قزوین شهری نمونه در شاخص‌های شهری پایدار است

به گزارش خبرنگار ما؛ محمد نصرتی در نشستی که به همین منظور در ساختمان مرکزی سازمان پارک پردیسان برگزار شد ضمن بیان این مطلب گفت: در حال حاضر با توجه به ارزشیابی صورت گرفته، شهر قزوین به عنوان شهری است که دارای حائز رتبه مطلوبی برای برخورداری از رشد و توسعه پایدار برخوردار است. وی با اشاره به استانداردهای SDG تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که با ارتباطی که با شهرهای اسلامی برقرار می‌شود رشد و توسعه پایدار را برقرار کنیم که این منظر باید هم افزایی علمی را برای تعالی شهرهای اسلامی داشته باشیم.
وی با تاکید بر مطرح شدن مسیری که شهرهای اسلامی در سطح جهانی باید طی ‌کنند یادآور شد: در حال حاضر دو برنامه تمام شده و در آستانه برگزاری هبیتات۳ هستیم. در این برنامه بحث محیط زیست در سکونتگاه‌های بشر یکی از مهمترین بحث‌های مطروحه است.
محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست با بیان اینکه قزوین به عنوان محل دبیرخانه دائمی مجمع شهرهای اسلامی مطرح است اظهار کرد: از همین جهت شهر قزوین از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید تلاش کنیم این شهر با جدیت کار خود را دنبال کند. رویکرد جدید جهانی در اهمیت ویژه به محیط زیست ایجاد شده است و مهمترین اتفاقی که در ماه‌های گذشته در سطح سران جهان اتفاق افتاد، برگزاری اجلاس پاریس با موضوع تغییرات اقلیم بود.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه اسکان بشر ملل متحد ۲۰ سال یکبار برنامه ریزی می‌کند افزد: در حال حاضر دو برنامه تمام شده و در آستانه برگزاری هبیتات۳ هستیم. در این برنامه بحث محیط زیست در سکونتگاه‌های بشر یکی از مهمترین بحث‌های مطروحه است.
مجابی با اشاره به نگاه جمهوری اسلامی ایران به بحث محیط زیست اظهار کرد: در اسناد بالادستی مواردی در مورد اهمیت بحث محیط زیست یافت می‌شود. اصل پنجاهم قانون اساسی، سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور به بحث محیط زیست مطلوب اشاره می‌کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور با بحران‌های متعدد محیط زیستی مواجه هستیم افزود: بحث آلودگی هوا ناشی از فعالیت‌های انسان و گرد و غبار از مسائل جدی است که تعداد زیادی از کلانشهرها و شهرها را در بر می‌گیرد. همچنین بحث آب و مدیریت پسماند از بحران‌های جدی کشورهاست که در حوزه شهری با آن مواجه هستیم. بر این اساس مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفند سال ۹۳ سخنرانی ویژه‌ای برای مسئولین محیط زیست ایراد کردند.
به گفته مجابی در این سخنرانی ایشان بر اهمیت حفظ محیط زیست تاکید داشتند. همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای اعمال نظرات مقام معظم رهبری، پیش نویس سیاست‌های کلی محیط زیست را آماده کرده‌اند که در آبانماه سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. این سیاست‌ها دارای ۱۵ ماده است در مواد گوناگون سیاست‌ها به بحث آب، خاک، تنوع زیستی، اقتصاد سبز، جرم انگاری تخریب و آلودگی محیط زیست، مشارکت مردم، فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در محیط زیست، استفاده از فناوری سازگار با محیط زیست پرداخته شده است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یکی از مواد سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست که به بحث امروز ارتباط دارد دیپلماسی محیط زیست موجود در ماده ۱۵ است، گفت: در این ماده تاکید شده باید با تمامی کشورها ارتباط مناسب برای فراهمی محیط زیست مطلوب فراهم شود. وی با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه یکی از رویکردهای اصلی کشور ما بحث محیط زیست است گفت: در حوزه شهرها یکی از برنامه‌هایی که در هبیتات۳ مورد توجه قرار گرفته، CPI یا شکوفایی شهری است که با محورهای مختلفی مدنظر قرار می‌گیرد. مهمترین این محورها توسعه زیرساخت شهرها، پایداری زیست محیطی، مساوات و شمول اجتماعی، کیفیت زندگی، بهره وری و نظارت شهری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *