یک شهرساز: شهر مردانه و زنانه نداریم

به گزارش ستاد خبری نخستین همایش بین المللی زنان و زندگی شهر؛ علیرضا عندلیب با بیان این مطلب و  با تاکید بر لزوم تهیه الگویی برای طراحی فضاهای جمعی در شهرها برای اقشار گوناگون جامعه از جمله زنان افزود: امروز معماران  باید فضاهای شهری جمعی مناسب در مقیاس های شهری، منطقه ای، محله ای را طراحی و اجرا کنند
 وی با اشاره با اینکه  فضاهای شهری از کیفیت لازم برای همه گروه های اجتماعی برخوردار نیستند، ادامه داد: متاسفانه این مشکل برای اقشار کم برخوردار مانند زنان، کودکان، معمولان و سالمندان بیشتر است.
 این استاد شهرسازی با بیان اینکه نبود فضاهای مناسب شهری ورود زنان به عرصه های اجتماعی را پیچیده تر می کند؛ یادآور شد: البته به نبود فضاهای مناسب شهری، مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را نیز اشاره کرد که مجموع این عوامل بر حضور تاثیرگذار بانوان در جامعه تاثیرگذار است.
عندلیب با تاکید بر اینکه متاسفانه نیاز به حضور زنان در اجتماع حتی از سوی خود آنها نیز به شکل واقعی ناشناخته باقیمانده است، بیان کرد: تمامی این محدودیت ها موانع بزرگی برای حضور فعال زنان در عرصه های شهری است؛ این در حالی است که در اکثر شهرها و کلانشهرهای کشور عرصه های اجتماعی برای حضور زنان فراهم نبوده و از همه مهمتر با توجه به جمعیت زیاد بانوان در شهرها؛ هیچ گونه برنامه ریزی عملیاتی برای حضور آنها در فضاهای عمومی وجود ندارد.
وی با اشاره به لزوم ایجاد فضاهای امن شهری برای حضور زنان در جامعه تاکید کرد: تامین امنیت و ایجاد حس امنیت  مهم ترین بستری است که باید در فضاهای شهری ایجاد شود. فضاهای شهری نباید به فضایی نا امن تبدیل شوند چرا که ایجاد فضاهای بی دفاع و ناامن شهری برای حضور زنان در جامعه مناسب نیست.
به گفته این استاد دانشگاه توسعه و امنیت دو مفهموم کاملا وابسته به هم هستند. اگر امنیت درفضاهای شهری بیشتر شود؛ توسعه نیز درفضاهای شهری برای حضور زنان به وجود خواهد آمد.
عندلیب با بیان اینکه قابلیت دسترسی و ارتباطی فضاهای شهری در جذب و حضور زنان در جامعه اهمیت ویژه ای دارد؛ گفت:  باید مدیران شهری در طراحی شهرها به گونه ای عمل کنند تا زنان در فضاهای شهری آرامش، لذت و راحتی را تجربه کنند.
به اعتقاد این شهرساز؛ در گذشته بیشتر تعاملات شهری در کوچه ها انجام می شد اما امروزه سبک زندگی مردم تغییر کرده و خلا وجود فضاهایی برای تعاملات بیشتر زنان در شهرها کاملا احساس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *