درخواست برای تاسیس صندوق اکتشاف

پنل تخصصی استارتاپ‌های معدنی و شرکت‌های دانش‌بنیان با موضوع «گذار ابزارهای تامین مالی و سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی» با حضور رضا غلامعلی‌پور، معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از فرابورس ایران، معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس در این پنل با اشاره به روند تامین مالی شرکت‌ها و صنایع در کشورهای مختلف عنوان کرد:در حالی که به صورت سنتی کسب‌وکارهای کوچک برای تامین مالی به سراغ منابع بانکی می‌روند اما در کشورهای پیشرفته عمده بار تامین مالی بر عهده بازار سرمایه است.

وی افزود: در کشور ما تامین‌ مالی عمدتا وابسته به سیستم بانکی بوده و به لحاظ سنتی اقتصادمان بانک‌محور است و در حالی که طی سال‌های اخیر روند ورود صنایع مختلف و اقبال بنگاه‌های اقتصادی به بازار سرمایه سیر شتابانی به خود گرفته است اما همچنان با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

به گفته رضا غلامعلی‌پور ، پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه از طریق عرضه بخشی از سهام شرکت در این بازار، سهم موثری در تجهیز منابع برای بنگاه‌های اقتصادی دارد و کمک می‌کند تا از طریق افزایش سرمایه سایز شرکت بزرگ و روند توسعه با شتاب بیشتری پی گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه با عرضه بخشی از سهام شرکت در بازار سرمایه در واقع دارایی مالی صاحب شرکت ارزش می‌خورد، عنوان کرد: این امر کمک می‌کند تا آن بخش از دارایی عرضه‌شده نقدشونده‌تر شده و به راحتی امکان تامین مالی از طریق بانک نیز به مدد وثیقه‌گذاری سهام شرکت در سیستم بانکی سهل‌تر از گذشته شود.

معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس یادآور شد: طی سال‌های اخیر در حوزه شرکت‌های معدنی که در بازارهای فرابورس و بورس پذیرش شده‌اند رشد خوبی را شاهدیم و این شرکت‌ها تقریبا از تمامی ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه بهره گرفته‌اند.

وی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تجهیز منابع این قبیل شرکت‌ها را انتشار اوراق تحت عنوان صکوک و تامین مالی بر پایه استقراض عنوان کرد و افزود: بسته به اینکه شرکت با چه هدفی و تحت چه قراردادی تامین مالی می‌کند، نوع صکوک نیز متفاوت خواهد بود.

به گفته معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس، شرکت می‌تواند از طریق انتشار صکوک اجاره، منفعت ( پیش‌فروش منافع آتی شرکت) و یا اوراق مشارکت در بازار سرمایه منابع لازم را جذب کند.

غلامعلی‌پور در پنل تخصصی «استارتاپ‌های معدنی و شرکت‌های دانش‌بنیان» به سایر ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه برای شرکت‌های معدنی اشاره کرد و گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزار جدیدی به شمار می‌روند که از ۱۰ سال پیش و به دنبال تصویب قانون ابزارها و نهادهای مالی جدید در ایران تعریف شده‌اند. در حال حاضر صندوق‌های جسورانه و پروژه دو صندوقی هستند که می‌توان از ظرفیت‌های آن‌ها برای تامین مالی شرکت‌های معدنی بهره برد.

معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ادامه داد: اخیرا برای تاسیس یک صندوق برای بحث اکتشاف درخواست داشته‌ایم. در این صندوق یک‌سوم آورده پهنه‌های معدنی و نه آورده نقدی است و دو سوم باقی منابع صندوق نیز آورده مردم و سرمایه‌گذاران خواهد بود بدون آنکه در موضوع مالکیت ورود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *