸۰۰ هزار تن محصول تختال از ماشین ریخته گری تختال و در آینده امکان تولید بیلت میسر خواهد شد.

همچنین حدود یک میلیون تن تختال و بیلت به ظرفیت تولید گروه فولاد مبارکه افزوده خواهد شد. با راه اندازی کامل این بخش حدود ۷۰۰ نفر به طور مستقیم در قالب پیمانکاری در شرکت مشغول به کار می‌شوند. علاوه بر این به طور غیر مستقیم نیز فرصت‌های شغلی دیگری ایجاد خواهد شد.

بهره برداری از واحد اکسیژن شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری

با پشــتیبانی ایمیــدرو، شــرکت ملی فــولاد ایــران، فــولاد مبارکــه و باهمــت پیمانــکاران کنسرســیوم، هم زمــان بــا برقــراری موفقیت آمیــز نخســتین قــوس الکتریکـی کـوره فولادسـازی شرکت فولادسفیددشت چهارمحال و بختیاری، واحد اکسیژن این شرکت به بهره برداری رسید و نخستین محصول تولیدی این واحد به دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری جهت مصارف بیمارستانی اهداء شد.

مراحـل نصـب واحـد تولیـد اکسـیژن شـرکت بـا ظرفیـت تولیــد ۴۷۰۰ نرمــال مترمکعــب بــر ســاعت اکســیژن بــا اســتفاده از پیمانـکاران داخلـی و بـا حضـور کارشناسـان شـرکت تأمین کننـده تکمیـل وهم زمـان بـا تسـت قـوس الکتریکـی کـوره، به عنـوان اولین واحـد از طرح هـای هفتگانـه اسـتانی بـه بهره بـرداری رسـید.

محصــولات اکســیژن و نیتــروژن ایــن شــرکت بــا خلــوص بــالا در دو فــاز گازی و مایــع تولیــد شــده، محصــول آرگــون نیــز خالص ســازی گردیــده و تجهیـزات پایین دسـتی از قبیـل کمپرسـورهای ا کسـیژن و نیتـروژن، مخازن ذخیره سازی مایعات و سیستم پشتیبان و همچنین ایستگاه شـارژ کپسـول راه انـدازی شـده اسـت.

این واحد که آموزش کارکنان آن توسـط شـرکت فولاد مبارکـه اصفهان صـورت گرفـت، تـوان تولیـد اکسـیژن، آرگـون و نیتـروژن مایــع جهــت اســتفاده در مصــارف صنعتــی و بیمارســتانی خــار ج از مجتمـع فـولاد سفیددشـت را داراسـت.

بـا حمایت هـای صورت گرفتـه توسـط فـولاد مبارکـه، ایمیـدرو، شـرکت ملــی فــولاد و شــرکت های پیمانــکار کنسرســیوم، فــولاد سفیددشــت پیشــتاز طرح هــای هفتگانــه فــولادی کشــور اســت.

طرح ماشین ریخته‌گری بیلت

این طرح هزینه ۲۴ میلیون یورویی و ۲ هزار میلیارد ریالی داشته که با مشارکت فولاد مبارکه و سازمان ایمیدرو تعهد گردیده است، مدت‌زمان اجرای پروژه ۳۰ ماه برآورد شده که از طریق فاینانس و با همکاری کنسرسیوم شرکت طرف قرارداد خارجی و شرکت فولاد تکنیک اجرا خواهد شد. به‌منظور افزایش بهره‌وری تجهیزات و با عنایت به این‌که بازارهای داخلی و حتی خارجی بعضا تولید بیلت و در مواقعی هم تولید محصولات تخت را می‌طلبد، تصمیم گرفته شد که امکان و توانایی تولید هر دو محصول طویل و تخت در شرکت فولاد سفیددشت فراهم باشد.

این شرکت بعد از شرکت فولاد خوزستان دومین شرکت کشور خواهد بود که ظرفیت و توانایی تولید هم‌زمان بیلت و تختال را خواهد داشت.

علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر و ارتقای جایگاه گروه فولاد مبارکه و مشخصا فولاد سفیددشت در بازارهای داخلی و بین‌المللی، ایجاد اشتغال پایدار از دیگر مزایای اجرای این طرح است، به‌طوری‌که پس از بهره‌برداری، زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر به‌طور مستقیم و چند صد نفر نیز به‌طور غیرمستقیم فراهم خواهد شد. با تکمیل زنجیره فولادسازی در شرکت فولاد سفیددشت، زمینه توسعه ۲۰۰ واحد کوچک فولادی و فلزی در استان چهارمحال و بختیاری فراهم می‌شود. آب موردنیاز ماشین ریخته‌گری بیلت نیز همانند آب واحد احیا مستقیم شرکت از محل پساب تصفیه‌شده شهرستان بروجن تأمین خواهد شد.

با توجه به مازاد فاینانسی که برای شرکت وجود داشت تصمیم به افزایش ظرفیت واحد ریخته‌گری و تنوع محصولات برای فولاد سفیددشت گرفته شد. در همین راستا قرارداد مرتبط با یک واحد ریخته‌گری بیلت منعقد شد اما به دلیل مشکلات پیش آمده، روند اجرایی این طرح به کندی پیش رفت. خوشبختانه سرعت روند مرتبط با این کار از اردیبهشت امسال بیشتر شده و این کار در بخش خارجی، حدود ۲۵ درصد پیشرفت داشته است. تا پایان سال تجهیزات خارجی مرتبط با این پروژه تأمین و وارد کشور خواهد شد. با این اقدام خط تولید بیلت فعال خواهد شد. در این بخش برنامه این است که طی ۳۶ ماه، تولید خود را آغاز شود و ظرفیت تولید این بخش ۸۰۰ هزار تن برآورد شده است که معادل همان میزان تختال تولیدی است.

برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید مذاب

زمانی که واحد ریخته‌گری ظرفیتی بالاتر از کوره داشته باشد، می توان با تغییرات اِعمال شده در کوره و با استفاده از اکسیژن‌دهی بیشتر و اصلاحاتی بر روی فرآینده کوره، بهره‌وری تن بر ساعتِ کوره را افزایش داد. پیش‌بینی برای شرکت این است که با اقدامات آتی و یک سری از اصلاحاتی که روی کوره قوس انجام می‌شود، ظرفیت مذاب به بیش از یک میلیون تن در سال برسد.

نکته دیگر این است که با توجه به روند بازار، برخی مواقع قیمت اسلب به دلیل مازاد اسلب در بازار پایین می‌آید و در چنین شرایطی با داشتن خط بیلت می‌توان به راحتی محصولی تولید کرد که نیاز بازار را تأمین کند. به همین دلیل این تنوع محصول به فولاد سفیددشت برای حضور در بازار فولاد کمک می‌کند.

واحدهای بسیاری هست که تولید میلگرد انجام می‌دهند؛ یک واحد تولیدکننده میلگرد در نزدیکی کارخانه فولاد سفیددشت با تولید ۴۰۰ هزار تن وجود دارد که با تولید محصول بیلت برای این کارخانه می‌توان هزینه‌های تولید آن را کاهش دهد و در نتیجه بازار برای محصول بیلت شرکت نیز وجود دارد.

این شرکت در نظر دارد با اصلاحات انجام شده چه در فرآیند کار و چه در دمش اکسیژن و نیز در صورت نیاز، اصلاحات در ترانس کوره، میزان تولید مذاب خود را به ۱ میلیون تن تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برساند. البته طرح دیگری در ارتباط با کوره پاتیلی نیز وجود دارد که با این کار عمده عملیات تصفیه کوره را به کوره پاتیلی انتقال خواهد داد. با اضافه کردن یک کوره پاتیلی و انجام اصلاحات مورد نیاز، ظرفیت کوره این شرکت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید.

گسترش همکاری دانشگاه شهرکرد با شرکت فولاد سفید دشت

بر اساس نقشه استراتژی شرکت فولاد سفید دشت استان چهارمحال و بختیاری، مأموریت این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع های فولادی منطقه زاگرس، محور توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی استان چهارمحال و بختیاری است و چشم انداز فولاد سفید دشت، تبدیل شدن به یکی از شرکت های فولاد ساز برتر کشور تا افق ۱۴۱۰ است که به گفته مدیرعامل این شرکت فولادی، برای نیل به این هدف و چشم انداز نیازمند یاری مسئولان استان چهارمحال و بختیاری و دانشگاهیان این استان است.

بر همین اساس می‌توان به اقدام شرکت فولاد سفید دشت در انتقال، تصفیه و استفاده از پساب شهرهای اطراف اشاره کرد. کاری ارزشمند که دانشگاه شهرکرد را بر آن داشت از این تجربه استفاده کند و یافته های علمی خود را نیز در اختیار شرکت فولاد سفید دشت قرار دهد. آموزش چه در زمینه تخصصی و چه در مباحث مدیریتی و انگیزشی لازمه شرکت فولاد سفید دشت چهار محال و بختیاری و در زمره اهداف مدیران این شرکت می باشد که در این زمینه مدیرعامل این شرکت کمک و همکاری دانشگاهیان و دانشگاه شهرکرد را موثر می‌داند. حضور دانشگاهیان دانشگاه شهرکرد در این شرکت اولین قدم برای افزایش همکاری های دانشگاه و صنایع استان، به ویژه شرکت فولاد سفید دشت می باشد. دانشگاه شهرکرد در مباحث IT، مشاوره و روانشناسی، تربیت بدنی، محیط زیست، آموزش و سایر نیازمندی های شرکت فولاد سفید دشت ، می تواند با این شرکت همکاری و ارائه مشاوره نماید.

در حال حاضر تقریبا تمام آب موردنیاز واحد احیا مستقیم از منبع پساب تصفیه شده شهر بروجن و با فناوری اولترافیلتراسیون بومی شده تأمین می گردد. با رفع موانع پیش رو در مسیر راه اندازی واحد فولادسازی و ریخته گری تا پایان سال جاری، گام مهمی در راستای تکمیل زنجیره تولید فولاد در شرکت فولاد سفیددشت برداشته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *