عباس آخوندی در دیدار با وزیر حمل و نقل آلمان با بیان اینکه دیدارهایی با مقامات زیمنس و ایرباس داشته است، گفت: حضور زیمنس در ایران سابقه طولانی دارد و زمینههای تجاری بسیاری نیز در ایران وجود دارد. ما با زیمنس درباره فصل جدیدی از همکاری در زمینه حمل و نقل گفتوگو کردهایم و میتوانیم در زمینه جابهجایی و ترافیک مطالعاتی انجام دهیم.
وزیر راه وشهرسازی ایران افزود: اجازه بدهید توضیحی درباره برنامههایی که داریم و همچنین ارتباطاتی که با آلمان داشتیم، بدهم. وزارتخانه ما مثل وزارتخانه شما همه حوزههای حمل و نقل شامل هوایی، زمینی، ریلی و دریایی را دربرمیگیرد. البته در ایران اضافه بر بحث حمل و نقل، مباحث مربوط به شهرسازی و مسکن هم به عهده وزارتخانه ما است. ولی امروز راجع به حمل و نقل صحبت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: برنامهای که ما داریم در دو حوزه بحث زیرساختها است و بحث گسترش ناوگان حمل و نقل. در برنامههای توسعهای که داریم اجازه بدهید درباره حمل و نقل هوایی ابتدا توضیحاتی بدهم. در حوزه صنعت هوانوردی چند پروژه بسیار بزرگ داریم. اولین موضوع مورد بحث توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی امام خمینی در تهران است، که برای آن ظرفیتی حدود ۹۰ میلیون مسافر پیش بینی شده است. منطقه آزاد تجاری شهرفرودگاهی در زمینی به وسعت ۱۵۰۰ هکتار بنا شده و علاوه بر آن ۲۵۰۰ هکتار نیز برای منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است. این مجموعه در عین حال به سیستمهای ریلی و سیستمهای جادهای مرتبط است. این یک پروژه در دست اقدام است و در حال حاضر فرانسویها در این پروژه به شکل جدی درگیرهستند.
آخوندی افزود: در عین حال بحث نوسازی ناوگان و سیستم ناوبری هوایی ایران را داریم. در این زمینه با فرانسه برای نوسازی ناوگان هوایی وارد صحبت شدهایم و اولین قراردادی هم که توافق کردیم با ایرباس برای خرید ۱۱۸ هواپیما بود. همزمان برای خرید ۲۰ هواپیمای دیگر نیز با ATR قرارداد امضا شده است.
وی با بیان اینکه البته برای ۶ فرودگاه دیگر در شش مرکز استانها هم با شرکتهای فرانسوی و ایتالیایی صحبت کردهایم، اظهار داشت: این فرودگاه ها حمل مسافر با ظرفیت ۵ تا ۱۰ میلیون نفر را پوشش میدهد. در این حوزه با بعضی از شرکتها توافقنامه نیز امضا شده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اخیرا بویینگ هم به تهران آمده بود و با این شرکت هم مذاکرات جدی برای خرید هواپیما در دست است، افزود:در ارتباط با بحث صنعت ریلی استراتژی ما اتصال خطوط راه آهن ایران به تمام کشورهای همسایه است تا بتوانیم ارتباط ریلی در سراسر آسیا داشته باشیم.
آخوندی در ادامه بحث به سراغ راهآهن رفت و گفت: بحث دوم راهآهن حومهای در ایران است؛ با توجه به این که ما منطقه شهری بسیار بزرگی داریم و تهران به تنهایی بیش از ۸ میلیون جمعیت دارد، برنامه راهآهن حومهای را برای تهران تعریف کردیم و برای سایر کلانشهرها نیز این برنامه را در دست طراحی داریم.
وی با بیان اینکه همزمان بحث برقی کردن برخی خطوط راهآهن در ایران هم مطرح است، گفت: همچنین تلاش داریم تا خط آهن سریعالسیر را وارد ایران کنیم. در این حوزه دو پروژه بزرگ از سوی چینیها تامین مالی شده که کار اجرا را در ایران انجام میدهند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چینیها برای ایجاد خطوط راهآهن تهران-قم-اصفهان به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در قالب راهآهن سریعالسیر تامین مالی کردهاند و همچنین راهآهن تهران-مشهد به طول ۱۰۰۰ کیلومتر را عملی میکنند.
آخوندی با اشاره به این که برای راه آهن تهران-تبریز به طول ۷۰۰ کیلومتر با زیمنس در حال مذاکره هستیم، گفت: همزمان در ارتباط با بحث صنعت ریلی ما بحث نوسازی واگنها و ناوگان را داریم که هم شامل واگنهای مسافری و هم واگنهای باری میشود. در این باره هم با زیمنس مذاکرات مفصل داشتیم و هم با ایتالیاییها. برای بهبود مدیریت در حوزه حمل و نقل ریلی با «دویچه بان» هم یک تفاهمنامه منعقد شده است.
وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل جادهای هم اقداماتی بسیار گسترده در دست اجرا است. اصلیترین بحث ما تکمیل ارتباطات با شبکههای بینالمللی است تا به تمام کشورهای منطقه مرتبط شویم.
وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: در حوزه جادهای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را داریم؛ اعم از ناوگان باری و مسافری. پروژهای داریم برای نوسازی ۶۵ هزار کامیون که در این زمینه با شرکتها و کشورهای مختلفی مذاکره کردیم از جمله با فولکس واگن آلمان.
آخوندی در حوزه دریایی با اشاره به این که آخرین پروژهای که باید از آن یاد کند بحث توسعه بنادر ایران است؛ گفت: بندر هرمزگان بیش از ۸۰ میلیون تن ظرفیت در سال دارد. در فاز دوم این بندر پلتفرم آن آماده شده و برای خرید تجهیزات هم توافق کردهایم. و یک بخش سومی دارد که کشورهای مختلف و شرکتهای مختلفی برای سرمایهگذاری اعلام آمادگی کردهاند که آلمان هم از جمله انهاست.
پروژه دیگر پروژه توسعه بندر چابهار است که در دریای عمان گسترش مییابد و هند و چین تاکنون علاقهمندی خود را برای ورود به این حوزه ابراز کردهاند. آخوندی گفت: اما بحثی که در حوزه دریایی داریم عمدتا حمل و نقل ترکیبی است. با توجه به اینکه بیشتر کشورهای همسایه ما تنها در حوزه خشکی واقع شدهاند و به آبهای آزاد دسترسی ندارند، علاقهمند هستیم که دسترسی به دریا را به آنها بدهیم. از این رو یکی از محورهای رقابتی و مزیتهایی که ما میتوانیم مطرح کنیم بحث حمل و نقل دریایی و ترانزیت از ایران است.
وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: برای حمل و نقل دریایی و ترانزیت هم پیشنهادهای بسیار زیادی دریافت کردهایم. همین امروز هم با مجموعهای از شرکتهای آلمانی که در حوزه دریایی فعالیت میکنند بحثهای مفصلی داشتیم و به آنها پیشنهاد دادیم که اگر میخواهند وارد ایران شوند و برای خود جایگاهی در حوزه لجستیک در ایران داشته باشند؛ چه لجستیک دریایی چه لجستیک ترکیبی، و چه ترانزیت ما کاملا حاضریم به آنها کمک کنیم.