×

منوی سایت

اخبار ویژه

کسب رتبه هفتم تولید فولاد در جهان؛ به شرط عدم محدودیت انرژی

به گزارش «اقتصاد ملت»؛ دکتر احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس ضمن بیان مطلب فوق در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس که با موضوع «فولاد، صادرات و توسعه پایدار» برگزار شد، گفت: کاهش صادرات صنعت فولاد کشور به دلیل کاهش تولید و آن هم ناشی از ناترازی انرژی و سیاست‌های نادرست ارزی بوده است.

وی در ادامه افزود: برای رفع چالش‌های فولاد باید همه موانع و مشکلات‌ صادرات حل شود،  زیرساخت‌های لازم در حمل‌ونقل ایجاد شود و بازنگری در بخش اکتشاف صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: ناترازی انرژی، کمبود زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل، مازاد ظرفیت در تمامی حلقه‌های زنجیره فولاد به جز اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن، مقررات‌ودستورالعمل‌های محدودکننده صادرات، عدم وجود متولی و سیاستگذار واحد در صنعت فولاد، جانمایی کارخانجات و طرح‌های زنجیره فولاد، تحولات منطقه‌ای و جهانی و تحریم‌های بین‌المللی از جمله چالش‌های صنعت فولاد ایران به شمار می‌روند.

دکتر دشتیانه با بیان اینکه دولت هر چقدر کمتر بخشنامه و دستورالعمل صادر کند، برای اقتصاد کشور بهتر است، گفت: امروز تولید چین به یک‌میلیارد تن رسیده است. این کشور به تدریج واردات را کاهش داده و به سمت صادرات حرکت کرده است.

مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس با بیان اینکه نسبت تولید به ذخایر فولاد کشور نسبت خوبی است، به همسایه غربی ایران اشاره کرد و گفت: در کشور ترکیه با سیاست‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌های صادراتی؛ تولید صادرات‌‌محور تقویت می‌شود، اما در ایران با سیاست‌های ضد صادراتی جلوی صادرات گرفته می‌شود.

لزوم اجرای مشوق‌ها و سیاست‌های پلکانی

وی اظهار داشت: سال گذشته با وضع عوارض غیرپلکانی؛ جهش صادرات محصولات بالادستی را شاهد بودیم؛ لذا لازم است مشوق‌ها و سیاست‌ها پلکانی اجرا شوند.

لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای حل مشکل گاز

دکتر دشتیانه در ادامه تاکید کرد: اگر دولت سیاست‌های درستی در حوزه انرژی اعمال نکند و در صورت عدم وضع قوانین درست کنترلی مصرف گاز خانگی؛ با ابربحران در این بخش مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در ۱۴۱۰ گاز برای کل صنایع نخواهیم داشت. با وجود مشکلات‌ تکنولوژی و سیاست غلط مصرف گاز خانگی؛ ناترازی شدید گاز خواهیم داشت و وارد محدودیت‌های گازی می‌‌شویم و نیازمند واردات خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس همچنین گفت: بنابراین لازم است دولت برای حل مشکل گاز؛ آن را به بخش خصوصی واگذار و از همه مهمتر اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش را برای بخش خصوصی جذاب کند.

وی با تاکید بر اینکه کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تخصیص یارانه به حمل‌ونقل جاده‌ای، عاملی مهم در عدم‌‌ توسعه حمل‌ونقل ریلی است، خاطرنشان کرد: نکته حائزاهمیت اینکه امکان صادرات مازاد ظرفیت در همه حلقه‌های زنجیره فولاد باید ممکن شود.

آمایش سرزمینی برای جانمایی پروژه‌های فولادی

دکتر دشتیانه در ادامه خاطرنشان‌کرد: آمایش سرزمینی برای جانمایی پروژه‌های فولادی وجود ندارد که این موضوع یک چالش است.

مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس در پایان تحولات بین‌المللی و کنترل دستوری قیمت‌ها را از مهمترین مسائل امروز صنعت فولاد کشور عنوان کرد و گفت: در صورت ادامه این روند در سال ۱۴۰۷ تولید فولاد به ۲۶میلیون تن می‌رسد که راه برون‌رفت از این کاهش تولید حل مشکل انرژی و صادرات است.##

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.