استمرار تولید فولاد با پیوست به انرژی امکانپذیر است

آینده صنعت فولاد را باید با مدیریت انرژی گره بزنیم و استمرار تولید فولاد با پیوست به انرژی امکانپذیر است.

به گزارش پایگاه اقتصاد ملت ؛ رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوازدهمین همایش و نمایشگاه “چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار” ضمن بیان مطلب فوق گفت: آینده صنعت فولاد نمی‌تواند ادامه گذشته آن باشد و برنامه ما در تولید و مصرف باید با پیوست انرژی باشد.

وی گفت: ما یک پوست‌اندازی‌های بسیار سریعی داشتیم و امروز در برنامه‌های راهبردی بحث‌های جدیدی مطرح است.
وی تاکید کرد: افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن تولید فولاد برنامه ریزی شده است که ۶۰ درصد برنامه تا پیش از مقاطع برای تولید ایجاد شده است.

محتشمی پور با بیان اینکه در طول زنجیره از سنگ آهن و قبل از تولید مقاطع حدود ۸۰ درصد ظرفیت‌سازی داشته‌ایم، افزود: اما در پایین دست ۱۰۵ درصد از برنامه ظرفیت‌سازی شده و حدود ۱۹۰ درصد جمع برنامه‌ها و نتایج حاصل شده است.
وی در ادامه افزود: یکی از اقدامات از ابتدای سال در بخش فولاد صدور مجوزهای بلاوجه بوده است؛ چرا که در این زمینه فشار سنگینی بر وزارت صمت وجود دارد.

وی در ادامه به محدودیت های موجود در تامین سنگ‌آهن در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سالجاری نیز محدودیت‌های جدیدی وجود دارد که یکی از این موارد تامین محدودیت‌های انرژی است که فشار ناشی از این محدودیت‌ها بر بخش صنعت بیشتر از سایر بخش‌ها است.

محتشمی پور گفت: سال گذشته در صنعت فولاد پس از سال‌ها رشد با افت تولید مواجه بودیم که به دلیل محدودیت‌های انرژی بوده است و امسال قطعا این محدودیت‌ها بیش از گذشته است. ظرفیت نصب شده ما در این بخش ۱۰۵ درصد است و پروژ‌ه‌های جدیدی با فشار بسیاری مجوز گرفتند و کلنگ ‌زنی شده‌اند که در سیستم وزارت صمت ثبت نشده است.

وی با تاکید بر افزایش برنامه های مخصوص به اکتشاف گفت: در کشور ما سنگ‌آهن کمتر از نیاز بخش فولاد تولید می‌شود. البته برنامه اکتشافی باید زیاد شود، اما طبیعی است در این شرایط علاقه‌ای برای صادرات سنگ‌آهن نداریم و کشور موانع می‌گذارد و تشویق‌ها را برمی‌دارد.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت به عوارض اشاره کرد و گفت:
مصوبه وضع عوارض پلکانی صادرات برای محصولات زنجیره فولاد تنها برای تنظیم بازار داخلی در شرایط بحرانی بوده و هدف درآمدی برای دولت ندارد.

محتشمی پور با اشاره به پیگیری ها در زمینه همکاری های بین المللی گفت: به محض حصول نتیجه به فعالان بخش اطلاع‌رسانی خواهد شد.
به گفته وی سهم تولید فولاد آلیاژی در سبد تولیدات محصولات فولادی نسبت به گذشته تغییری نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *