انعقاد بیش از 75 تفاهمنامه دستاورد دومین نمایشگاه بین‌المللی پتروشیمی در کیش

دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با مشارکت بیش از ۲۰۰ سازنده تجهیزات صنعت نفت، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع پتروشیمی، بانک‌ها و مؤسسات تأمین سرمایه و با هدف ایجاد فرصت‌های کاری و همکاری چندجانبه بین شرکت‌های پتروشیمی، بانک‌ها و سازندگان تجهیزات و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاهی به وسعت ۱۸ هزار مترمربع برگزار شد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ ارزش قراردادهای منعقده فی‌مابین شرکت‌های تابعه هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی در سه روز برگزاری نمایشگاه و نشست‌های تخصصی مذکور؛ بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است.
در این دوره از رویداد همچنین ۷۵ تفاهمنامه و قرارداد همکاری با شرکت‌های داخلی منعقد و با حضور مدیران‌عامل چهار بانک کشور بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تفاهمنامه تأمین مالی به امضاء رسید. علاوه بر آن بیش از ۴۰ نشست تخصصی در حوزه تولید، نوآوری، هوشمندسازی، مدیریت بهبود محیط زیست و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه در صنعت پتروشیمی برگزار شد.

بر اساس این گزارش در حاشیه برگزاری این نمایشگاه ۲۰ نشست تخصصی با محورهای طراحی، ساخت و تامین کاتالیست و موادشیمیایی، تجهیزات ثابت و دوار، برق و ابزار دقیق، توسعه فناوری‌های صنعت پتروشیمی، بیمه، نوآوری در مدل زنجیره‌های تامین مالی پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، معرفی داخلی‌سازی طرح‌های پتروشیمی، تصفیه آب و پساب، فناوری‌های نوین در تجارت محصولات پتروشیمی، راهکارهای عقد قراردادهای ساخت داخل اقلام راهبردی شرکت‌های پتروشیمی با تسهیل‌‌گری و حمایت پارک‌های فناوری برگزار شد.

تلاش برای خودباوری و خوداتکایی در صنعت پتروشیمی
پیام برگزاری دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی؛ تلاش برای خودباوری و خوداتکایی بیشتر به عنوان مهمترین رکن توسعه صنعت است.

به گزارش خبرنگار ما؛ مراسم افتتاحیه این گردهمایی فنی‌وتخصصی با حضور مدیرعامل صندوق نوآوری‌وشکوفایی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، مدیران‌عامل بانک‌های اقتصادنوین، ملت، تجارت، صادرات و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برگزار شد.
مهندس جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس با بیان اینکه امروز صنعت پتروشیمی به موتور توسعه کشور تبدیل شده است، گفت: شرکت‌های بزرگ ‌امروز می‌توانند در مسیر رشد و توسعه کشور جریان‌ساز باشند و نباید از بزرگ شدن شرکت‌ها نگران شد؛ بلکه بالعکس امروز کشورها را ابا شرکت‌های بزرگ بین‌المللی‌شان می‌شناسند.
وی گفت: خوشبختانه صنعت پتروشیمی طی سال‌های اخیر برادری خود را ‌به نظام و کشور ثابت کرده است. خیلی خوشحالیم که امروز وقتی در حضور شما عزیزان می‌نشینیم؛ همه به این موضوع اذعان دارند ‌که صنعت پتروشیمی به صنعتی ارزآور برای کشور آن هم در شرایط بسیار سخت تحریمی و البته به موتور توسعه کشور تبدیل ‌شده است.

توسعه ایران وظیفه ماست
مهندس ربیعی ادامه داد: اگر قرار است ما یک وظیفه داشته باشیم؛ آن وظیفه توسعه ایران است و توسعه ایران دو وجه بزرگ خواهد داشت: ‌وجه اول این است که ما به صنایعی در کشور بهای بیشتری دهیم که می‌توانند موتور توسعه بقیه بخش‌ها باشند که صنعت ‌پتروشیمی از این نوع صنایع است. وقتی که ما اعلام می‌کنیم می‌خواهیم چنین رویدادی را اجرا کنیم؛ ببینید چه شور و هیجانی در ‌صنعت کشور، در بازار سرمایه و در زیست‌‌بوم فناوری کشور به وجود می‌آید.
مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس تصریح‌کرد: عزیزانی که اینجا جمع شده‌اند؛ همه در توسعه کشور و صنعت پتروشیمی نقش بسزایی دارند. چه ‌شرکت‌های پتروشیمی، چه بازار پول کشور که امروز مدیران‌عامل چهار بانک بزرگ در اینجا حضور دارند، چه زیست‌بوم ‌فناوری کشور مثل صندوق نورآوری‌وشکوفایی، همچون معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌‌جمهوری، پارک‌های فناوری و ‌صندوق‌های نوآوری و البته سازندگان تجهیزات و قطعات و مواد موردنیاز صنعت در کنار هم قرار گرفتند و این یعنی زیست‌بوم کامل و ‌اینکه ما توانسته‌ایم محور توسعه باشیم که از این جهت خوشحالیم.

نائب‌‌رئیس هیات‌‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌‌فارس تاکیدکرد: وجه دوم این است که ما برای توسعه کشور باید به دنبال ‌شرکت‌هایی باشیم که جریان‌ساز باشند. یعنی مانند لوکوموتیو بقیه صنایع را فعال و کار ایجاد کرده و تقاضا ایجاد کنند که این کار تنها از ‌عهده شرکت‌های بزرگ بر می‌آید.
وی ضمن اذعان به نقش شرکت‌های کوچک‌ومتوسط‌ در توسعه کشور افزود: نقش شرکت‌های بزرگ مانند یک ‌لوکوموتیو است که با حرکت خود برای شرکت‌های کوچک‌ومتوسط فضای کار و فعالیت ایجاد می‌کنند. امروز کشورها را به شرکت‌های بزرگشان می‌شناسند؛ بنابراین چرا ما نباید شرکت‌های بسیار بزرگ بین‌المللی ‌داشته باشیم؟ چرا از ایران شرکتی در فورچون 500 نیست؟
مهندس ربیعی ادامه داد: ما علیرغم اینکه به عنوان بزرگترین شرکت ایران در شاخص میزان فروش انتخاب شدیم، اما نصف بزرگترین شرکت ‌ترکیه فروش داشتیم که این شرایط باید تغییر کند. باید در کشور تعداد زیادی شرکت بزرگ داشته باشیم؛ چراکه بر خلاف گذشته ‌که می‌گفتند کوچک زیباست؛ امروز می‌گویند بزرگ زیباست و اتفاقا نماینده وزارت صمت در مراسم IMI100‎‌ هم بر این نکته تاکید ‌کرد. شرکت‌های بزرگ می‌توانند بقیه سازمان‌ها و صنوف را در کشور فعال کنند و این یعنی توسعه، اشتغال و رونق اقتصادی ‌در کشور و بردن امکانات به همه نقاط کشور.

صنعت پتروشیمی در ساخت داخل جزء اولین‌هاست
وی همچنین به صحبت‌های دکتر علی وطنی مشاور معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در این مراسم که گفته بود «شما چه ‌کار کردید که بر خلاف دوره اول این رویداد که تنها یک بانک در آن شرکت کرده بود و رسم معمول در رویدادهاست که هر چه از ‌دوره اول بگذرد؛ شرکت‌کنندگان در آن کمتر می‌شوند؛ امسال چهار بانک بزرگ کشور در این رویداد حاضر هستند و شرکت‌ها این ‌استقبال قابل‌توجه داشتند»، اشاره‌‌کرد و گفت: کاری که ما کردیم؛ ایجاد تقاضا بود و اینکه مدیران‌عامل چهار بانک کشور ‌در این رویداد حضور دارند و از من بهتر صنعت پتروشیمی را توضیح می‌دهند؛ یک اتفاق بزرگ است. اینکه امروز این مدیران‌عامل ‌از ما می‌پرسند «شما چه نیازی دارید؟»؛ یک تحول است. ده سال پیش این قابل تصور نبود که مدیرعامل یک بانک به ماهشهر برود ‌و از یک شرکت پتروشیمی بپرسد چه نیازی دارید؟ اما این اتفاق امروز افتاده است که وظیفه خود می‌دانم از تک‌‌تک مدیران‌‌عامل بانک‌ها به ‌دلیل این رویکرد مثبت تشکر کنم.
وی ادامه داد: همچنین از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌‌جمهوری که پایه این رویداد را گذاشت؛ تشکر می‌کنم و از تمامی ‌تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌‌بنیان که در این رویداد حضور دارند هم تشکر می‌کنم. این حضور نشانه این است که صنعت ‌پتروشیمی برای سازندگان تقاضا ایجاد کرده و همین امروز ما پروژه‌هایی را کلید می‌زنیم که از ابتدا مشتری صنایع داخلی هستیم ‌و به دنبال این هستیم که سهم ساخت داخل را در صنعت پتروشیمی به سمت 85 درصد ببریم که این حرکتی بسیار بزرگ است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌‌فارس تصریح‌کرد: در گذشته می‌گفتند صنعت پتروشیمی جزء آخرین صنایعی است که به سمت تولید ‌داخل می‌رود، اما امروز می‌بینید که این صنعت در ساخت داخل جزء اولین‌هاست.
وی در ادامه به برخی سوءاستفاده‌ها که از عنوان ساخت داخل می‌شود، اشاره‌‌کرد و گفت: برخی افراد می‌خواهند ‌آبروی صنعت و تولیدکنندگان داخلی که بیش از 95 درصد آنها انسان‌های فعال با عملکرد مثبت هستند را ببرند. این افراد که ‌تولیدکننده نیستند و چیزی به عنوان ساخت داخل برای عرضه ندارند؛ با تابلوی ساخت داخل اصرار دارند که ما آنها را به عنوان ‌سازنده بشناسیم؛ در صورتی که سازنده نیستند! این افراد می‌خواهند کارشان را با نامه‌نگاری و دادوفریاد پیش ببرند. این افراد ‌بدانند من دست کسانی که با تجهیزات‌ و تولیداتشان خود را ثابت کردند؛ می‌بوسم، اما اینکه بعضی بروند و به سازمان‌های ‌نظارتی نامه دهند که چرا هلدینگ خلیج‌‌فارس به ما کار نداده، چیزی را عوض نمی‌کند؛ چراکه آنها سازنده نیستند و می‌خواهند از ساخت ‌داخل سوء‌‌استفاده کنند.
مهندس ربیعی اعلا‌م‌کرد: بیش از 75 تفاهمنامه در دومین رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی بین شرکت‌های پتروشیمی، صنعتگران و سازندگان داخلی به ام

به اندازه بودجه عمرانی یکسال دولت پروژه تعریف و اجرا شده است
مدیرعامل هلدینگ خلیج‌‌فارس همچنین در پنل «تامین مالی از ‏طریق بخش خصوصی و نقش بانک‌ها در توسعه صنعت پتروشیمی»؛ با اشاره به تامین مالی 70 هزار میلیارد تومانی پروژه‌های این هلدینگ از طریق سیستم ‏بانکی طی چهار سال اخیر گفت: این میزان به اندازه بودجه عمرانی یکسال دولت است و این بدین معناست که در این چهار سال به ‏اندازه بودجه عمرانی یک سال دولت؛ پروژه تعریف و اجرا شده است.‏
مهندس ربیعی اظهارداشت: بانک‌های ما الان به نقطه‌ای رسیده‌اند که برای همه نیازها؛ راه‌حل‌های نوآوارانه‌ای دارند که این نکته بسیار ‏مثبتی است.‏
وی ادامه داد: بانک‌ها امروز در جایگاه مدعی هستند که برای هر نیاز مالی صنعت پتروشیمی؛ راه‌‌حلی دارند و البته این راه‌حل‌ها ‏حاصل ساعت‌ها فکر و برنامه‌ریزی است.‏
نائب‌‌رئیس هیات‌‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تصریح‌کرد: اگر امروز ما در ‏هلدینگ خلیج‌‌فارس و حتی شرکای تجاری ما، سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و تهیه‌‌کنندگان مواد و کالا مشکل تامین مالی داشته ‏باشیم، نشان از کم‌‌کاری خود ماست؛ چراکه به دلیل همکاری بسیار خوب سیستم بانکی، تامین مالی به سرعت انجام می‌شود.‏

وی یادآورشد: صنعت پتروشیمی کم‌‌‌ریسک‌ترین صنعت کشور است و بانک‌ها با علم به اینکه تامین مالی پروژه‌های صنعت ‏پتروشیمی به موقع و با سود بازمی‌گردد؛ همراهی تمام قدی در این تامین مالی داشته‌اند.
مهندس رییعی همچنین به نقش مهم سیستم بانکی کشور در بازگشت ارز پتروشیمی به کشور و سامانه نیما اشاره‌کرد و افزود: بخش ‏زیادی از خیروبرکت در بازار ارز کشور ناشی از ارز پتروشیمی است و بخش عمده بازگشت این ارز مرهون سیستم بانکی ‏کشور است که متاسفانه به دلیل شرایط تحریمی نمی‌توان چندان این موضوع را باز کرد.‏
مدیرعامل هلدینگ خلیج‌‌فارس خاطرنشان‌‌کرد: برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان یک حلقه مفقوده وجود داشت که آن تامین ‏هزینه‌های یک کالا برای اولین‌بار در یک شرکت دانش‌بنیان یا تولیدکننده داخلی بود که با ورود صندوق نوآوری نفت این ‏تولیدکنندگان می‌توانند از این صندوق برای تولید اولین محصول با مکانیسم تعریف شده تسهیلات بگیرند و در گام‌ بعدی و بعد از ‏ساخت آن قطعه یا تجهیزات و تائید هلدینگ از سایر حمایت‌های سیستم بانکی برخوردار شوند.‏

انعقاد بیش از 75 تفاهمنامه دستاوردی ارزشمند است
وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی با ایجاد درآمد پایدار و تامین ارز موردنیاز نقش مؤثری در توسعه کشور کشور ایفا می‌کند، از رشد مبادلات تجاری در عرصه پتروشیمی کشور خبر داد و گفت: در این نمایشگاه بیش از 75 قرارداد و تفاهمنامه جدی با شرکت‌‌های فعال تولیدی در عرصه پتروشیمی سازنده منعقد شد که یک حرکت بزرگ در صنایع کشور محسوب شده و دستاورد ارزشمندی است.
مهندس ربیعی با بیان اینکه به مدد وفور منابع و ذخیره‌‌های خدادادی کشور می‌‌توانیم سالیان طولانی در این صنعت ارزش‌افزوده‌‌ای را برای کشور ایجاد کنیم، تاکیدکرد: وظیفه ما توسعه ایران است که از طریق تقویت صنایعی که موتور محرک و زمینه‌ساز توسعه بخش‌‌های دیگر است؛ محقق خواهد شد.

به گفته وی ارزش قراردادهای منعقده فی‌‌مابین شرکت‌های تابعه هلدینگ پتروشیمی خلیج‌‌‌فارس، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی‌ در سه روز برگزاری نمایشگاه و نشست‌های تخصصی مذکور؛ بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است.
مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس در پایان گفت: در این دوره از رویداد ۷۵ تفاهمنامه و قرارداد همکاری با شرکت‌های داخلی منعقد و با حضور مدیران‌‌عامل چهار بانک کشور بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تفاهمنامه تأمین مالی به امضاء رسید. علاوه بر آن بیش از ۴۰ نشست تخصصی در حوزه تولید، نوآوری، هوشمندسازی، مدیریت بهبود محیط زیست و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه در صنعت پتروشیمی برگزار شد.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *