سهامداران حقیقی، بازیگران نقش اصلی در تالار شیشه‌ای

مدیرعامل شرکت بورس تهران از رشدی ۶۴ درصدی بازار بورس خبر داد.

به گزارش اقتصادملت، علی صحرایی در حاشیه نشستی خبری در نمایشگاه بانک، ‌بورس و بیمه کیش، در جمع خبرنگاران در خصوص رشد شاخص کل بورس اظهار داشت: ب شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تا کنون با رشد قابل توجهی همراه بوده، است و شاخص بورس نسبت به ابتدای سال با رشدی ۱۷۶ هزار واحدی رو به رو بوده است.

وی از رشد ۶۶ درصدی شاخص بازار اول از ابتدای سال جاری تا امروز خبر داد و در ادامه ‌افزود: شاخص بازار دوم ۸۱ درصد و شاخص هموزن ۱۶۸ درصد رشد را نشان می‌دهد که این موضوع حکایت از رشد بیشتر این دو شاخص از شاخص کل است.

صحرایی تشریح کرد: رشد شاخص هم‌وزن نشان‌دهنده توجه و اقبال سهامداران به شرکت‌های کوچک است و شاخص صنعت نیز ۴۱ درصد رشد را در تابلوهای آماری به ثبت رسانده است.

وی درباره سهم بازیگران اصلی بورس اظهار کرد: بازیگران اصلی بورس در ۶ ماهه نخست امسال سهامداران حقیقی بودند که به میزان۷۰ درصد در خرید بازار نقش داشتند؛ این در حالی است که سهامداران حقوقی تنها از سهم ۳۰ درصدی برخوردار بوده‌اند.

صحرایی در ادامه به بیان برخی آمارهای کسب شده پرداخت: ‌آمارها نشان می‌دهد در ۱۴ هزارو ۸۶۹ میلیارد تومان تامین مالی صورت گرفته که از این میزان ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه بوده است.

این مدیر عامل بورسی در ادامه افزود: از ابتدای سال تا کنون ۶ عرضه اولیه به ارزش ۲ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان در تالار شیشه‌ای صورت گرفته است. معامله اوراق بدهی به ارزش ۷۶۰ میلیارد تومان و ۵۹۱ میلیارد تومان اوراق اختیار فروش تبعی در بورس از ابتدای سال تا امروز را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل شرکت بورس تهران تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۷ هزار میلیارد تومان سود بین سهامداران شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تقسیم شده است.ارزش بازار بورس به یک هزار و ۱۲۰ تریلیون تومان رسیده که رشدی ۶۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

صحرایی با اشاره به رشد ۱۱۸ درصدی ارزش معاملات در سال جاری، افزود: ابزار معاملات آتی سبد سهام که در اواخر سال ۹۷ با ۴ نماد اجرایی شد، اکنون به ۷ نماد افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران، درخصوص نمادهای بازار بورس تهران گفت: در بازار اول ۱۳۵ نماد و در بازار دوم ۱۹۶ نماد حضور دارند که طبق آمار موجود تنها دو نماد معاملاتی متوقف هستند.

وی با تاکید ضرورت بازارگردان‌ها در شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند گفت: سهامداران حقیقی در مازاد خرید به فروش بیشترین حضور را در صنایع سرمایه‌گذاری، آشامیدنی،‌انبوه‌سازی و استخراج کانه‌های فلزی داشته‌اند.

صحرایی درباره سهم مشارکت سهامداران آنلاین گفت: در بخش معاملات خرد سهامداران آنلاین مشارکت ۵۰ درصد داشتند و تا کنون مذاکراتی زیادی با سفرای خارجی در ایران انجام شده که بازدید هیات‌هایی از کشورهای عراق،‌ سوریه، ‌سوییس و اتریش از بورس تهران منجر شده است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران انعقاد تفاهم‌نامه با بورس شانگهای چین از جمله تعاملات مهم بورس تهران دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *