رونق پروازهای مالزی با «ایرعربیا»

معصومه صالحی

هواپیمایی ایرعربیا از ۲۰ مارچ پروازهای خود را از شارجه به کوالامپور آغاز می‌کند. این پرواز از نوروز آغاز می شود و ادامه‌دار خواهد بود. به همین مناسبت در مراسمی با حضور مقامات توریسم مالزی و شرکت هواپیمایی ایرعربیا بر توسعه صنعت گردشگری بین دو کشور تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ما؛ خانم روسنا مصطفی مدیر بخش خاورمیانه توریسم مالزی با بیان اینکه برنامه های توسعه پروازها بین ایران و مالزی در دستور کار قرار دارد، گفت: علاوه بر «ایرعربیا»؛ خط هوایی مالین دو ایر با نام جدید «باتیک‌ایر» پرواز جدید برقرار‌ می کند. مالین‌دو‌ ایر با اسم جدید باتیک ایر که از خطوط هوایی باکیفتی است؛ پرواز روزانه خود را از کوالالامپور به دوبی از ۲۶ مارس از سر می‌گیرد. سومین ایرلاین از ۲۶ جولای «سلام ایر» به مقصد عمان پرواز خواهد داشت که پرواز روزانه خواهد بود و از ایرلاین‌های با کیفیت محسوب می شود.

وی با بیان اینکه «ایرعربیا»، «سلام ایر» و «باتیک ایر» ۳ ایرلاین جدید هستند که دسترسی به مقاصد متنوع مالزی را تسهیل می‌کنند، تاکید کرد: فلای دبی از ماه سپتامبر پروازهای خود را از جزایر پینانگ و لنکاوی به مقصد دوبی آغاز  می‌کند. البته قطر ایر ویز، ترکیش ایرلاین و امارات کماکان پرواز‌های خود را دارند.

خانم مصطفی مدیر گردشگری مالزی در پاسخ به این سوال که صنعت توریسم مالزی چه مقاصدی برای گردشگری به گردشگران معرفی می‌کند، بیان کرد: مالزی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در دنیا با فرهنگ‌ها، مذاهب و قومیت‌های مختلف و بسیار جذاب است. همچنین دومین برج بلند دنیا در مالزی ساخته شده است که جنبه گردشگری دارد.  

به گفته وی مجموعه گنتینگ در مالزی با شهربازی‌های روباز و سرپوشیده و مراکز خرید متعدد در حال فعالیت است که چندین سال برای بازسازی تعطیل بود، اما مجددا از ماه فوریه فعالیت خود را آغاز کرده که بر جذابیت های سفر به مالزی افزوده است.

خانم مصطفی در خصوص چگونگی ارائه خدمات ویژه به گردشگر ایرانی که بتوانند سفر به مالزی را در اولویت یک توریست ایرانی قرار دهد، تاکید کرد: مالزی کشوری با مذاهب و فرهنگ‌ها و قومیت‌های  مختلف است. در همین راستا جشنواره ها و فستیوال های زیادی داریم؛ همچون فستیوال خرید، فستیوال غذا و … که در طول فستیوال ها تخفیفات زیادی در نظر گرفته می شود.

به گفته وی طبیعت جذاب و بکر مالزی نیز چشمگیر است و همچنین ارزش پول ایران در مالزی نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است.

وی در ادامه افزود: ناگفته نماند اگر سفر به مالزی در قالب گروه‌های بزرگ باشد؛ می‌توانیم تخفیفات بیشتر و قابل توجه تری برای آنها در نظر بگیریم.

تلاش برای ارتقاء گردشگری مالزی و ایران

خیری عمر سفیر مالزی در ایران نیز در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی در دستور کار جذب توریسم از ایران از لحاظ اقتصادی و فرهنگی دارید، بیان کرد: با توجه به وقفه‌ای که در زمان پاندمی کرونا داشتیم؛ فرصت خوبی بود تا مطالعه کنیم و برنامه‌هایی را برای ارتقاء ارتباط گردشگری مالزی و ایران مطرح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رابطه ایران و مالزی از نظر جذب توریسم و حتی زندگی کردن ایرانی‌ها در مالزی بسیار قدیمی است، گفت: قبل از کرونا صدها هزار نفر ایرانی در مالزی زندگی می‌کردند. امیدواریم مجددا بتوانیم رونق گذشته را به گردشگری بازگردانیم و شرایط مثل گذشته شود .

سفیر مالزی همچنین خاطرنشان کرد: وظیفه من به عنوان سفیر مالزی این است که با توریست ایرانی همکاری‌های لازم را انجام دهیم و هم از ایران به مالزی جذب توریست داشته باشیم و هم از مالزی به ایران توریست بیاوریم.  

وی در خصوص اینکه برای سفر به مالزی نیازی به ویزا نیست، گفت: ایرانی‌ها می‌توانند بدون ویزا به مالزی سفر کنند. مدت زمان سفر بدون ویزا به مالزی ۱۴ روز است. همچنین برای اینکه ایرانی‌ها بتوانند مدت زمان بیشتری در مالزی بمانند؛ باید مدارک خود را به سفارت ارائه بدهند تا برای آنها ویزا صادر شود.

به گفته وی حداکثر مدت زمانی که یک توریست می‌تواند در کشور مالزی بماند؛ ۲ ماه است و مبلغ اخذ ویزای دو ماهه ۵ دلار است .

سفیر مالزی در پایان ابراز امیدواری کرد: تمام سعی خود را می‌کنیم تا به پروسه دریافت ویزا سرعت بیشتری ببخشیم.

برقراری پروازهای ایرعربیا از تهران،شیراز و مشهد

اشکان شهسواری شیرازی مدیر فروش ایرعربیا نیز در این نشست گفت: حدود ۷ ماه است که پروازهای ایرعربیا از سه شهر ایران به شارجه آغاز شده و هاب اصلی پرواز‌های ایرعربیا از شارجه است. همچنین از تهران و شیراز به شارجه هر کدام ۵ روز در هفته و از شهر مشهد به شارجه هر روز پرواز برقرار است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه مقصد کوالالامپور در مالزی برای ایرانی‌ها مقصد جذاب و شناخته شده‌ای محسوب می شود؛ از ۲۹ اسفند ماه سالجاری 3 روز در هفته با کانکشن کوتاه خواهیم داشت. قیمت مناسب، امنیت و کیفیت خوب پروازهای ایرعربیا این ایرلاین را منحصر به فرد می‌کند.

حرمت اله رفیعی رئیس انجمن دفاتر سفر و گردشگری ‌ایران نیز ‌در این مراسم گفت:  ایرلاین‌های جدید در کشور مالزی برای سفر مسافران به این کشور راه‌اندازی شده و تلاش می کنیم تا به صورت مستقیم از ایران به مالزی پرواز داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در گذشته روابط بسیار خوب گردشگری بین ایران و مالزی برقرار بود و امیدوارم بعد از دوران سخت اپیدمی کرونا که مسافران می‌توانند مجدد به کشور مالزی سفر داشته باشندغ مجدد خطوط راه اندازی شود. در همین راستا در تلاش هستیم تا خطوط را مجددا راه اندازی کنیم و پرواز مستقیم بین تهران-کوالالامپور برقرار شود.

به گفته وی ۳ ایرلاین هستند که از مقاصد ایران به کوالالامپور پرواز دارند و هیچکدام از ایرلاین‌ها ایرانی نیستند، اما در تلاشیم تا ایرلاین‌های ایرانی را نیز به مقصد کوالالامپور برقرار کنیم.وی در پایان تاکید کرد: یکی از این ۳ ایر لاین مربوط به کشور مالزی است که امیدواریم تا یک ماه دیگر مسیر تهران-کوالالامپور با این ایرلاین راه اندازی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *