سهم صادرات منطقه آزاد چابهار از بهار آینده با تحول همراه خواهد بود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به امضاء تفاهمنامه صورت گرفته بین منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد ارس گفت: امروز شاهد امضاء تفاهمنامه خوبی بین منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد ارس بودیم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ امیر مقدم رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص این تفاهمنامه به خبرنگار ما گفت: با امضاء این تفاهمنامه قرار شد دو منطقه مهم و استراتژیک ارس و منطقه آزاد چابهار با اهتمام بیشتر و با افزایش برخورداری‌ها برای فعال کردن محور شمال به جنوب اهتمام خود را بیشتر کنند. وی ادامه داد: این تفاهمنامه نویدبخش اخبار خوبی در این حوزه خواهد بود؛ ضمن‌آنکه ما طی روزهای اخیر شاهد آن هستیم که کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بندر چابهار به صورت منظم پهلو می‌گیرند.

وی در ادامه افزود: در همین راستا با اتکا به ظرفیت‌های این منطقه و با پشتوانه به حضور فعالان اقتصادی، نیاز بازار و سرمایه‌گذارانی که همیشه همراه ما در منطقه آزاد چابهار بوده‌اند؛ لازم است که گام‌های بعدی را با سرعت و سهولت بیشتری همراه با تسهیلات قابل‌توجه بیشتری برداریم و محور شمال به جنوب را فعال‌تر کنیم.

امیر مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این موضوع مزایای اقتصادی زیادی را به همراه خواهد داشت؛ لذا ناگزیریم در احداث پس‌کرانه‌ها و در جهت توسعه دادن راه‌ها، ریل‌ها و لجستیک‌هایی که برای منطقه ضروری است و همچنین ایجاد انضباط بیشتر در حوزه مدیریت حمل‌ونقل؛ اقدامات فرامنطقه‌ای انجام دهیم. در همین راستا انتظار می‌رود در قالب این تفاهمنامه خوبی که امروز ایجاد شد و در قالب سازوکارهای حقوقی که از این تفاهمنامه منتج می‌شود؛ هر دو منطقه آزاد برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم جهت فعال‌تر شدن محور شمال به جنوب؛ سرعت‌بخشی و اختیارات بیشتری داشته باشند.

وی در خصوص وضعیت منطقه آزاد چابهار گفت: خوشبختانه در منطقه آزاد چابهار با برخورداری از بندر بسیار مهم و استراتژیک چابهار گام‌های مؤثر و بلندی در جهت توسعه اقتصادی و تجاری این منطقه برداشته شده است. از سوی دیگر این روزها حضور فعالان اقتصادی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، کشورهای حوزه اقیانوس هند و پیگیری‌های مستمر و مداوم آنها عزم ما را دو چندان کرده که برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و فعال کردن محور شمال به جنوب؛ اقدامات لازم را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

امیر مقدم در خصوص شرایط کنونی منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: با توجه به همه مسائل و مشکلاتی که همیشه در حوزه مدیریت وجود دارد؛ لازم است بگویم که منطقه آزاد چابهار امروز در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و حوزه‌های عمرانی و زیرساختی منطقه با سرعت در حال کار و فعالیت هستند. در حال حاضر بیش از ۱۷ قرارداد به ارزش حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان کارهای زیرساختی در دستور کار منطقه آزاد چابهار قرار دارد. در همین راستا بدنه سازمان برای تکمیل زیرساخت‌ها و پروژه‌ها به طور شبانه‌روزی در تلاش هستند و در همین خصوص اقدامات موثری انجام داده‌اند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر در حوزه زیرساخت‌های متناظر با جاده و ریل در محور چابهار به کنارک اقدامات قابل‌توجهی انجام شده است و در بحث تامین آب و خدمات عمومی و اجتماعی نیز اخیراً روستای بیش از ۱۵ هزار نفری منطقه به صورت کاملا مهندسی به شبکه تامین آب شرب و آبرسانی مجهز شده است. از سوی دیگر حضور شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری و برندهای بزرگ در منطقه آزاد چابهار این نوید را می‌دهد که با انعقاد قراردادهای بزرگی که انجام شده است؛ در بهار سال آینده شاهد یک رخداد و اتفاق خوب در راستای ارائه خدمات در حوزه گردشگری باشیم. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران بیشترین نقش را در توسعه این منطقه داشته‌اند و باعث شده‌اند که نرخ رشد سرمایه‌گذاری در منطقه افزایش یابد. هم‌اکنون مرز سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بالادستی پتروشیمی، فولاد، حوزه‌های آب شیرین‌کن و تامین آب و صنایع وابسته به آنها از 750 همت نیز گذشته و امیدواریم که بتوانیم تا پایان سال این عدد را حداقل تا ۳۰ درصد افزایش دهیم.

امیر مقدم در ادامه افزود: در حال حاضر در حدود ۳.۲ میلیون تن ظرفیت در حال نصب در حوزه زنجیره فولاد در این منطقه وجود دارد که در حال تکمیل سرمایه‌گذاری است. در همین راستا و بر اساس قراردادهایی که در حال انعقاد است و کماکان مسائل فنی آن همچون مسائل مربوط به محیط زیست موردقبول واقع نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود که این ظرفیت به حدود ۸ میلیون تن در سال افزایش یابد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین در زنجیره ارزش و زنجیره محصولات فولادی اتفاق بسیار بزرگی در حال وقوع است و نویدبخش اینکه سهم صادرات در حوزه محصولات فولادی از اواخر بهار آینده که اولین فازهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری این منطقه وارد عرصه صادرات خواهند شد؛ در حوزه ارزآوری با تحول چشمگیری مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *