×

منوی سایت

اخبار ویژه

عملکرد درخشان گهرزمین در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

به گزارش «اقتصاد ملت»؛ همانطور که می‌دانید تحقق شعار سال و «جهش تولید» قطعا بدون داشتن نقشه‌راه و استراتژی مشخص در یک بازه زمانی به آسانی میسر نمی‌شود؛ بنابراین برای بهبود وضعیت تولید و صنعت و به دنبال آن جهش تولیدی که مدنظر مقام‌معظم‌رهبری است؛ باید برنامه‏‏‌ها و اهداف مشخصی را تبیین کرد.

در همین راستا شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین به عنوان دومین تولیدکننده سنگ‌آهن در کشورمان طی سال‌های اخیر با اتخاذ تدابیر و سیاست‌های مناسب و از سویی دیگر تلاش شبانه‌روزی و سختکوشی مهندسان و متخصصان عرصه صنعت‌ومعدن کشور توانست در تولید محصولات باکیفیت بالا در بخش‌های استخراج، سنگ دانه‌بندی‌شده و همچنین در بخش تولید کنسانتره و گندله عملکرد درخشانی داشته باشد و رکوردهای قابل‌توجهی را از خود به نمایش بگذارد.

بر همین اساس و مطابق گزارش‌های تهیه شده توسط سازمان زمین‌شناسی آمریکا (2023)؛ کل ذخایر سنگ‌‌آهن خام جهان 191میلیارد تن برآورد شده است. از این میان ایران با ذخیره 3/3میلیارد تن؛ دهمین کشور دارای ذخیره سنگ‌آهن خام جهان است و شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین دومین تولیدکننده سنگ‌آهن در کشورمان محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش میانگین عیار سنگ‌آهن در جهان معادل 47درصد  و در ایران 5/45درصد برآورد شده است. در این میان میانگین عیار سنگ‌آهن شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین 53درصد برآورد شده که بیشتر از میانگین عیار سنگ‌آهن ایران و حتی جهان است.

همانطور که می‌دانید آنومالی شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین در منطقه گل‌گهر (توده 3) واقع شده است که ذخیره این توده بیش از650میلیون تن برآورد شده و از این بین ذخیره باقیمانده آن حدود 511میلیون تن است.

در همین راستا شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین در سال 1383 بهره‌برداری از معدن 3 را شروع کرده و در ادامه با احداث کارخانه خردایش (در سال 1396) با ظرفیت 15میلیون تولید در سال؛ 3 خط تولید کنسانتره هر کدام به ظرفیت 2میلیون تن در سال (خط 1 در سال 1393، خط 2 در سال 1395 و خط 3 در سال 1400) و  کارخانه گندله‌سازی به ظرفیت تولید 5میلیون تن در سال (در سال 1399) به سمت تکمیل زنجیره فولاد گام برداشته است.

در همین راستا سهم تولید گهرزمین در سال 1402 در زنجیره آهن‌وفولاد کشور؛ به ترتیب 3/18درصد در سنگ‌آهن، 3/11درصد در کنسانتره و 2/10درصد در گندله بوده است.

این در حالی است که شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین طی 9ماهه سال مالی 1403 (منتهی به پایان شهریور ماه 1403) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل عملکرد خود را در تولید محصولات ارتقاء داده و از میزان تولید مدت مشابه سال قبل نیز فراتر رفته است؛ به طوری که در تولید کلوخه 2درصد، سنگ‌آهن دانه‌بندی شده 11درصد، کنسانتره 12درصد و گندله 24درصد افزایش تولید داشته است.

این شرکت همچنین در ادامه افتخارات خود طی 9ماهه سال مالی 1403 توانست 22رکورد در تولید محصولات این مجموعه از قبیل 8رکورد در تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، 9رکورد در کنسانتره سنگ‌آهن و 5رکورد در گندله به ثبت رساند. گهرزمین همچنین توانست در 23اردیبهشت ماه 1403 با تولید 24404تن در روز؛ رکورد تولید روزانه گندله کشور را نیز به نام خود ثبت کند.

گفتنی است شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین در میزان تولید محصولات خود جلوتر از برنامه نیز حرکت کرده؛ به گونه‌ای که در تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی 3درصد، کنسانتره 6درصد و گندله 12درصد در مقایسه با برنامه تولید افزایش و رشد قابل‌توجهی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

حال که شش ماه از سال 1403 گذشته و شرکت معدنی‌‌وصنعتی گهرزمین توانسته با خودباوری، امید و توکل به خدا در این مدت عملکرد درخشان و قابل‌توجهی از خود به نمایش بگذارد؛ امید است در ادامه مسیر نیز با انرژی و توانی بیش از پیش برای پیشبرد امور و افزایش تولید و فروش محصولات شرکت  گهرزمین حرکت کند تا در سال 1403 نیز افتخارآفرینی‌های این مجموعه ادامه‌دار باشد و سالی سرشار از افتخارات و دستاوردهای درخشان برای خانواده بزرگ گهرزمین رقم بخورد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.