ایجاد نمایشگاه بومی‌‌سازی شرکت ملی فولاد در آینده‌‌‌ای نزدیک

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران از ایجاد نمایشگاه بومی‌‌سازی این شرکت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از شرکت ملی فولاد ایران ؛ دکتر امیرحسین نادری با اعلام این خبر گفت: با وجود ذهنیت ساده‌‌ای که نسبت به بومی‌‌سازی وجود دارد؛ مقوله بومی‌‌سازی بسیار پیچیده و دارای ابعاد مختلفی است. در یک اشاره مختصر می‌توان بومی‌سازی را در دو بعد بررسی کرد؛ بعد اول بومی‌سازی به معنی شناخت کامل، قدرت انطباق و تغییرات دلخواه و قابلیت طراحی هدفمند در دانش فنی و فرآیندها در صنعت فولاد است. در این مورد می‌توان به دانش فنی احیاء مستقیم پرد اشاره کرد که با این هدف شکل گرفته است و باید شاخص‌های مربوط به توانمندی واقعی در این زمینه شناسایی و به کار گرفته شوند.
وی با اشاره به بعد دوم بومی‌‌سازی ادامه داد: این بعد شامل بومی‌سازی ساخت تجهیزات، ماشین‌آلات و قطعات صنعت فولاد است که در این زمینه شاخص‌های بسیاری شناسایی و احصاء شده‌اند. توانمندی ساخت تجهیزات بر اساس استانداردهای جهانی و با کیفیت به طور اقتصادی از اهم پارامترهای ضروری برای رسیدن به بومی‌سازی در حوزه تجهیزات است.


به گفته مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران بومی‌سازی در صنعت فولاد کشور در نگاه نخست از منظر مالی الزامی است؛ چراکه از خروج ارز جلوگیری کرده و علاوه بر آن چرخه تولید را در شرکت‌های کوچک و متوسط رونق می‌بخشد. این موضوع باعث ایجاد کارآفرینی و اشتغال بیشتر نیز می‌شود.
دکتر نادری با بیان اینکه نگاه عمیق‌‌تر به بومی‌سازی نشان می‌دهد؛ خوداتکایی در ساخت تجهیزات قدرت چانه‌‌زنی و عمق استراتژیک به صنعت فولاد کشور می‌دهد، افزود: امروزه که کشورمان جزو تولیدکننده‌های مطرح در عرصه جهانی می‌باشد؛ نیازمند آن است که بتواند با تکیه بر دانش فنی بومی شده و تولیدات داخلی در این صنعت حضور یابد؛ این مساله در تجهیزات استراتژیک خود را بیشتر نمایان می‌‌کند. به طور مثال تجربه‌‌‌ای که در مورد الکترودگرافیتی در این صنعت وجود دارد؛ نشان می‌دهد که در مقاطع بحرانی و حساس تنها می‌توان بر دانش و توان داخلی و بومی تکیه کرد.


وی تاکیدکرد: شرکت ملی فولاد ایران به عنوان قدیمی‌ترین متولی صنعت فولاد و معدن در کشور است. طبیعی است طی سالیان گذشته انبوهی از تجربه در زمینه‌‌های مختلف در صنعت فولاد در شرکت ملی فولاد ایران انباشته شده است. از سوی دیگر این شرکت با داشتن اشراف 360 درجه بر بازار فولاد و بازیگران اصلی این بازار در صنعت فولاد می‌‌تواند؛ به صورت دقیق‌تر نقاط قابل بهبود را شناسایی و نقاط قوت را پایدار کند. قدیمی‌‌ترین متولی فولاد کشور با برگزاری نمایشگاه فولاد می‌‌تواند تمامی این تجربیات را گرد هم آورده و با هم‌‌افزایی سایر بازیگران این حوزه اقدامات مهمی در زمینه توسعه توانمندسازی و بومی‌سازی در صنعت فولاد رقم بزند.
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با اشاره به اینکه مهمترین اقدام ما در مواجهه با هر پدیده‌‌ای در شناخت و درک ابعاد آن است، خاطرنشان‌کرد: در بومی‌‌سازی تاکنون اقدامات بسیار مهمی در کشور انجام شده است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ ما فعالیت‌های بسیار مؤثری انجام داده‌اند، اما امروز نیازمند یک شناخت جامع و کامل از صنعت فولاد و تجهیزات آن هستیم تا بر مبنای آن بتوان برنامه‌ریزی متناسب را برای اهداف مطلوب انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *