ناوگان پست جان تازه می‌گیرد

معصومه صالحی

مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات به مناسبت روز جهانی پست در نشست خبری با اصحاب رسانه از نوسازی ناوگان پست خبر داد و به پروژه‌ها و طرح‌هایی که در این ایام افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند؛ اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ محمود لیایی مدیرعامل شرکت ملی پست در این نشست خبری گفت: به منظور نوسازی ناوگان پست؛ تعداد ۱۰۰ ماشین، کامیون، کامیونت و ون خریداری شده که طی روزهای آینده به ناوگان شرکت پست اضافه خواهند شد.
وی با بیان اینکه برای دستیابی به عدد مطلوب تعداد ناوگان فاصله داریم، تاکید کرد: البته این مقدار هم مطلوب است و به کاهش هزینه کرایه کامیون از بخش خصوصی کمک بسزایی می‌کند.
لیایی همچنین از افتتاح دفتر پست در منطقه غرب تهران خبر داد که تحول جدیدی در پست غرب تهران محسوب خواهد شد.
مرکز نوآوری پست در 11 استان 16 شعبه دارد
مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار «اقتصاد ملت» مبنی بر راه‌اندازی کارخانه نوآوری پست در تهران گفت: همانطور که می‌دانید مرکز نوآوری پست 17 مهر 1400 افتتاح شد و امروز در آستانه دو سالگی این مرکز هستیم.
وی با بیان اینکه مرکز نوآوری پست در حال حاضر در بیش از 11 استان کشور نزدیک به 16 شعبه دارد، خاطرنشان کرد: در همین راستا و با پیشنهاد معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری تصمیم گرفتیم یه کارخانه نوآوری به طور مرکزی در تهران راه‌اندازی کنیم و نمایندگی تمام اعضاء مرکز که در حال حاضر در حدود 130 شرکت است؛ بتوانند در این مرکز حضور داشته باشند.
لیایی در ادامه تاکید کرد: در همین راستا موزه ارتباطات را به عنوان یک ساختمانی که مناسب این فضا بود؛ در نظر گرفتیم و تفاهنامه‌ای با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری برای تامین اعتبارات لازم و حمایت‌ها منعقد کردیم و منتظریم که انشاالله این عزیزان بتوانند حمایت‌های مدنظر را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم این کارخانه را تجهیز کنیم.
وی با بیان اینکه فعالیت مرکز نوآوری وابسته به این کارخانه نیست، گفت: احداث این کارخانه صرفا برای این است که بتوانیم مراودات بین این شرکت‌ها و صنایع مختلف که همکار و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش پست هستند را تسهیل کنیم و همچنان منتظر انتخاب بهره‌بردار و مجری و تامین اعتبار موردنیاز هستیم.
3 وظیفه محوله وزارت ارتباطات به شرکت پست
لیایی در ادامه به وظایفی که وزارت ارتباطات بر عهده شرکت ملی پست گذاشته اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات سه تکلیف اصلی را بر عهده شرکت ملی پست گذاشته است.
به گفته وی رفع دغدغه معیشتی همکاران نامه‌رسان یکی از تکالیف محوله وزیر ارتباطات به شرکت پست است. اقداماتی همچون ارائه حق‌مسکن و خدمات‌رفاهی و همچنین افزایش ۲۰ درصدی حقوق نامه‌رسان‌ها از جمله این موارد است.
وی همچنین تاکید کرد: تحول دیجیتال نیز یکی دیگر از وظایف شرکت ملی پست است که در همین راستا اقدامات خوبی هم انجام شده است.
شرکت پست پیشرو در تحول دیجیتال
مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه امروز می‌توانیم ادعا کنیم که در زمینه تحول دیجیتال نسبت به سایر بخش‌های دولتی پیشرو هستیم، در ادامه افزود: به همین منظور برای ۱۱۷ نفر از مدیران ارشد شرکت ملی پست دوره‌های آموزش دیجیتال برگزار شده است. همچنین در حال تدوین سند تحول دیجیتال هستیم که در صورت تصویب آن؛ اولین سازمانی خواهیم بود که سند خود را در راستای برنامه‌ هفتم توسعه آماده کرده و به نوعی از برنامه هفتم توسعه جلوتر خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت ملی پست در ادامه به سومین تکلیف محوله وزارت ارتباطات به این مجموعه اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی سومین تکلیفی است که وزارت ارتباطات بر عهده این مجموعه گذاشته است. این در حالی است که طی یک‌سال گذشته ۳۰۰ فرصت هوشمندسازی در پست ایجاد شده است و در حال حاضر تعداد زیادی از این فرصت‌ها در حوزه هوشمندسازی انجام شده است.
راه‌اندازی صندوق‌های هوشمند پست‌
مدیرعامل شرکت ملی پست از راه‌اندازی صندوق‌های هوشمند پست خبر داد و گفت: می‌توانیم با تعامل با بخش خصوصی؛ این صندوق‌ها را راه‌اندازی کنیم و امیدواریم این کار در خدمت به مردم موثر باشند.
وی همچنین درباره سرویس احرازهویت مکانی به استفاده حدود سه میلیون نفر از متقاضیان طی هشت ماه گذشته از این نوع سرویس اشاره کرد که این امر سبب کاهش مراجعه مردم شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین به تاثیر محدودیت‌ها و اختلالات به وجود آمده در اینترنت در میزان کاهش ارسال مرسولات اشاره کرد و گفت: البته این موضوع برای ما به یک فرصت تبدیل شده است و برای بسیاری از شرکت‌هایی که از پلتفرم‌های داخلی استفاده کردند؛ مزیت قائل شدیم و مشکلی از این بابت نداریم. ضمن‌آنکه نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد آمار تجارت‌الکترونیکی پست بیشتر هم شده است.
بازگشایی ارتباط پستی بین ایران و عربستان
لیایی در خصوص سفر به کشور عربستان و حضور در اجلاس جهانی پست گفت: مهمترین موضوعی که در این سفر مطرح شد؛ بازگشایی ارتباط پستی بین دو کشور ایران‌وعربستان بود که مذاکرات متعددی برای این موضوع انجام شد. در همین راستا و به یمن بازگشایی سفارت دو کشور و ارتباطات خوب قرار بر این شد تمبر مشترکی بین دو کشور آماده و رونمایی شود.
موضوع دیگر ایجاد اتحادیه پست جهان اسلام بود که این موضوع با استقبال خوبی از طرف عربستانی روبه‌رو شد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه شرکت ملی پست از موتورهای برقی استفاده می‌کند تا به هوای پاک کمک شود، گفت: برخی می‌گویند این پروژه در زمان دولت دوازدهم رونمایی شده است، اما این یک ادعای اشتباه بوده و در دولت قبل تنها از یک موتور به صورت نمادین رونمایی شد که کاربردی نبود؛ در حالی که ما از سال گذشته به صورت رسمی با همکاری شهرداری از موتورهای برقی در ناوگان خود بهره‌مند شده‌ایم و در حال حاضر نیز پست مشهد درخواست ۸۰۰ موتور داشته که در حال تامین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *