دهمین جشنواره بین المللی “پویانمایی” تهران برگزار می شود

علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن بیان مطلب فوق گفت: جشنواره پویانمایی به صورت دوسالانه برگزار و قدمت طولانی دارد و خوشبختانه طی این سال ها توانسته است کشورهای مختلفی را جذب خود کند.
وی در ادامه توضیح داد: در دهمین دوره جشنواره بین المللی انیمیشن تهران ۵۲۶ اثر از ایران و ۸۲۳ اثر از ۷۹ کشور به دبیرخانه این جشنواره واصل شد. از این تعداد ۲۱۳ اثر به بخش مسابقه ایران و ۱۴۴ اثر از ۳۰ کشور به بخش بین الملل جشنواره راه یافت.
حاجیان زاده با اشاره به اینکه داوران بخش مسابقه ایران و بخش بین الملل به صورت دو گروه جداگانه آثار این دو بخش را داوری می کردند، گفت: یکی دیگر از مهمترین اتفاقات این دوره از جشنواره، نمایش آثار راه یافته در ۳۷ سالن در سطح کشور است به‌گونه‌ای که مجموعه فیلم های راه یافته به بخش مسابقه، چشم انداز و نمایش ویژه در ۵ سالن تهران و ۳۲ سالن در شهرستان ها برای مردم نمایش داده می شود. البته سینما آزادی در تهران برای اکران فیلم برای مردم در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری با بیان اینکه آثار راه یافته به جشنواره با فرمت HD در سینماها نمایش داده می شود، تاکید کرد: در این دوره از جشنواره ۶۴۵ سانس اکران فیلم در سینماهای کشور در نظر گرفته شده است. وی بیان کرد: برگزاری نشست های تخصصی با موضوعات مختلف در حوزه پویانمایی، رونمایی از دو کتاب و نقد فیلم های راه یافته به جشنواره از دیگر برنامه های جمعی این دوره به شمار می رود. همچنین بازار ملی فیلم «پویانمایی» با حضور ۲۱ غرفه که شامل ۴ غرفه از دانشگاه ها، ۶ غرفه از سازمان های دولتی و ۱۱ غرفه بخش خصوصی از تاریخ پانزدهم الی نوزدهم اسفند از ساعت ۱۴ الی ۲۱ در مرکز آفرینش ها برگزار می شود.
محمدرضا کریمی صارمی دبیر این جشنواره گفت: برگزاری بازار بین المللی نیازمند استانداردهای خاص خود است. در غیر این صورت بازاری شبیه دیگر بازارهای بین المللی که در ایران برگزار می شود، خواهیم داشت. برنامه ریزی ما برای رسیدن به این استاندارد به گونه ای است که به احتمال زیاد بتوانیم بخش بین المللی آن را در دوره های دوازدهم یا سیزدهم جشنواره استارت بزنیم.
دبیر جشنواره بین المللی «پویانمایی» در خصوص اینکه همکاری با «آسیفا» در برگزاری این جشنواره چگونه صورت گرفته است؟ توضیح داد: آسیفا یک NGO در حوزه انیمیشن به شمار می رود، اما با توجه به شکل گیری صنف انیمیشن در این دوره از جشنواره نشستی با اعضای صنف برگزار می کنیم. البته این را هم باید بگویم آسیب ها هر زمان که درخواست داشته است، در این جشنواره حضور پیدا کرده است و تاکید می کنم که ۹۰ درصد از اعضای آسیب ها در این جشنواره حضور دارند.
وی تاکید کرد: جشنواره «پویانمایی» یک جشنواره کانونی نیست و متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و کانون پرورش فکری در این دوره از جشنواره تنها ۴ اثر را به نمایش گذاشته است.
کریمی صارمی همچنین درباره گستردگی سالن های سینمای این کانون توضیح داد: علاوه بر ۳۹ سالن نمایش کانون پرورش فکری در سراسر کشور ۱۵۵ واحد سیار روستایی وجود دارد که این واحدها به مناطق محروم کشور سر می زنند و یکی از برنامه های آنها نمایش فیلم برای مردم آن منطقه است. همچنین بعد از پایان جشنواره باکس هایی از آثار راه یافته در این دوره از جشنواره آماده می شود که به صورت هفته نمایش فیلم در این مناطق در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
دبیر جشنواره بین المللی «پویانمایی» بیان کرد: خوشبختانه کیفیت آثار راه یافته در بخش مسابقه ایران به خصوص در بخش مستقل آثار بسیار خوبی بودند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. خوشبختانه سینمای انیمیشن ایران در بخش تکنیک طی سال‌های اخیر صاحب حرف در جهان است و فکر می کنم طی ۳ سال آینده آثار قابل فروشی در بازارهای بین المللی داشته باشیم.
وی با اشاره به حمایت های کانون از آثار منتخب این دوره از جشنواره توضیح داد: ما به آثار برگزیده پیشنهاد می دهیم که در صورت تمایل پخش جهانی آنها را برعهده بگیریم. البته نباید فراموش کرد ۹۸ درصد از آثار انیمیشن کشور دولتی هستند و ممکن است خود سازمان های دولتی تمایل به اکران جهانی آنها داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *