کارنامه درخشان گهرزمین در سالی که گذشت

کمبود مواداولیه موردنیاز صنعت فولاد مدت‌هاست که به عنوان اصلی‌تری چالش این صنعت و دغدغه متولیان و دست‌‌اندرکاران این بخش به شمار می‌رود. به عبارتی دیگر تکمیل زنجیره ارزش در  شرکت‌های معدنی بزرگ باعث شد تا فولادی‌ها نسبت به تامین مواداولیه موردنیاز خود دچار نگرانی‌هایی شوند.

به گزارش اقتصاد ملت؛ این در حالی است که شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در تلاش است تا با افزایش تولید؛ حضور خود در زنجیره ارزش فولاد را افزایش دهد و این مهم را با رکوردشکنی در تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و کنسانتره محقق کرده است. به عبارتی دیگر رکوردشکنی‌های گهرزمین در بالادست می‌تواند در تامین مواداولیه فولادی‌ها نیز موثر باشد.

گهرزمین در سالی که گذشت؛ با ثبت موفقیت‌ها و رکودرزنی‌ها در افزایش تولید و توجه ویژه به مقوله بومی‌سازی و ساخت‌داخل توانست کارنامه درخشانی از خود بر جای بگذارد.

این شرکت همچنین در سال 1401 در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، سلامت‌وبهداشت، ورزشی و … نیز اقدامات قابل‌توجه و تاثیرگذاری را در منطقه سیرجان انجام داد که این موضوع نشاندهنده آن است که گهرزمین نسبت به منطقه و بومی‌های ساکن در منطقه بی‌توجه و بی‌مسئولیت نیست.

شرکت سنگ‌‌آهن گهرزمین به عنوان بزرگترین معدن سنگ‌آهن روباز خاورمیانه در سال 1401 با عملکرد چشمگیر و قابل‌توجهی که داشت؛ توانست کارنامه درخشانی از خود به نمایش بگذارد.

عملکرد مثبت در حوزه بومی‌سازی

گهرزمین در حوزه بومی‌سازی و ساخت‌داخل تجهیزات و ماشین‌آلات همچون سایر متولیان این حوزه با اتخاذ تدابیر مناسب و ارائه ایده‌‌ها در مسیر بومی‌سازی و توسعه این مهم اقدامات قابل‌توجه و تاثیرگذاری انجام داده است و برای اولین‌بار بومی‌سازی بخش مهمی از قطعات و مجموعه‌های استراتژیک صنایع‌معدنی را در دستور کار خود قرار داد و با استفاده از مهندسان و متخصصان جوان، کارآزموده و حرفه‌ای در کنار پیشکسوتان صاحب‌تجربه این مجموعه توانست بسیاری از قطعات و تجهیزات موردنیاز این شرکت را به صورت بومی‌سازی و ساخت‌داخل تولید کند.

این در حالی است که این اقدام شرکت گهرزمین در راستای بومی‌سازی ساخت قطعات و تجهیزات علاوه بر خودکفایی و قطع وابستگی به شرکت‌‌های خارجی و توسعه توان طراحی؛ باعث جلوگیری از خروج ارز و از همه مهمتر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم تعداد زیادی از نیروهای بومی منطقه شده است که می‌‌توان از آن به عنوان دستاوردهای درخشان این مجموعه معدنی نام برد.

از سوی دیگر تولید محصولات بومی‌سازی شده باکیفیت و با اتکاء بر دانش متخصصان کشور علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر و افزایش اشتغال؛ منجر به از بین رفتن وابستگی خطوط تولید به محصولات خارجی نیز خواهد شد.

نکته حائزاهمیت در حوزه بومی‌سازی اینکه گهرزمین در زمینه طراحی و ساخت‌داخل قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات فناورانه موردنیاز خطوط تولید صنایع‌معدنی کشور نیز توانسته پیشرو و توسعه‌محور باشد. در همین راستا فعالیت‌های دانش‌بنیان شرکت سنگ‌آهن گهرزمین به کمک سایر فعالان این حوزه توانسته دستاوردهای خوبی جهت راهبرد اقتصادی – مقاومتی کشور به ارمغال آورد؛ چراکه در شرایط کنونی تحریم‌ها؛ بومی‌سازی محصولات صنعتی می‌‌تواند خطوط تولیدی کشور را دگرگون کرده و روند تولید را سرعت بیشتری بخشد.  

عزم گهرزمین در افزایش تولید کنسانتره

شرکت سنگ‌آهن گهرزمین همچنین در مقاطعی از سال موفق شد در تولید کنسانتره و سنگ‌آهن دانه‌بندی رکوردهایی را در کارنامه خود ثبت کند.

در همین راستا واحد فرآوری کگهر موفق شد در پایان سال مالی منتهی به آذر ۱۴۰۱؛  رکورد تولید کنسانتره و سنگ‌آهن دانه‌بندی شده را طی سال مالی ۱۴۰۱ نسبت به کل دوره‌های مشابه کسب کند و با تولید ۶،۴۱۲،۸۰۹ تن کنسانتره و ۹،۶۶۴،۷۶۷ تن سنگ‌‌آهن دانه‌بندی شده؛ جهشی ۳۱ درصدی در تولید کنسانتره و ۲۵ درصدی در تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی نسبت به سال مالی گذشته را به ثبت برساند. همچنین در دی ماه ۱۴۰۱ نیز رکورد ماهانه تولید کنسانتره برای سومین‌بار در سالجاری شکسته شد و این واحد توانست به رکوردی دیگر در تولید ۶۰۷،۴۵۴ تن کنسانتره دست یابد.

این در حالی است که واحد فرآوری گهرزمین قصد دارد با توجه به اهمیت و جایگاه تولید در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲ با انجام اصلاحاتی روی خطوط تولید و اجرای برنامه نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)؛ تولید کنسانتره خود را به ۷ میلیون تن در سال برساند و در بخش سنگ‌شکنی نیز ۱۰ میلیون تن تولید داشته باشد.

توجه ویژه‌ به مسئولیت‌های اجتماعی

شرکت‌ سنگ‌آهن گهرزمین همچنین در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در بین شرکت‌های صنعتی‌ومعدنی فعال در این عرصه؛ اقدامات چشمگیر و شایسته‌ای را در استان کرمان به ویژه جنوب استان و شهرستان سیرجان انجام داده و عملکرد درخشانی از خود بر جای گذاشته است.

گهرزمین به عنوان یکی از شرکت‌های پویا و فعال در صنایع‌معدنی کشور در زمینه استخراج و تولید فرآورده‌های سنگ‌آهن با تکیه بر نیروهای جوان و باانگیزه؛ شعار «توسعه کمی‌وکیفی محصولات؛ صدمه به هیچکس، خسارت به هیچ‌چیز» را سر لوحه فعالیت‌های خود قرار داده و اخیرا نیز علاوه بر فعالیت در زمینه استخراج و تولید فرآورده‌های سنگ‌آهن؛ در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز اقدامات قابل‌توجهی انجام داده است. به گونه‌ای که این روزها عملکرد شرکت گهرزمین در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی از لحاظ کمیت ‌و کیفیت نمره‌ خوبی کسب کرده و کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته است.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *