×

منوی سایت

اخبار ویژه

تقدیر از 53صادرکننده نمونه در بیست‌وهشتمین دوره روز ملی صادرات

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ملت؛ دکتر دهقان‌دهنوی رئیس‌‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در آستانه روز ملی صادرات در نشست خبری با خبرنگاران ضمن بیان اینکه بیست‌و‌هشتمین دوره روز ملی صادرات با حضور دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور و دکتر اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم از 53صادرکننده نمونه کشور تقدیر خواهد شد. همچنین انتخاب صادرکنندگان ممتاز نیز بخش دیگری از این مراسم خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص چگونگی انتخاب صادرکنندگان ممتاز تصریح کرد: صادرکنندگانی که 5دوره به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شده باشند؛ به عنوان صادرکننده ممتاز و صادرکنندگانی که 8دوره به‌ عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند نیز مدال افتخار و بالاترین رتبه را کسب خواهند کرد.

دکتر دهقان‌دهنوی با بیان اینکه دکتر پزشکیان برای اولین‌‌بار در مراسم روز ملی صادرات حضور خواهند داشت، گفت: حضور رئیس‌جمهور در این همایش می‌تواند به مثابه حمایت‌های دولت از صادرکنندگان نمونه و ممتاز تلقی شود.

وی در ادامه تاکید کر: فرآیند انتخاب صادرکنندگان مدون، استاندارد و بر اساس دستورالعمل‌های سازمان توسعه تجارت ایران انجام می‌شود و در کمیته‌ انتخاب صادرکنندگان نمونه نمایندگانی از بخش‌‌های دولتی و خصوصی به‌ ویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون حضور دارند. در همین راستا از سال گذشته فرآیند تدوین شاخص‌های ارزیابی شروع شد. کمیته ارزیابی و انتخاب از ابتدای خرداد ماه تشکیل و 3جلسه در این مدت برگزار شد که این جلسات بعد از اقدامات کارشناسی بسیار در سازمان برگزار و نتیجه نهایی در جلسات مطرح و به تصویب کمیته می‌رسد.

وی با اشاره به مصوبات کمیته ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان گفت: صادرکنندگان در 40گروه کالایی به اضافه 5گروه فناورانه و 5 گروه خدمات ارزیابی شدند. در مجموع انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز از بین 50گروه کالایی در حوزه‌های کالاوخدمات و کالاها با فناوری بالا انتخاب خواهد ‌شد؛ بعد از مشخص شدن گروه‌های کالایی از 5مهر سالجاری فراخوان دریافت مستندات از متقاضیان انجام و در 2مرحله دریافت مدارک از صادرکنندگان تمدید شد و در نهایت 449شرکت متقاضی حضور فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه شدند؛ از این تعداد 387شرکت در 40گروه کالایی قرار دارند و 112شرکت در پنج گروه فناورانه که از این عدد حدود 96 شرکت با گروه قبلی مشترک هستند.

دهقان‌دهنوی 16مهر را شروع فرآیند ارزیابی شرکت‌ها اعلام کرد و افزود: 21مهر این فرآیند به پایان رسید و از 23مهر کمیته تشکیل و در نهایت صادرکنندگان نمونه بر اساس شاخص‌ها به دستور کمیته خواهند رسید و امیدواریم که 29مهر با حضور رئیس‌جمهور، وزیر صمت و سایر مقامات عالی کشور پذیرای صادرکنندگان، تجار و بازرگانان نمونه و ممتاز کشور باشیم.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در سالجاری یک نفر از 50گروه کالایی اعلام شده به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب خواهد شد. همچنین در سالجاری 3بخش ویژه در نظر گرفتیم به این معنا که از 3صادرکننده که برای توسعه بازارهای صادراتی سال گذشته تلاش کردند تقدیر به ‌عمل خواهیم آورد. شاخص ما در انتخاب این صادرکنندگان عبارت است از صادرکننده‌ای که بالاترین میزان رشد صادرات را در بین متقاضیان داشته است. دوم شرکتی که مقاصد و اهداف صادراتی خود را توسعه داده است و در نهایت صادرکننده‌ای که بهترین عملکرد را در رفع تعهدات ارزی داشته باشد.

دکتر دهقان‌دهنوی در ادامه به چالش‌های مهم پیش‌رو صادرکنندگان اشاره کرد و با بیان اینکه قوانین خلق‌الساعه تراز تجاری کشور را منفی کرده است، گفت: علت اینکه چرا تراز تجاری کشور منفی شده؛ کاهش 30 تا 60درصدی قیمت‌های جهانی بود که باعث شد از نظر ارزشی تراز تجاری کشور منفی شود. در همین راستا ۵/۳میلیارد دلار نیز کاهش صادرات گاز را داشتیم؛ این در حالی است که اگر می‌خواهیم از دام صادرات موادخام و نیمه‌خام رهایی یابیم؛ باید تولید را افزایش داده و تامین مالی در تولید را بالا ببریم. در همین حال نباید ماده خام را در همین حالت در کشور نگه داشت؛ بنابراین یا باید صادر و یا در راستای تولید مصرف شود تا سرمایه ارزی کشور افزایش یابد.

رئیس سازمان توسعه و تجارت با اعلام اینکه واردات کشور نیز در سال گذشته ۹/۸ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد؛ هنوز پتانسیلی بیشتر از این اعداد در کشور وجود دارد. در همین راستا طی شش ماهه سالجاری تاکنون در حوزه صادرات از نظر ارزش ۶و نیم درصد رشد داشتیم و کشورهای چین، عراق، امارات‌متحده، ترکیه و عربستان ۷۵درصد مقاصد صادراتی کشورمان را شامل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه 32.5میلیون دلار ارزش صادرات کشور برآورد شده است، در خصوص چالش‌های پیش‌روی تولید برای افزایش نرخ صادرات کشور گفت: این در حالی است که ایجاد محدودیت برای همه صادرکنندگان به دلیل تخلفات برخی صادرکنندگان، ایجاد قوانین خلق‌الساعه، ایجاد قوانین ضدونقیض و مراجع مختلف تصمیم‌گیری که برخی از آنها اصلا صلاحیت دخالت را ندارند و … همگی مواردی است که باعث ایجاد چالش برای صادرکنندگان شده است.

معصومه صالحی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.