اتابک معاونت اقتصادی بنیاد مستضعفان اعلام کرد: رشد ۸۷ درصدی صنعت فولاد طی یک دهه گذشته

صنعت فولاد در کشور یکی از صنایع افتخارآفرین است که طی یک دهه اخیر ۸۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش اقتصاد ملت ؛ محمد اتابک معاونت اقتصادی بنیاد مستضعفان ضمن بیان مطلب فوق در دوازدهمین همایش و نمایشگاه “چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار” بیان کرد: توسعه فولاد طی ۱۰ سال اخیر با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه رشد بسیار خوبی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه صنعت موثرترین بخش تولیدی کشور محسوب می شود ، گفت: صنعت نقش مهمی در اقتصاد، رفاه، اشتغال، تولید داخلی و صادرات ایفا می‌کند.به گفته وی سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور از ۱۵ به ۲۲ درصد رشد داشته است.

اتابک در ادامه سهم فولاد از تولید ناخالص دنیا را حدود ۲.۱ درصد اعلام کرد و گفت: فولاد یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود.وی همچنین تاکید کرد: سهم صنعت فولاد کشور از صادرات ۴۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ و حدود ۱۳ درصد بوده است.

به گفته وی در سال ۸۹ حدود ۸.۲ میلیار دلار واردات آهن و فولاد به کشور صورت گرفته است.وی در ادامه به افت تولید صنعت فولاد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: باید این افت جبران شود. نباید با اعمال سیاست‌های نادرست مانع از ارزآوری این صنعت برای کشور شویم.

اتابک خاطرنشان کرد: صنعت فولاد توان سرمایه‌گذاری توسعه‌ای خود را دارد، اما نه در شرایط فعلی. وی در ادامه افزود: تولید بهترین فزاینده‌ رشد اقتصادی به شمار می رود؛ بر همین اساس مقام معظم رهبری نیز همواره بر تولید تاکید ویژه ای دارند.

وی در ادامه به محدودیت‌های انرژی در حوزه تامین برق و گاز اشاره و آنها را از جمله چالش‌های موجود در صنعت فولاد ذکر کرد.

اتابک همچنین خاطرنشان کرد: البته تلاش‌های گسترده‌ای در وزارت نیرو برای تامین برق صنایع فولادی در حال انجام است.وی در پایان افزود: اعمال عوارض صادراتی باعث کاهش حاشیه سود فولادسازان شده است. وضع چنین سیاست‌هایی با اصول کلان اقتصاد مقاومتی مغایر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *