چند مطلب از فناوری‌های جدید در صنعت و محصولات فولاد

در دنیا 72% تولید فولاد دنیا به روش کوره بلند (مشابه ذوب آهن اصفهان) و 28% بروش کوره قوس (مشابه فولاد مبارکه) صورت می‌گیرد.

به گزارش اقتصادملت : انجمن جهانی فولاد میگوید 75% از 3500 گرید فولاد دنیا 20 سال قبل وجود خارجی نداشت و لذا فناوریها و محصولات این صنعت، به سرعت در حال بروزشدن است! … فناوریهای جدید محصولاتی از فولاد تولید میکند که بین 25% تا 40% سبک تر از نمونه های فولادی قبلی است و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می‌شود.
از سال 1990 تاکنون، تولید گاز کربنیک Co2 در فرایند تولید فولاد 36%- کاهش دارد … با این وجود، بطور متوسط میزان تولید CO2 در سال 2017 معادل 1.3 تن به ازای هر تن فولاد بوده و این صنعت مسئول بین 7% الی 9% تولید گازهای گلخانه ای دنیا است.
صنعت فولاد در حال تحقیق بروی فناوریهای جدید است به گونه ای که تولید گازهای گلخانه ای را تا 50% کاهش دهد (WorldSteel) … به منظور تحقق اهداف سال 2030 این صنعت، بایستی شاهد کاهش سالانه 1.9%- تولید گازهای گلخانه ای سالانه باشیم (انجمن فولاد آمریکا)
هدف دنیا در کاهش گازهای گلخانه ای تولید فولاد، افزایش استفاده از گاز هیدروژن با هدف کاهش آلایندگی کربن است. از طریق این گاز، شاهد افزایش تولید آب H2o بجای Co2 در فرایند فولادسازی خواهیم بود.
مصرف انرژی در تولید هر تن فولاد از سال 1960 تا به امروز 61% کاهش دارد و از 50 به 20 گیگاژول بر تن رسیده است! به منظور دستیابی به اهداف انرژی سال 2030 دنیا، تولید فولاد از قراضه بایستی به سطح 40% برسد و این بدان معنی است که سطح جمع آوری قراضه که در محدوده 85% است، بایستی افزایش یابد.
ضایعات صنعت فولاد پایین است، داده ها نشان میدهد که 96.3% مواد اولیه این صنعت در فرایند تولید تبدیل به فولاد شده اند!
اسلگ ها (سرباره فولادسازی) با نرخ تولید 400 کیلوگرم به ازای هر تن فولاد در کوره قوی، با استفاده از فناوریهای بروز قابلیت مصرف 100% پیدا کرده اند و دیگر ضایعات محسوب نمیشوند… اسلگها امروز کاربرهای صنعتی فراوانی هم در ساخت جاده، هم در کود صنعتی، هم در تولید سیمان و … دارند! آژانس بین المللی انرژی IEA میگوید که صنعت سیمان با استفاده از اسلگها ضمن کاهش مصرف انرژی، توان کاهش 200 میلیون تنی انتشار گازهای گلخانه ای دارد.
با فناوریهای بروز، میتوان با استفاده از مدیریت گازهای پروسه فولادسازی، تا 100% برق مورد نیاز واحد را تامین کرد … حتی فناوریهایی وجود دارد که گازهای فرایند را تبدیل به متانول و اتانول کرده و مصرف انرژی را در مابقی بخشها از جمله حمل و نقل کاهش می‌دهد (worldsteel)
امروزه 90% آب مصرفی در فرایند تولید فولاد بازیافت و مجددا وارد چرخه مصرف میشود. مصرف آب صرفا آنچه بخار میشود، خواهد بود و جالب اینکه آب ورودی به رودخانه ها تمیزتر از آب دریافتی است.
فناوریهای جدید ذرات ریز خروچی از کوره های فولادسازی را تا 99% فیلتر می‌کند… یکی از بهترین نمونه ها، فیلتر تیسن کروپ آلمان در شهر دوییسبورگ است که با استفاده از 44000 فیلتر پارچه ای 3 متری، مساحتی =45000 متر مربع ایجاد کرده و ذرات خروجی از دودکش را تا 99.99% فیلتر کرده است!
فناوری جدید تولید محصولات فولادی سبک باعث شده تا امروز مصرف فولاد در ساختمانهای بلند، تا 50% کمتر از 50 سال قبل باشد! در سال 2017 تعداد برجهای بالای 200 متر ارتفاع 1319 بوده که نسبت به سال 2000 (263) رشد قابل ملاحظه دارد .
فناوری‌های جدید فولادسازی باعث شده تا وزن یک ساختمان با اسکلت فلزی 75% سبکتر از بتونی باشد که اثر آن در زلزله مشهود خواهد بود … این موضوع بعلاوه باعث افزایش مساحت آپارتمانها در برج شده و 24% در هزینه ساخت صرفه جویی می‌کند.
فناوری فولادهای مستحکم AHSS (Advanced High Strength Steel) باعث شده تا بدنه خودروهای امروزی 50% قوی تر از گذشته و تا 8 بار مستحکم تر از 50 سال قبل بوده و توان تحمل فشار 1500 مگاپاسکال را داشته باشند.
فناوری جدید تولید فولاد در بسته بندی مواد غذایی نیز قابل ملاحظه است! وزن قوطی های فلزی مواد غذایی 33% نسبت به 20 سال قبل کاهش یافته و ضخامت حداقل نیز از 0.2 میلیمتر در سال 1986 به 0.12 در حال حاضر کاهش دارد!
فناوری تولید لوله بخصوص در صنعت نفت و گاز نیز طی سالهای اخیر قابل ملاحظه است … توان تحمل درجه حرارت شدید 400 درجه الی -40 درجه (سرما) اکنون در تولی لوله فراهم است و عمر نیز به 50 سال افزایش یافته است!
طول خطوط ریلی دنیا امروز به 1.05 میلیون کیلومتر میرسد که 26 برابر محیط زمین است! فناوری نوین تولید محصولات فولادی در راه آهن مشهود است … طول ریل تولیدی به 150 متر در حال حاضر رسیده که 6 برابر 50 سال قبل است و هزینه ها و استهلاک راه آهن را به شدت کاهش می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *