گروه : اقتصاد کلان-بانک و بیمه-بورس
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امیدواریم بتوانیم این چالش و معضل قیمتگذاری که سالهاست گریبانگیر مردم و تولید کننده است را حل کنیم و این صنعت را توسعه دهیم.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ملت ؛مجید عشقی افزود: صنعت خودرو حدود چهار درصد ارزش بازار را در دست دارد، اما ۲۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و این نشان از علاقهمندی سرمایهگذاران به این صنعت است.
وی با بیان این که این صنعت شبیه بیماری است که عارضههای مختلفی دارد، تصریح کرد: از قیمتگذاری دستوری، تا مقیاس تولید، چالشهای مالی، مدیریت و مالکیت دولتی این صنعت را طی سالهای متمادی ضعیف کرده است، انباشت زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی یقینا قابل ادامه نبود و این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتما با یک توقف تلخ مواجه میشد.
رییس سازمان بورس اظهار کرد: در طرح اخیر فروش ایران خودرو یک لاتاری ملی رخ داد؛ از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور، حدود ۷۲ میلیون نفر نتوانستند در قرعه کشی شرکت کنند و از ۱۳ میلیون نفری که میتوانستند شرکت کنند بیش از ۹ میلیون نفر در یک لاتاری بی هدف شرکت کردند! ۹ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو!
عشقی بیان کرد: اگر فرایند عرضه خودرو چند ماه دیگر ادامه یابد البته به شرط افزایش عرضهها و نظم پیدا کردن آن صورت بگیرد، خود سازوکار بازار، پاسخ همه انتقادات را می دهد اگر کسی از قیمتهای پایه در برخی خودروها دفاعی دارد، ما میشنویم. قیمتهای پایه در برخی خودرو ها صحیح نیست و همین امر باعث افزایش رقابتها میشود که میانگین متعارف رقابت باید پنج درصد باشد.
قطعا روش قرعهکشی محکوم به شکست است
رییس سازمان بورس در ادامه این میزگرد اظهار کرد: در یکسال گذشته تصمیم به واگذاری دو خودروساز گرفتیم، اما با این ساختار مالی و با این چشمانداز چه کسی در این صنعت سرمایهگذاری میکند؟ ما در سازمان بورس با همکاری خوب وزارت اقتصاد، صمت، خودروسازان و بورس کالا، روند ورود خودرو به بورس کالا را شروع کردیم.
وی گفت: معمولا هر کالایی که یک بازار سنتی داشته وقتی وارد بورس کالا میشود، دچار فراز و فرودی میشود که بارها تجربه کردیم، در خصوص سیمان و ماجرای قطعی برق همه به خاطر دارند که چه فشارهایی وارد شد، اما در یکسال گذشته با کمترین نوسان قیمت سیمان در بورس کالا عرضه شده و ثبات به بازار آمد. خودرو نیز به شرط عرضه منظم و پرحجم پاسخ مشتریان را خواهد داد.
بورس کالا نقش قیمتگذاری ندارد، بلکه زمینه رقابت را مهیا میکند
حامد سلطانینژاد، مدیرعامل بورس کالا نیز در این میزگرد تخصصی گفت: با همین سه درصد فروش ایرانخودرو در بورس کالا، ۱۴ تومان EPS آن افزایش پیدا کرده است. این پول قبلا کجا بود؟ در جیب دلالان خودرو می رفت؛ بورس کالا مانند زمین مسابقهای است که اجازه میدهد فعالان مختلف در آن رقابت کنند و خودش نقشی در قیمت گذاری ندارد.
وی ادامه داد: حدود ۳۴ هزار دستگاه در بورس کالا فروخته شده که عایدی آن حدود ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و متناسب با این مقدار عرضه، بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از رانت جلوگیری شده است.
سلطانی نژاد تصریح کرد: فروش خودرو در بورس کالا حدود چهار هزار میلیارد تومان به نفع خریداران بوده است و دولت از این فروش حدود ۵۴۰ میلیارد تومان کسب مالیات کرده است و اعداد گویاست که بالاگرفتن مخالفت با حذف این رانت به چه علت است.
چرا ماده ۹۰ اصل ۴۴ مبنی بر جبران خسارت تولیدکنندگان ناشی از قیمتگذاری دستوری اجرا نمیشود؟
جمشید ایمانی، رییس هیات مدیره بهمن خودرو نیز تصریح کرد: حتی سازمان حمایت در خصوص قیمتگذاری به قانونی استناد می کند که صرفا مربوط به کالاهای اساسی است. در حال حاضر قیمت اصلا دست خودروساز نیست؛ چرا که به صورت تکلیفی، ۷۰ درصد عرضه به جوانی جمعیت و نوسازی اختصاص پیدا کرده است. پیشنهاد من این است که این دو قانون تکلیفی، شش ماه تا یکسال تعلیق شود تا بازار با عرضه صددرصدی به تعادل برسد.
وی گفت: با وجود قیمتگذاری دستوری نه تنها امکان سرمایهگذاری از بین رفت، بلکه امکان نوسازی و بازسازی نیز وجود نداشت. ۱۱ سال قیمتگذاری دستوری تداوم یافت و اگر این رویه ادامه مییافت، باعث تعطیلی خودروسازها میشد. زیانهای بهبار آمده باعث شده تا تامین همین میزان تولید فعلی نیز با مشکل مواجه شود.
https://eghtesademelat.ir/?p=186752