در جریان این نشست، موقعیت استقرار دروازههای ترانزیتی و تجاری پایانه مرزی شلمچه بررسی شد. نمایندگان دو کشور درباره تطابق نقشههای ارائهشده به بحث و تبادل نظر پرداختند و مقرر شد کمیته فنی مشترک ظرف دو هفته آینده طرحهای پیشنهادی را بررسی کرده و نتایج را برای تصمیمگیری نهایی ارائه کند. همچنین، توسعه موقعیت دروازههای ترانزیتی و مسافری در مرز، همراه با تغییرات جزئی در چارچوب قوانین مورد تأیید دو طرف قرار گرفت.
در این میان، بشکار، مدیر توسعه شلمچه، در واکنش به پیشنهاد انتقال دروازه مرزی به سمت شمال شلمچه، تأکید کرد که این اقدام امکانپذیر نیست. وی با اشاره به قرارداد مجموعه دولتی عراق با بخش خصوصی بهعنوان سرمایهگذار در حوزه حملونقل و احداث مجموعه خدماتی در شلمچه عراق، گفت:
“عراق در سنوات گذشته اقدام به جذب سرمایهگذار و ایجاد مجموعه خدمات حملونقل در شلمچه عراق با قرارداد بلندمدت کرده است. با اتصال شبکه ریلی به درخواست عراق، نقطه فعلی خط ریلی تثبیت شد. این مجموعه، راهآهن و منطقه آزاد را بر آن داشت تا دو زیرگذر در ناحیه شرقی و غربی شلمچه احداث شود. از سوی دیگر، ناحیه پیشنهادی برای احداث دروازه جدید از سمت عراق در شمال شلمچه، به دلیل اینکه در حریم گمرک قرار ندارد، امکانپذیر نخواهد بود. بنابراین، بهجای تغییر مکان دروازه تجاری، توسعه آن باید در دستور کار قرار گیرد تا مساحت فعلی دروازه تجاری از ۱۰۰ متر به ۴۰۰ متر گسترش یابد و با تفکیک مسیرهای موردنیاز، سرعت تردد کالاهای تجاری بر اساس اولویت در مرز شلمچه افزایش یابد.”
در ادامه این نشستها و پیگیری موضوع توسعه دروازههای مرزی، مقرر شد نشست بعدی اسفندماه در تهران با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در راستای اتخاذ تصمیمات نهائی درباره توسعه دروازه های ترانزیتی و تجاری برگزار شود.