گروه : اقتصاد کلان-بانک و بیمه-بورس
افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور نیازمند شناسایی بازارهای جدید و طراحی بیمهنامههای نوین است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد؛ نمیتوان حق بیمه جدیدی تولید کرد و به تبع آن در ضریب نفوذ بیمه تغییر محسوسی ایجاد نخواهد شد
به گزارش اقتصادملت داریوش محمدی مدیرعامل بیمه میهن ضمن بیان مطلب فوق و با یادآوری دوران گذار از نظام تعرفهای به آزاد، با تأکید بر اینکه متأسفانه اصل اقتصادی«رهبری قیمت» در آن زمان رعایت نشد؛ یکی از دلایل عدم افزایش ضریب نفوذ بیمه را متأثر از این موضوع دانست و گفت: حق بیمه در برخی رشتهها به دلیل عدم رعایت اصل فوق و رقابت ناسالم نسبت به سالهای قبل به جای افزایش؛ کاهش داشته است.
مدیرعامل بیمه میهن در خصوص اینکه آیا اجباری شدن برخی بیمهنامهها کمکی به افزایش ضریب نفوذ بیمه میکند، گفت: باید نیاز را در جامعه ببینیم و بر اساس نیاز بیمهنامه را طراحی کنیم. آن زمان است که فروش بیمهنامه حتی اگر اجباری نشود؛ به دلیل احساس نیاز با استقبال رو به رو میشود.
مقاومت حداکثری در برابر نرخشکنی داریم
محمدی با تاکید بر اینکه بیمه میهن وارد فضای نرخشکنی نمیشود و مقاومت حداکثری در برخورد با این مساله وجود دارد، تصریحکرد: ارائه نرخهای غیرفنی در ابتدا جفا به سهامداران یک شرکت بیمه است که این مساله برای بیمهمرکزی و بیمهگران اتکایی نیز مشکلاتی را ایجاد میکند.
وی گفت: معتقدم نرخهای غیرفنی را آن دسته از شرکتهای بیمهای ارائه میکنند که تفکر مدیریتی آن شرکت نمیتواند سهم از بازار خود را احیا کند. از سوی دیگر عدم ثبات مدیریتی هم سبب میشود که آن مدیر فقط به فکر بالا بردن فروش باشد و اجرای تعهدات را بر عهده مدیر بعدی بگذارد.
مدیرعامل بیمه میهن با اشاره به اینکه طبق بررسیهای صورت گرفته فروش در رشته ثالث حداقل تا ۵ دوره مالی بعد یک شرکت بیمه را تحتتاثیر قرار میدهد، گفت: به دلیل عدم توجه به این موضوع؛ بیمه میهن درگیر تبعات فروش پرریسک ثالث در سالهای گذشته شده که البته با تلاش هیاتمدیره شرکت طی یکسال گذشته بخش عمدهای از خسارتهای معوق این رشته پرداخت شده است.
وی گفت: پس از حضور خود در شرکت بیمه میهن؛ ۱۰ سال گذشته این شرکت را مورد بررسی و دادهکاوی قرار داده است تا رشتههای بیمهای زیانده و سودده این شرکت را مشخص کند.
مدیرعامل بیمه میهن با اشاره به طولانی شدن زمان پرداخت خسارتهای معوق این شرکت گفت: با تلاشهایی که انجام شد؛ این وضعیت بهبود پیدا کرد و در حال حاضر خسارتها به موقع پرداخت میشود.
محمدی طراحی حرفهای داشبوردهای مدیریتی فروش را یکی از اتفاقهای خوب بیمه میهن ذکر کرد و افزود: این داشبوردها در اختیار رؤسای شعب قرار گرفت تا عملکرد فروش خود را به بهترین شکل رصد کنند. از سوی دیگر مدیریتهای فنی نیز با دسترسی که دارند؛ فرآیند فروش و فعالیت شعب را در رشته خود بررسی و مورد پایش قرار میدهند.
وی با تاکید بر اهمیت منابعانسانی و احیای فروش گفت: تیم مدیریتی این شرکت معتقد است که اگر درست (متوازن) بفروشیم و سهم از بازار خود را مجدداً احیا کنیم؛ بسیاری از مشکلات شرکت مرتفع خواهد شد.
مدیرعامل بیمه میهن افزود: در گذشته صدور خسارت و مجوز فروش بیمه میهن در تهران متمرکز بود، اما حدود اختیارات را بازنگری و در حوزه فروش با اجتناب از پیچیدن نسخه یکسان برای رشد فروش؛ بودجه فروش شعب را به تفکیک و بر اساس پتانسیلهای استانی مشخص کردیم؛ به گونهای که در ابتدای سال ۹۸ مشخص شد که چه شعبهای در چه رشتهای و چه میزان باید فروش داشته باشد.
مدیرعامل بیمه میهن با تاکید بر اینکه این شرکت بر خلاف سالهای گذشته تمرکز بر ثالثفروشی ندارد و در حال حاضر سهم مناسبی از پرتفوی این شرکت در رشته ثالث است، گفت: پس از تصمیم نهاد ناظر در خصوص شرکت کارگزاری سایپا؛ هیچگونه فروش ثالث به شرکت سایپا انجام نشده و مطالبات از شرکت کارگزاری سایپا وصول شده است.
طرح مهرانه میهن
وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح «مهرانه میهن» اشاره کرد و گفت: این طرح از اسفند سال ۹۷ آغاز شد که در آن فقط فروش سازمانی داریم و تاکنون بیش از ۳۰۰ تفاهمنامه سازمانی در سطح کشور منعقد کردهایم. این طرح با کمترین بروکراسی انجام میشود و پیشبینی میکنیم که تا پایان سال فروش خوب و با ریسک مطلوب از محل قراردادهای منعقده انجام شود.
۹۰ درصد خسارتهای سیل پرداخت شد
محمدی در مورد خسارتهای حادثه سیل اوایل سالجاری نیز گفت: بیمه میهن حدود ۹۰ درصد خسارتهای این سیل را پرداخت کرده است و 10 درصد باقیمانده نیز به علت در دسترس نبودن شماره حساب بیمهگذاران به تاخیر افتاده که آن هم در حال انجام است.
به گفته وی بیمه میهن حدود ۹۴ هزار منزل روستایی در استان لرستان و ۱۳۴ هزار منزل روستایی در استان خوزستان را بیمه کرده که در بهمن سال گذشته درصد اتکایی آنها را بازنگری و از ۶۴ درصد به بالای ۸۰ درصد افزایش داده است.
محمدی تاکید کرد: بیمهمرکزی در اوج مشکلات کمک بسیاری به بیمه میهن کرده است. به گونهای که نگاه حمایتی بیمهمرکزی موجب شده تا جریان پرداخت خسارتهای شرکتهای بیمه به درستی و مناسب هدایت شود.
به گفته محمدی؛ بیمه میهن برای رسیدن به افزایش۸۰ درصدی پرتفوی نیاز به فکر و ایدههای نو داشت؛ به همین دلیل تغییرات مدیریتی متناسب با این هدف در شرکت اتفاق افتاد که این تغییرات مبتنی بر اولویتهای احیای فروش سودده و احیای سهم از بازار بوده است.
مدیرعامل شرکت بیمه میهن معتقد است که با طرز تفکر۵۰ سال قبل اتفاقات جدیدی در صنعت بیمه رخ نمیدهد و ارتباطات بیرون از صنعت نیز میتواند به ارتقاء صنعت بیمه کمک کند.