×

منوی سایت

اخبار ویژه

ساخت، نصب و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز ماشین برداشت در پارك‌های 1 و 2 آهن‌سازی فولاد مباركه

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ رضا خادم کیمیائی در تشریح عملکرد و اهمیت اجرای این پروژه گفت: ماشین باکت‌بوم ریکلایمر با استفاده از به‌ روزترین تکنولوژی دنیا؛ طراحی و با رویکرد استفاده حداکثری از توان ساخت‌‌ داخل با صرف 50هزار نفر ساعت در شرکت آذرطیف سپاهان ساخته شد و بدون حضور سوپروایزر خارجی و با کمک متخصصان داخلی با صرف بیش از 25هزار نفر ساعت کار در شرکت فولاد مبارکه با موفقیت نصب، تست و راه‌اندازی شد.

وی تأکید کرد: این ماشین با ظرفیت نامی 2هزار و 500تن بر ساعت قابلیت برداشت همگن و پیوسته بیش از 600هزار تن گندله از پارک‌های 1 و 2 انباشت و برداشت و ارسال پایدار کمّی و کیفی گندله موردنیاز واحدهای احیاء مستقیم 1 و 2 را فراهم می‌کند.

مدیر توسعه آهن‌سازی فولاد مبارکه مهمترین ویژگی‌های ماشین مذکور را چنین برشمرد: برداشت کنسانتره و گندله با ظرفیت نامی 2هزار و 500تن بر ساعت، قابلیت برداشت به روش‌های bench و chevron، پوشش دادن کامل دپوی مواد (47متر عرض و 12.5متر ارتفاع)، قابلیت تنظیم حرکت و ظرفیت برداشت مواد با استفاده از سیستم‌های کنترل سرعت، دارای سیستم آنتی کولوژن جهت جلوگیری از برخورد با دپوی مواد و ماشین‌آلات مجاور، استفاده از سیستم ترمز هیدرولیک بین ریل و بوژی جهت پایداری ماشین در مواقع اضطراری، مجهز بودن به سیستم مه خشک جهت جلوگیری از پراکنش گرد وغبار، ارتقاء ایمنی ماشین به علت استفاده از دو جک هیدرولیک جهت تغییر زاویه بوم، ارتقاء ایمنی باکت ویل از طریق تعبیه تکیه‌گاه محافظ، قابلیت تنظیم کابین اپراتور با توجه‌ به زاویه بوم، استفاده حداکثری از توان ساخت داخل (ساخت بیش از 400 تن اسکلت فلزی).

در همین خصوص برخی از کارشناسان توسعه آهن‌سازی چنین گفتند: محمد حسنی رئیس توسعه خطوط آهن‌سازی: ماشین بوم ریکلایمر جدید با وزنی بالغ ‌بر 550تن با طول بوم 48متر مجهز به سیستم کابل‌ جمع‌کن از نوع درام و دو عدد جک تعادلی و دارای سیستم روانکاری مرکزی اتوماتیک است.

از جمله نکات قابل‌ذکر در طراحی این ماشین می‌توان به طراحی شوت‌گردان به‌ منظور امکان شارژ همزمان هر دو نوار 02C05 و 02C05A اشاره کرد. همچنین سازگاری با محیط‌ زیست و تعبیه سیستم آب‌پاش به ‌صورت مه خشک از نقاط مثبت اجرای این پروژه است که تأثیر قابل‌توجهی در کنترل گرد وغبار خواهد داشت.

برای ساخت این ماشین بیش از 400تن اسکلت فلزی ساخته شده است که عمده متریال استفاده ‌شده برای ساخت این قطعات؛ S355J2N است. برش‌کاری متریال این قطعات با بهره‌گیری از برش لیزر و پلاسما انجام گرفته که موجب دستیابی به دقت بالای فیت آپ و مونتاژ و ارتقاء کیفیت جوش شده است. همچنین با توجه به حساسیت ماشین و لزوم رعایت تلرانس‌های هندسی و انطباق‌ها؛ با استفاده از روش‌های نوین نظیر Laser Tracking، حداکثر دقت در ماشین‌کاری تجهیزات لحاظ شده است.

سیدمحمد حبیبی کارشناس توسعه آهن‌سازی: با توجه‌ به حرکت ماشین‌های موجود انباشت و برداشت (استکر و ریکلایمرهای موجود در سایت) و همچنین وجود نوار نقاله‌های متعدد در مجاورت ماشین بوم ریکلایمر؛ ابزارهای حفاظتی و ایمنی متعددی در نظر گرفته شده که می‌توان به 6عدد سنسور سیستم آنتی‌کلوژن (ضدبرخورد) در بخش بوم و باکت با قابلیت شناسایی نزدیک شدن هر گونه تجهیز یا سطح پایل مواد در پنج‌متری، سنسور حداکثر گشتاور بوم، سنسور کنترل حداکثر نیروی وارده بر پل ماشین و انکودرهای زاویه‌سنج پل و… اشاره کرد.

یکی دیگر از آیتم‌های کلیدی در خصوص ایمنی این ماشین؛ سنسور شناسایی میزان سرعت باد است که در صورت گذر از حد مجاز، سیستم قفل‌کن بخش بوجی‌ها به ریل‌ها فعال می‌شود و همزمان با قفل ‌شدن چرخ‌ها و جلوگیری از هر گونه حرکت ماشین؛ از آسیب و خطر احتمالی جلوگیری به عمل می‌آید. سیستم نگهدارنده باکت نیز به‌ گونه‌ای طراحی شده است که در صورت هر گونه اتفاق احتمالی که منجر به جدا شدن باکت از محل شافت و اسلیو شود؛ شوک ناشی از عدم تعادل به ماشین وارد نمی‌شود. همچنین تعبیه یک دستگاه توزین چهار لودسل بر روی نوار نقاله ماشین؛ اطلاعات دقیقی جهت کنترل میزان مواد ارسالی در اختیار اپراتور و سیستم تولید واحد قرار خواهد داد.

سیدسعید محتشم‌خواه کمک‌ کارشناس توسعه آهن‌سازی: از جمله فعالیت‌های مهم پروژه؛ نصب بوم اصلی این ماشین به وزن 100تن بود. برای این کار ابتدا دو استند به ارتفاع 10متر در راستای مرکز ماشین عمود به محور ریل‌ها با فاصله 30متر از یکدیگر قرار گرفتند و سپس با استفاده از دو جرثقیل 360تن ضمن رعایت تمام اصول ایمنی و فنی، در طی زمان کوتاهی بوم اصلی در موقعیت خود بر روی استندها نصب شد. سپس جک‌ها و دکل نصب‌ شده و پس از آن ورق‌های تنشن به هر دو سازه بوم و دکل متصل شدند. در مرحله بعد جک‌ها برق‌دار شده و بوم تعادل و تنشن پلیت‌های مربوطه نصب شده و با گذاشتن وزنه‌های بتنی و رسیدن به نیروهای موردنیاز در جک‌های هیدرولیک؛ تعادل برقرار و استندها از زیر بوم برداشته شدند. در ادامه عملیات نصب مکانیکی و تجهیزات؛ مسیرسازی و کابل‌کشی انجام شده و پس از سیگنال چک، عملیات راه‌اندازی سرد و سپس راه‌اندازی گرم صورت پذیرفت.

حمید بزاز رئیس واحد مواد خام: با توجه ‌به از مدار خارج ‌شدن بوم ریکلایمر موجود؛ واحد انباشت و برداشت جهت رفع نیاز واحدهای احیاء مستقیم 1 و 2 در هنگام شات‌دان واحد گندله‌سازی به یک دستگاه ماشین بوم ریکلایمر جدید نیاز داشت. این ماشین یک دستگاه برداشت‌کننده تک باکته است که قابلیت مانورپذیری و ارسال مواد از هر نقطه‌ای از دو پارک 1 و 2 واحد انباشت و برداشت را دارد و می‌تواند گندله و کنسانتره را به واحدهای گندله‌سازی و احیاء مستقیم 1 و 2 ارسال کند.

از دیگر مزایای بوم ریکلایمر جدید؛ ارتقاء سیستم‌های ایمنی و حفاظتی ماشین و امکان تنظیم کابین اپراتور با توجه ‌به تغییر زاویه بوم است. گفتنی است با اجرای این پروژه بهبود پارامترهای کیفی تولید، افزایش آماده‌ به ‌کاری تجهیزات و کاهش تردد مکانیسم‌ها در پارک‌های مذکور در راستای ارتقاء ایمنی واحد تحقق یافت.

رضا خادم کیمیائی مدیر توسعه آهن‌سازی در خاتمه از زحمات کارکنان واحد توسعه و مدیریت و کارکنان بهره‌برداری ناحیه آهن‌سازی، دستگاه نظارت، قراردادهای خرید، برنامه‌ریزی و پشتیبانی توسعه، حمل‌ونقل، شرکت آذر طیف سپاهان و تمامی همکارانی که در برنامه‌ریزی، اجرا و به بهره‌برداری رساندن این پروژه مشارکت داشتند؛ تشکر و قدردانی کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.