ایران و افغانستان سند همکاری بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات امضا می کنند

به گزارش خبرنگار ما؛ محمود واعظی بعد از دیدار با عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و فنآوری اطلاعات افغانستان در جمع خبرنگاران افزود: امضا این سند همکاری های دوجانبه در بخش ICT (فنآوری اطلاعات و ارتباطات) فعالیت های انجام شده را رسمیت خواهد داد.
وی گفت: سفر وزیر مخابرات و فنآوری اطلاعات افغانستان به دعوت رسمی وزارت ارتباطات ایران صورت گرفته و در این سفر موضوع های مختلفی مورد بررسی و توافق قرار خواهد گرفت.
واعظی افزود: مشترکات زیادی بین ایران و افغانستان وجود دارد که می تواند زمینه مناسبی برای تداوم همکاری ها در همه بخش ها به ویژه بخش فنآوری اطلاعات و ارتباطات فراهم سازد.
وزیر ارتباطات نشست با همتای افغانستانی خود را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مقرر شد همکاری اپراتورهای ایرانی و افغانی همانند گذشته ادامه یابد؛ زیرا حجم بسیار زیادی از ترافیک بین الملل ایران مربوط به ارتباط افغانی های مقیم ایران با این کشور است.
وی افزود: مقرر شد دو کشور برای تسهیل ارتباطات دوجانبه فعالیت های لازم را انجام دهند و برای برطرف کردن مشکلات رومینگ در مرزهای دو کشور نیز نهایت تلاش خود را به کار گیرند.
واعظی گفت: وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان با توجه به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در ایران، دیدارهایی با شرکت های بخش خصوصی کشور خواهد داشت تا روش های استفاده از این امکانات را بررسی کنند.
وزیر ارتباطات یکی از موضوع های مورد بررسی در دیدار با همتای افغانی خود را دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: همچنین بخش تحقیق و توسعه و استفاده افغان ها از نرم افزارهای فارسی دیگر محورهای مورد مذاکره بود.
وی بیان کرد: ایران و افغانستان در بخش تجارت الکترونیک و پُست همکاری های خود را گسترش خواهند داد و در زمینه ترانزیت کالاها نیز فعالیت ها بیشتر خواهد شد.
واعظی خبر از تشکیل پنج کمیته تخصصی بخش فنآوری اطلاعات و ارتباطات بین ایران و افغانستان داد و گفت: کمیته های دولت الکترونیک، تحقیق و توسعه، زیرساخت و توسعه شبکه، رگولاتوری و پُست زمینه های مختلف همکاری را بررسی کرده و اتخاذ تصمیم خواهند کرد.
وزیر ارتباطات افزود: تصمیم های اتخاذ شده در هر کدام از این پنج کمیته برای نهایی شدن به کمیته تلفیق خواهد آمد و پس از نهایی شدن، اجرایی می شوند.
وی گفت: برنامه های متعددی برای وزیر مخابرات و فنآوری اطلاعات افغانستان تهیه شده است که بازدید از پارک علم و فنآوری یزد، موتور جستجوی پارسی جو و دیدار با استاندار یزد از جمله این برنامه هاست.
وزیر مخابرات و فنآوری اطلاعات افغانستان نیز در این مراسم با تاکید بر همکاری های گسترده با ایران در پنج کمیته تخصصی گفت: این کمیته ها هر کدام گروه کارهای خود را تشکیل خواهند داد و امور را پیگیری می کنند. عبدالرزاق وحیدی سیاست حکومت وحدت ملی افغانستان را گسترش همکاری های منطقه ای دانست و افزود: بستر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بهترین زمینه برای این منظور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *