عملکرد درخشان شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین در بومی‌سازی قطعات و تجهیزات

شرکت سنگ‌‌آهن گهرزمین به عنوان بزرگترین معدن روباز خاورمیانه در حوزه بومی‌سازی و ساخت‌داخل تجهیزات و ماشین‌آلات‌معدنی موردنیاز این صنعت عملکرد درخشان و قابل‌توجهی داشته و همواره پیشرو و پیشران بوده است.


به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصادملت»؛ در همین راستا معدن سنگ‌آهن گهرزمین با ذخیره‌ای در حدود ۶۴۰ میلیون تن به عنوان یکی از بزرگترین معادن روباز دنیا به شمار می‌آید. عمده تولیدات شرکت گهرزمین زنجیره سنگ‌آهن و فولاد از جمله تولید سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله بوده و طی سال‌های آتی تولید فولاد و ورق‌های نوردی نیز در دستور کار این مجموعه قرار خواهد گرفت. به دنبال ورود این شرکت به عرصه صنعت؛ نام این مجموعه در مجمع‌ فوق‌العاده به شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین تغییر یافت. در حال حاضر تولید شرکت مربوط به کنسانتره و گندله می‌شود و در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در همین راستا واحد بومی‌‌سازی شرکت سنگ‌‌آهن گهرزمین از سال 1395 با تولید قطعات فناورانه «کاربید تنگستن» فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر با ورود به عرصه ساخت‌‌داخل تجهیزات سنگین معدنی؛ با قدرت در حال طی مسیر است.
شرکت گهرزمین همچنین در خصوص بومی‌‌سازی و ساخت‌داخل تجهیزات با شاخص تولید برای اولین‌بار در کشور گام‌های خوب و قابل‌توجهی برداشته که ماحصل تلاش و همت مهندسان نخبه این شرکت است.
از جمله این محصولات می‌توان به مواردی همچون «بومی‌سازی تجهیز انباشت ‌و برداشت ترکیبی کارخانه گندله‌سازی»، «ساخت پوسته آسیاب گلوله‌ای برای اولین‌بار در کشور به وزن 120 تن»، «بومی‌سازی رول‌های آسیاب غلتکی فشار بالا با قطعات کاربید تنگستن»، «بومی‌سازی گیربکس خورشیدی آسیاب غلتکی فشار بالا پیش‌خردایش با توان ۸۲۸ کیلووات» و همچنین «ساخت انواع گیربکس‌های سنگین مورداستفاده در خطوط شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در سایزها و با توان‌های مختلف» که در حال اجرا است؛ اشاره کرد.
این در حالی است که متخصصان واحد بومی‌سازی گهرزمین به صورت مداوم در حال پایش این تجهیزات هستند و دائما آن را با نمونه‌های خارجی خود مقایسه می‌کنند؛ به گونه‌ای که نتایج به دست آمده از این بررسی‌ها و مقایسه‌ها نشاندهنده آن است که در برخی از قطعات نه تنها کیفیت تجهیزات تولید شده برابر با نمونه‌های مشابه است؛ بلکه در موارد متعددی حتی بالاتر هم می‌باشد.
در همین راستا شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که با حضور جمعی از شرکت‌های صنعتی‌ومعدنی، فعالان و دست‌اندرکاران حوزه آهن‌وفولاد و صنایع‌پایین‌دستی و بالادستی این حوزه برگزار شد؛ حضوری درخشان و فعال داشت.
این دوره از جشنواره و نمایشگاه فولاد که با محوریت بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی در صنعت فولاد برگزار شد؛ با هدف بهم‌‌رسانی فرصت‌های ساخت‌داخل شرکت‌های فولادی‌ومعدنی با توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی برگزار شد.
ارائه فرصت‌های ساخت‌داخل توسط شرکت‌های معدنی‌وفولادی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی در صنعت آهن‌وفولاد، دعوت از سازندگان توانمند داخلی در جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد، افزایش سهم داخلی در فولاد و صنایع‌معدنی کشور در شرایط تحریمی، تجربیات موفق بومی‌سازی شرکت‌های فولادی‌ومعدنی، توازن و تامین پایدار در زنجیره آهن‌وفولاد و معرفی تامین‌کنندگان و سازندگان برتر از جمله اهداف برگزاری پنجمین جشنواره و نمایشگاه فولاد بود و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه جانبی این جشنواره دستاوردهای خود در حوزه بومی‌سازی و حمایت از ساخت را ارائه کردند.
به گزارش خبرنگار ما؛ شرکت سنگ‌آهن گهرزمین نیز در این نمایشگاه حضوری پررنگ و درخشان داشت و آخرین دستاوردهای خود در حوزه بومی‌سازی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد.
بر اساس این گزارش؛ شرکت معدنی‌وصنعتی گهرزمین همچون سایر متولیان این حوزه با اتخاذ تدابیر مناسب و ارائه ایده‌ها در مسیر بومی‌سازی و توسعه این مهم اقدامات قابل‌توجهی را انجام داده است.
در همین راستا این مجموعه معدنی‌وصنعتی در این مسیر برای اولین‌بار بومی‌سازی بخش مهمی از قطعات و مجموعه‌های استراتژیک صنایع‌معدنی را در دستور کار خود قرار داد و با استفاده از مهندسان و متخصصان جوان، کارآزموده و حرفه‌ای در کنار پیشکسوتان صاحب‌تجربه این مجموعه توانست بسیاری از قطعات و تجهیزات موردنیاز این شرکت را به صورت بومی‌سازی و ساخت‌داخل تولید کند.
این اقدام شرکت گهرزمین در راستای بومی‌سازی ساخت قطعات و تجهیزات علاوه بر خودکفایی و قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی و توسعه توان طراحی؛ همچنین باعث جلوگیری از خروج ارز و از همه مهمتر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم تعداد زیادی از نیروهای بومی منطقه شده است که می‌توان از آن به عنوان دستاوردهای درخشان این مجموعه صنعتی‌ومعدنی نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *