صادرات صنایع معدنی ایران همچنان ادامه دارد

عضو هیات مدیره خانه معدن ایران معتقد است: اعمال تحریم بر روی صنایع معدنی ایران پیش از این توسط آمریکا به اجرا گذاشته شده بود و تحریم‌های جدید، موضوع تازه‌ای نیست؛ در این شرایط، صنایع معدنی همچنان نقش خود را در صادرات غیر نفتی ایفا می‌کند.


 

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از روابط عمومی خانه معدن ایران، بهرام شکوری با اشاره به اینکه مواد معدنی و صنایع مربوط به آن، بیشتر محل فعالیت بخش خصوصی است، گفت: بخش خصوصی در گذشته راه‌های فعالیت خود را شناسایی کرده و در شرایط فعلی نیز همان راه‌ها را ادامه می‌دهد.

shakouri

وی با اشاره به سهم 25 درصدی مواد معدنی و صنایع مرتبط با آن در صادرات غیرنفتی کشور، گفت: در شرایط تحریم، صادرات مواد معدنی و صنایع مرتبط به آن دارای مخاطره (ریسک) و هزینه بالاتر خواهد بود اما امکان‌پذیر است و در گذشته نیز این مهم انجام می‌شد.

شکوری گفت: آمارهای پیشین گویای آن است که معدن و صنایع معدنی تا ارقام 12 تا 15 میلیارد دلار هم سابقه ارزآوری داشته است.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند، تا شرایط گذر از این وضع فراهم شود.

مجموع صادرات غیرنفتی پارسال به وزن 117 میلیون و 228 هزار تن به ارزش 44 میلیارد و 310 میلیون دلار بود، سال 96 نیز 132 میلیون و 882 هزار تن به ارزش 46 میلیارد و 982 میلیون دلار بود، مقایسه عملکرد سال گذشته با سال 96 از نظر وزن و ارزش به ترتیب 12 و 5.7 درصد کاهش نشان می‌دهد.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه رفتارهای خصمانه با مردم ایران، 18 اردیبهشت با صدور فرمان اجرایی، بار دیگر تحریم‌هایی را علیه بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران اعمال کرد.

این فرمان اجرایی دونالد ترامپ روز چهارشنبه (هفته گذشته) در سالروز خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق بین المللی و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعمال تحریم‌های غیرقانونی صادر شد.

صادرات زنجیره فولاد در سال 97 با 17 درصد رشد نسبت به سال 96 به چهار میلیارد و 118 میلیون و 110 هزار دلار رسید.

علاوه براین زنجیره مس و تولیدات پایین دستی با رشد 13 درصدی صادرات به 917 میلیون دلار در سال گذشته رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *