رشد ٥٦ درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال ٩٨ به بیش از ۱۶۹ هزار و ۱۲۰ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان رسید که از نکات قابل توجه معاملات سال گذشته بورس کالا، رشد عمده متغیرهای بازار فیزیکی بود.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از ایبِنا، در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله گران بیش از ۲۶ میلیون و ۳۳۵ هزار تن انواع کالا را در حالی دادوستد کردند که ارزش معاملات این بازار به ۱۳۷ هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان رشد کرد؛ حجم و ارزش کل بازار فیزیکی به ترتیب ۶.۱ و ۵۶ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۷ تجربه کرد.

همچنین از کل معاملات این تالار حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۸ هزار تن کالا به صورت سلف، ۶۲۵ هزار تن کالا به صورت نسیه و بیش از ۱۵ میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالا به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت.

نگاهی به جدول معاملات بازار فیزیکی بیانگر آن است که در کارنامه ای قابل قبول حجم و ارزش معاملات تالارهای صنعتی و معدنی، فرآورده های نفتی، بازار فرعی و طلا افزایش یافته است. همچنین ارزش معاملات تالار پتروشیمی رشد داشته و حجم معاملات با کاهش ٢ درصدی تقریبا به اندازه حجم بازار سال ٩٧ باقی مانده است. در این میان تنها حجم و ارزش تالار کشاورزی کاهش یافته که تمرکز اصلی در این حوزه به توسعه ابزارهای مالی معطوف بود که در پی آن شاهد معاملات پرحجم زعفران، پسته و زیره سبز در بازارهای مالی بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *