سرمایه‌گذاری در صنعت مس؛ فرصت ویژه اقتصاد ایران است

معصومه صالحی

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کیمیا با بیان اینکه علیرغم فراز و نشیب‌های اخیر شاخص بورس؛ روند مثبتی برای بازار سرمایه قابل تصور است، گفت: بحث قیمت‌گذاری دستوری مدت‌های زیادی است که بنگاه‌های اقتصادی کشور را به خود درگیر کرده؛ با این حال در کنار تمامی این موارد چشم‌انداز بازار سرمایه مثبت است.


به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از روابط عمومی تامین سرمایه کیمیا؛ دکتر مهرداد فرح‌آبادی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کیمیا در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه معدن به ویژه صنعت مس فرصت ویژه اقتصاد کشور محسوب می‌شود، گفت: صنعت مس خارج از فضای تحریم‌‌هاست؛ چراکه فلز مس در صنعت برق، خودروهای برقی تا لوازم‌خانگی کاربرد دارد و ایران یکی از مهمترین تامین‌کنندگان مس دنیا محسوب می‌شود؛ در نتیجه این صنعت تحریم‌پذیر نیست.
وی روند بازار سرمایه تا پایان سال را چنین ارزیابی کرد و گفت: تغییرات ناگهانی قوانین‌ومقررات، قیمت‌گذاری دستوری و نوسانات نرخ ارز از جمله مسائل بازار سرمایه کشور محسوب می‌شود که نگرانی‌هایی را در ذهن فعالان بازار به وجود می‌آورد.
دکتر فرح‌آبادی با بیان اینکه در دنیا روند سرمایه‌گذاری از شکل مستقیم به روند سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تغییر کرده است، گفت: مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیاری از ریسک‌های بازار سرمایه کشور را مدیریت می‌کنند و این نهادهای مالی یکی از بهترین ابزارهای حضور در بازار سرمایه هستند.
مدیرعامل تکیمیا همچنین با اشاره به اینکه مهمترین ماموریت‌ بازار سرمایه تامین مالی بخش مولد کشور است، گفت: تامین سرمایه بلندمدت عمدتا از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود؛ به ‌گونه‌ای که مانده اوراق منتشره در این بازار ۶۵۰ همت (650 هزار میلیارد تومان) است. سال ۹۹ به میزان ۲۰۰ همت، سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ همت و سال گذشته ۲۹۸ همت اوراق منتشر شد که البته بخش مهمی از آن در قالب اسناد خزانه است.
وی در ادامه تأکید کرد: بانک‌ها به دلیل محدودیت منابع و ناترازی سرمایه علاقه‌ای به تامین مالی بلندمدت ندارند و در این شرایط نقش بازار سرمایه نمایان می‌شود.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کیمیا با بیان اینکه 60 درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران است، گفت: پروژه‌های بزرگ صنعت مس کشور از طریق بازار سرمایه و با رویکرد بلندمدت تامین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه معدن به ویژه صنعت مس فرصت ویژه اقتصاد ایران محسوب می‌شود، افزود: صنعت مس خارج از فضای تحریم‌هاست؛ صنعت مس خارج از فضای تحریم‌‌هاست؛ چراکه فلز مس در صنعت برق، خودروهای برقی تا لوازم‌خانگی کاربرد دارد و ایران یکی از مهمترین تامین‌کنندگان مس دنیا محسوب می‌شود؛ در نتیجه این صنعت تحریم‌پذیر نیست.


وی با اشاره به اینکه کیمیا مجوز یک صندوق با درآمد ثابت و قابل معامله در فرابورس را اخذ کرده و هفته آینده پذیره‌نویسی آن شروع می‌شود، افزود: تمرکز این صندوق سرمایه‌گذاری‌ هوشمند کم‌ریسک در حوزه معدن و صنایع‌معدنی است.
این مدیر نهاد مالی به متوسط نرخ رشد تشکیل سرمایه در بخش معادن و صنایع‌معدنی نیز اشاره کرد و گفت: طی ۱۰ سال گذشته این نرخ از ۲۴ درصد به منفی ۷ درصد کاهش یافته است؛ در حالی ‌که در دهه ۷۰ نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت بالای ۵۰ درصد بود و در حال حاضر ماشین‌آلات معدنی نیاز به نوسازی دارند و تشکیل سرمایه در صنایع‌معدنی به خصوص فلز و مس بسیار مهم است.
این تحلیلگر بازارهای مالی به سیاست‌های کلان اقتصادی و برنامه‌های بانک‌مرکزی نیز اشاره کرد و گفت: رشد نقدینگی طی سه سال گذشته کنترل شده و از 40 درصد سال 99 به 27 درصد در سالجاری رسید.
وی ادامه داد: خوشبختانه دیپلماسی منطقه‌ای هم در سطح منطقه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و هم با کشورهای آفریقا و آمریکای‌لاتین فعال شده و روابط خوبی شکل گرفته که دستاوردهای خوبی را برای اقتصاد رقم می‌زند.
دکتر فرح‌آبادی تاکید کرد: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشور‌ها وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری حرفه‌ای است و در دنیا روش سرمایه‌گذاری مستقیم روند کاهشی دارد.
وی در پایان ضمن بیان اینکه یکی از ابزارهای مهم افزایش کارآیی بازارهای نوین وجود رسانه‌های تخصصی و فعال است، تاکید کرد: وجود رسانه‌های تخصصی به شفافیت هر چه بیشتر بازار سرمایه کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *