تولید بیش از ۲0۰ هزار خودرو از ابتدای سالجاری در شرکت خودروسازی سایپا

گروه خودروسازي سايپا توانست در آخرين ماه تابستان سالجاری ۳۸ هزار دستگاه انواع محصولات خود را توليد كند؛ این در حالی است که این آمار برای ابتدای سال ۹۸ تاکنون بیش از ۲0۰ هزار خودرو است.

گروه خودروسازي سايپا در شهريور ماه توانست ۳۸ هزار دستگاه از انواع محصولات خانواده پرايد، تيبا، ساينا، كوييك، وانت نيسان بنزيني و دوگانه‌سوز، وانت ريچ و همچنين كاميون كشنده سنگين را توليد و به مشتريان تحويل دهد.
توليد اين تعداد محصول با هدف تسریع در تحویل به مشتریان و به‌ صورت كامل و بدون كسري قطعات صورت گرفته که این محصولات بلافاصله پس از توليد به ‌دست مشتريان رسيده است.


توليد روزانه 2 هزار خودرو دستاورد سايپا در دوران تحريم است
این گزارش حاکی است توليد ميانگين روزانه نزدیک به ۲ هزار محصول در گروه خودروسازي سايپا در حالي صورت مي‌گيرد كه صنعت خودرو كشور تحت تحريم‌ها و محدوديت‌هاي شديدی قرار دارد، اما سايپا طی ماه‌های اخیر و با اجراي برنامه افزايش توليد توسط تیم جدید مدیریتی توانسته اين محدوديت‌ها را بي‌اثر كند.
در واقع توليد بيش از 2 هزار دستگاه خودرو توسط سايپا در روز نشاندهنده بي‌اثرشدن تحريم‌ها عليه اين گروه است. موفقيت سايپا در عرصه توليد نشاندهنده وجود قابليت‌هاي فراوان در اين مجموعه است؛ چراکه با وجود همه محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، گروه خودروسازی سایپا با برنامه‌های مدیریت ارشد خود و تلاش پرسنل روزانه بیش از ۲ هزار خودرو تولید می‌کند که این عدد یک دستاورد در شرایط تحریم محسوب می‌شود.
در حالی که دشمن در جنگ نابرابر اقتصادي تلاش مي‌كند صنعت و اقتصاد كشور را هدف قرار دهد، اما كاركنان صنعت خودرو به‌ عنوان يكي از مهمترين و اصلي‌ترين صنايع كشور به ساماندهي فعاليت‌هاي خود براي بي‌اثر كردن تحريم‌ها و رونق‌بخشي به توليد داخلي ادامه خواهند داد.


ادامه روند افزایشی تولید خودرو در سایپا
بر همين اساس گروه صنعتي سايپا طي شش ماهه منتهی به شهریور ماه سالجاری در مجموع 181 هزار و 293 دستگاه انواع خودرو توليد و ميزان 179 هزار و 242 دستگاه خودرو به فروش رسانده است.
بر اساس اين گزارش در دوره مورد بررسي؛ گروه صنعتي سايپا در مجموع تعداد 181هزار و 293 دستگاه انواع خودرو در گروه پرايد، تيبا، سراتو، آریو و چانگان CS35 توليد کرده است.
همچنين در دوره مذکور تعداد کل فروش انواع خودرو در این شرکت به میزان 179 هزار و 242 دستگاه گزارش شده كه درآمد حاصل از فروش این تعداد خودرو در شرکت سايپا طي مدت مورد بررسي بیش از 57 هزار و 401 میلیارد ریال بوده است.
این گزارش حاکی است در میان تولیدات گروه خودروسازي سايپا طي مدت مذكور در حدود 93 هزار و 64 دستگاه خودرو پرايد توليد و بيش از 95 هزار و 64 دستگاه به فروش رسيد كه درآمد حاصل از فروش اين خودرو در اين مدت حدود 24 هزار و 52 ميليارد ريال بوده است. ضمن‌‌آنكه ميانگين نرخ فروش اين خودرو حدود 253 ميليون و 8 هزار ريال است.
بر همين اساس اين خودرو توانست 51 درصد از كل توليدات و 53 درصد از كل تعداد فروش شركت سايپا را به خود اختصاص دهد كه سهم بيش از 42 درصدي از مبلغ ريالي حاصل از فروش محصولات شركت را از آن خود كرده است.
تيبا دومين خودروي توليدي اين شركت است كه طي دوره مذكور تعداد توليد اين خودرو بيش از 79 هزار و 728 دستگاه و تعداد فروش آن حدود 77 هزار و 114 دستگاه بوده كه درآمد حاصل از فروش آن در دوره مذکور 24 هزار و 655 میلیارد ريال بوده است. ميانگين نرخ فروش خودروي پرايد در دوره مورد بررسي حدود 319 ميليون و 726 هزار ريال بوده است.
به اين ترتيب اين خودرو توانست در مدت مذكور 44 درصد از كل تعداد توليد و 43 درصد از كل تعداد فروش را به خود اختصاص دهد كه از لحاظ ارزشي نيز 43 درصد از كل درآمد حاصل از فروش شركت را شامل مي‌شود.
بر اساس گزارشي که سایت کدال بورس تهران منتشر كرده است؛ طی شش ماه منتهی به پایان شهریور ماه تعداد 3هزار و 630 دستگاه خودرو سراتو تولید و تعداد هزار و 932 دستگاه از این خودرو به فروش رسید که درآمد حاصل از فروش این خودرو در دوره مورد بررسی حدود 4 هزار و 64 میلیارد ريال بوده است. بر همين اساس میانگین نرخ فروش خودرو سراتو در مدت مورد اشاره مبلغ 2 میلیارد و 103 هزار ريال گزارش شده است.
به موجب اين گزارش خودرو سراتو توانست در مدت فوق‌الذكر 2 درصد از کل تولیدات شرکت سايپا و 1 درصد از کل تعداد فروش محصولات در این شرکت را به خود اختصاص دهد و سهم 7 درصدی از مبلغ ريالی حاصل از فروش محصولات را در کل شرکت کسب کند.
بر اساس این گزارش در مدت فوق‌الذکر گروه خودروسازی سایپا توانست حدود 120 دستگاه آریو تولید و تعداد 634 دستگاه به فروش برساند که درآمد حاصل از فروش این خودرو در دوره مورد بررسی 367 هزار و 52 میلیون ریال بوده و میانگین نرخ فروش این مدل خودرو 578 میلیون و 946 هزار ریال گزارش شده است.
بر اساس این گزارش که در سایت کدال بورس تهران منتشر شده؛ خودروي چانگان cs35 نيز در مدت مورد بررسي از وضعيت توليد و فروش خوبي برخوردار بوده است.
اين خودرو طي شش ماهه ابتدای سالجاری بیش از 3 هزار و 271 دستگاه توليد و حدود 2 هزار و 818 دستگاه به فروش رسيده است كه درآمد حاصل از فروش آن بيش از 2 هزار و 864 ميليارد ريال بوده و ميانگين نرخ فروش اين خودرو نيز حدود 1 میلیارد و 16 ميليون و 634 هزار ريال شده است.
به اين ترتيب خودرو چانگان توانست در مدت مذكور 2 درصد از كل تعداد توليد و 2 درصد از کل تعداد فروش و 5 درصد از كل درآمد ريالي حاصل از فروش اين گروه خودروسازي را از آن خود كند.


رفع مشکل کمبود قطعات یدکی در نمایندگی‌های سایپا
در همین راستا و به منظور افزایش تولید؛ بابک منصوری قائم‌مقام مدیرعامل سایپایدک در امور بازرگانی با اشاره به تغییرات انجام شده در حوزه بازرگانی این شرکت گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کسب‌وکار شبکه نمایندگی‌ها در حوزه بازرگانی قطعات به زودی متحول خواهد شد.
وی برخورداری گروه سایپا از شبکه بزرگ نمایندگی‌ها را یک مزیت رقابتی در حوزه خدمات پس از فروش دانست و گفت: جدا از بحث خدمات؛ شبکه نمایندگی‌ها نیز از قابلیت‌های فراوانی برای گسترش سهم بازار قطعات یدکی برخوردارند. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده؛ مشکل کمبود قطعات یدکی در شبکه نمایندگی‌ها در آینده نزدیک رفع خواهد شد و خرید قطعات نیز بر مبنای نیاز مشتریان شبکه نمایندگی‌ها خواهد بود.
منصوری ادامه داد: به منظور حل مشکلات نمایندگی‌ها در زمینه تامین قطعه؛ در هر دفتر منطقه‌ای یک کارشناس بازرگانی مستقر خواهد شد تا نیاز نمایندگی‌ها به قطعات یدکی در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شود. با استخراج ضریب مصرف قطعات و تدوین برنامه و اختصاص بودجه؛ مشکل تامین به موقع قطعات مرتفع خواهد شد که رضایت بیشتر مشتریان را به دنبال خواهد داشت. در همین راستا قطعات مورد تائید سایپا با برند انحصاری در بازار توزیع خواهد شد و با توجه به شرایط شاهد تثبیت قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.
قائم‌‌مقام مدیرعامل سایپایدک گفت: همچنین در رویکردهای جدید حوزه بازرگانی قیمت قطعات یدکی سایپا کاملا رقابتی خواهد شد؛ ضمن اینکه کیفیت قطعات سایپا قابل مقایسه با قطعات متفرقه نیست و تمام استانداردهای خودروساز در قطعات یدکی سایپا لحاظ می‌شود. حوزه بازرگانی به سمت تخصصی شدن پیش رفته است و ارتباط با نمایندگی‌ها در زمینه بازرگانی قطعات یدکی تقویت می‌شود.
بر اساس گزارش‌های موجود مقرر شد شرکت سایپا تمام خودروهاي معوق سال گذشته و تعهدات مرتبط با سال ۹۷ را تا پايان مهرماه به مشتريان خود تحويل دهد.
در همین خصوص مجيد باقري قائم‌ مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا می‌گوید: با توجه به تكميل و تجاري‌سازي تعداد زیادی از خودروهاي داراي كسري قطعات و همچنين اجراي موفقيت‌آميز طرح عبور مستقيم و توليد تمام محصولات سايپا به‌ صورت كامل؛ تا پايان مهرماه همه تعهدات مربوط به سال ۹۷ تحویل داده خواهد شد.
این گزارش حاکی است خودروهاي پرتيراژ قابل عرضه سايپا مشمول اين طرح خواهند بود و ثبت‌نام‌كنندگان محصولات خانواده رنو، برليانس و آريو که به دلیل بدعهدی و ترک ایران از سوی شرکای خارجی از خودروهای غیرقابل تولید هستند؛ در صورت مشاركت در طرح تبديل، خودروهاي تبدیلی خود را تحویل می‌گیرند.
گفته می‌شود طی چندماه گذشته بخشي از محصولات خانواده پرايد و تيبا به ‌دليل كمبود تعدادي از قطعات پيشرفته به ‌صورت ناقص توليد مي‌شد كه اين روند با تلاش مدیریت ارشد سایپا در حال حاضر به روال عادي خود بازگشته و موجب تسريع در تحويل خودروها شده است. سايپا به ‌دليل جايگزيني هر يك از محصولات برند مشترك با دو يا سه محصول قابل عرضه خود؛ با افزايش تعهدات در خصوص تعداد خودروهاي تحويلي مواجه شد كه اين امر زمينه طولاني شدن روند تحويل محصولات را ايجاد كرد.
قائم‌مقام مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در امور فروش همچنین گفت: در حال حاضر به‌ طور همزمان پاسخگويي به پيش‌فروش‌هاي مربوط به سال ۹۷، فروش‌فوري و فروش‌اعتباري سال ۹۸ و همچنين اجراي طرح‌هاي جايگزيني خودروهاي خارجي را در دستور كار داريم كه مشمول حجم زيادي از محصولات قابل عرضه در رده‌هاي مختلف است. پس از پايان تحويل خودروهاي معوقه سال ۹۷ پاسخگويي به تمام تعهدات سالجاري را نیز به‌ سرعت آغاز خواهيم كرد تا هم ميزان تقاضاي موجود را به تعادل برسانيم و هم زمينه تنظیم بازار را فراهم كنيم.


سایپا دست دلالان را در خرید خودرو کوتاه کرد
در همین راستا عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: تمهيدات سايپا در زمينه فروش فوري موجب كوتاه‌‌شدن دست دلالان از بازار محصولات اين گروه شده است.
حجت‌الاسلام و المسلمين سيدجواد حسيني‌كيا افزود: اعمال تسهيلات بر روي محصولات، باقي‌ماندن يك‌ساله سند خودرو در رهن سايپا در كنار وجود محدوديت‌ها براي كدملي و سن خريداران و همچنين رعايت برخي الزامات ديگر در زمينه رعايت موقعيت جغرافيايي؛ دست دلالان و سودجويان را در بازار محصولات سايپا كوتاه كرد و التهاب بازار خودرو را از بين برد.
نماینده مردم سنقر در مجلس افزود: با تدابیر تيم مديران كنوني سايپا در حال حاضر شاهد ثبات نسبی خوبی هستیم و امیدواریم روند به کارگیری تدابیر موثر مداوم باشد. اعمال تسهیلات 4، 5 و 10 میلیون تومانی در فروش‌های سایپا باعث می‌شود خودرو تا یک‌سال پس از فروش در رهن باقیمانده و امکان فروش آن بلافاصله پس از خرید از بين برود و موجب کاهش انگیزه دلالان برای حضور در بازار محصولات اين خودروساز شود.


شرایط فروش فوری سایپا فضا را به سمت خرید خریداران واقعی سوق می‌دهد
عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: ایجاد محدودیت‌‌های کلی در فروش فوری خودروسازان از جمله سایپا مانند درج کدملی، سن و جغرافیای خریداران و اعمال تسهیلات چند میلیون تومانی روی خودرو که موجب می‌شود امکان فروش آن بلافاصله پس از خرید وجود نداشته باشد، همگی اقداماتی مثبت است؛ زیرا قطعا هر یک از این محدودیت‌‌ها تا حدی فضا را برای دلالان تنگ‌تر می‌کند و فضا را به سمت خرید خریداران واقعی سوق می‌دهد.
حمید گرمابی افزود: با وجود تمام این تمهیدات ممکن است عده‌ای باز هم به عنوان دلال خرید کنند و خروج دلالان به شکل صد درصد محقق نشده است، اما با وجود این تدابیر حضو دلالان کاهش یافته و قطعا هر یک از این محدودیت‌ها عده‌ای از دلالان را حذف خواهد کرد.
عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعا این تدابیر موجب کاهش قابل ملاحظه حضور دلالان در ثبت‌نام فروش فوری می‌شود. رفع مشکلات سابق سایت فروش اینترنتی شرکت سایپا و افزایش عرضه اقدامات مثبتی در راستای بهبود بازار است؛ چراکه هرچه بالانس و تعادل بهتری بین عرضه و تقاضا برقرار شود، قیمت‌ها واقعی‌ترخواهد شد.
گرمابی افزود: در گذشته به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها عرضه کاهش و تقاضای کاذب افزایش یافته بود؛ زیرا خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده بود و تمام این عوامل موجب تفاوت قیمت قابل ملاحظه می‌شد، اما با افزایش تولید اخیر تعادل بیشتری بین عرضه و تقاضا برقرار شد که این مساله در کاهش قیمت خودرو موثر بوده و در این حالت خودرو بیشتر به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.
عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: مجموعه این عوامل موجب شده قیمت خودرو در بازار کاهش یابد و دلالی نیز کاهش یابد که این امر نیز مستقیما بر قیمت خودرو در بازار موثر بوده است.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *