به مناسبت چهل‌وچهارمین گرامیداشت شکوهمند انقلاب‌اسلامی؛ جزیره کیش به استقبال دهه فجر می‌رود

جزیره کیش یکی از زیباترین جزایر مرجانی خلیج‌فارس است که با بیش از 90 کیلومتر مربع وسعت در 18 کیلومتری کرانه‌جنوبی ایران واقع شده است.  

معصومه صالحی

به گزارش اقتصاد ملت؛ جزیره کیش که به مروارید خلیج‌فارس مشهور است؛ نخستین منطقه آزاد تجاری-صنعتی کشور به شمار می‌رود و از هزاران سال پیش مسکونی و یکی از پایگاه‌های بازرگانی در مسیر کشتی‌های خلیج‌فارس بوده است.

منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و فارور کوچک است و سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان نماینده دولت مأموریت دارد که این منطقه را به محیطی امن، آرام و پاک، برترین مقصد گردشگری برای خانواده‌ها، قطب علمی-آموزشی-تحقیقاتی، الگوی توسعه‌پایدار با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و مناسب‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری در منطقه خلیج‌فارس تبدیل شود. مأموریت این سازمان بر اساس طرح جامع ۲۰ ساله مصوب ۱۳۷۲ آغاز شده که حضور سالانه حدود ۲ میلیون گردشگر داخلی‌وخارجی و سرمایه‌گذاران متعدد از نشانه‌های تحقق این طرح است.

اینکه جزیره مرجانی کیش زیباترین جزیره خلیج‌فارس است و از آب‌و‌هوای مطبوع، سواحل زیبا، سرگرمی‌ها و تفریحات سالم بی‌شماری برخوردار است؛ بر کسی پوشیده نیست. این جزیره امروز به یکی از قطب‌های گردشگری داخلی‌وخارجی تبدیل شده است و در هر زمانی که به این جزیره سفر کنی میتوانی لحظات خوبی را در این جزیره سپری کنی

موقعیت جغرافیایی، محیط‌ زیست کم‌نظیر، جاذبه‌های گردشگری، برخورداری از مراکز خرید متعدد و مجموعه‌های تفریحی‌وسیاحتی و دارا بودن تمامی ویژگی‌ها و مزیت‌های یک شهر سالم؛ کیش را به جایگاهی آرام و پرنشاط برای گردشگران و بازرگانان تبدیل کرده است.

در حال حاضر تعداد هتل‌های 5 ستاره در کیش 15 هتل، چهار و سه ستاره به ترتیب 8 و 19 هتل، 2 ستاره 5 و یک ستاره 3 هتل با مجموع پنج‌هزار و پانصد و بیست و شش اتاق است. همچنین قرار است دو هتل با 800 تخت حداکثر تا اردیبهشت‌ماه سال 1402 به بهره‌برداری برسد. روند ساخت‌وساز هتل در کیش به صورتی است که طی چهار سال آینده 20 هزار تخت به مجموع 16158 تخت فعلی کیش اضافه می‌شود.

کیش شهر خلاق

این در حالی است که با تغییرات به وجود آمده در مدیریت این جزیره این روزها شاهد اتفاقات و اقدامات قابل‌توجه و چشمگیری هستیم که نشاندهنده این است که کیش در مسیر توسعه‌ و رونق بیشتری در حرکت است و مسیر رسیدن به «شهر خلاق» را با سرعت بیشتری طی می‌کند.

در همین راستا حجت‌اله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در حکمی سعید پورزادی را به عنوان سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش منصوب کرد.

با انتصاب پورزادی و همزمان با گرامیداشت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی‌شکوهمند انقلاب‌اسلامی شاهد اجرای مراسم‌ها و آئین‌های مختلفی در جزیره کیش هستیم که حال‌و‌هوای این روزهای جزیره را پرنشاط‌‌ تر و متفاوت‌تر از همیشه کرده است.

برنامه‌های شاد و متنوع به مناسبت دهه‌مبارک فجر

به همین مناسبت نخستین نشست ستاد بزرگداشت دهه‌مبارک فجر با حضور پورزادی عضو هیات‌مدیره و سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش و مدیران شرکت‌های تابعه و روسای جوامع مختلف برگزار شد.

امیر ترکاشوند سرپرست مدیریت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش و دبیر نخستین ستاد بزرگداشت دهه‌مبارک فجر ضمن گرامیداشت فرارسیدن این ایام باشکوه گفت: برنامه‌های گرامیداشت چهل‌وچهارمین دهه‌مبارک فجر از 12 بهمن و همزمان با سالگرد ورود رهبرکبیرانقلاب‌اسلامی به کشور با اهداء گل و هدیه به گردشگران نخستین پرواز ورودی به جزیره کیش، مراسم عطرافشانی‌ و غبارروبی مزار شهدای گمنام و نواختن زنگ‌انقلاب همزمان با سراسر کشور در مدرسه دخترانه پروین اعتصامی برگزار شد.

دبیر نخستین ستاد بزرگداشت دهه‌مبارک فجر همچنین از پخش برنامه زنده تلویزیونی «کیشانه» صدا‌وسیمای مرکز کیش با حضور مسئولان سازمان از دهم تا 22 بهمن خبر داد و اظهارداشت: اکران فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر از هجدهم تا 26 بهمن و جشن انقلاب از ۱۱ بهمن با حضور حجت اشرف‌زاده، خالو کریم هنرمند محبوب هرمزگان با مجری‌گری شهرام شکیبا از دیگر برنامه‌های گرامیداشت دهه‌مبارک فجر بود که در این جزیره اجرا شد.

ترکاشوند با اشاره به برگزاری «میز خدمت» در نماز جمعه کیش ویژه معاونت اقتصادی‌ و سرمایه‌گذاری و شرکت عمران، آب و خدمات کیش افزود: «سه‌شنبه‌های خدمت» برنامه‌ای است که به صورت هفتگی  با حضور معاون و مدیران‌عامل شرکت‌های تابعه و بازدید از مناطق مختلف کیش و رسیدگی و پاسخگویی به مشکلات کیشوندان اجرا می‌شود.

وی دیدار سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با خانواده شهدا و دیدار معاونان این سازمان با خانواده معظم‌شهدا و جانبازان را از دیگر برنامه‌های ستاد بزرگداشت دهه‌مبارک فجر عنوان کرد و ادامه داد: برگزاری جشنواره خانوادگی «کیش من» با موضوع انقلاب در پارک مینا، برگزاری نقش نور به مناسبت دهه‌مبارک ‌فجر با حضور قاری و سخنران جواد فروغی و حافظ نوجوان کل قرآن و نهج‌البلاغه علی فیضی و جشنواره مجسمه ماسه‌ای با موضوع انقلاب در پارک ساحلی ماهیگیر از دیگر برنامه‌های ایام دهه‌مبارک فجر در جزیره کیش است.

ترکاشوند با اشاره به برپایی ایستگاه نقاشی ویژه دهه‌فجر و ایجاد مواکب انقلاب در شهرک رز و کرمانشاهان همراه با اهداء گل و پذیرایی با شربت و شیرینی افزود: اهداء گل در سواحل و مکان‌های عمومی کیش همراه با ابلاغ پیام‌های فرهنگی به گردشگران، برگزاری شب شعر انقلاب در فرهنگسرای مرکزی و اجرای کاروان خودرویی ویژه دهه‌فجر از مسجد خاتم به سمت اسکله‌تفریحی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده نخستین ستاد بزرگداشت دهه‌مبارک فجر کیش است.

مراسم غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای‌گمنام کیش

با آغاز نخستین روز از ایام‌الله دهه‌مبارک فجر با حضور سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش و مسئولان محلی مزار شهدای‌گمنام کیش غبارروبی و عطرافشانی شد.

‌علیرضا بی‌نیاز در این مراسم گفت: این ایام‌مبارک برای گرامیداشت روزهای سرنوشت‌ساز ملت ایران، پیروزی خون بر شمشیر و اعلام صلابت، اقتدار و شجاعت امت‌اسلامی با رهبری حضرت امام‌خمینی (ره) است.

بی‌نیاز با بیان اینکه ایام‌الله دهه‌مبارک فجر سالروز پیروزی‌انقلاب‌اسلامی و بازگشت حضرت امام‌خمینی (ره) بعد از ۱۵ سال تبعید به کشور عزیزمان ایران‌اسلامی است، گفت: دهه‌مبارک فجر یادآور صلابت، قاطعیت و شجاعت بنیانگذار نظام‌مقدس جمهور‌ی‌اسلامی‌ایران است. وی اظهار داشت: رهبر‌کبیر انقلاب‌اسلامی با وجود تمام تهدیدها و موانع به ایران بازگشتند و در کنار مردم پیروزی شکوهمند انقلاب‌اسلامی تحقق یافت.

امام جمعه کیش افزود: همان صلابت، قاطعیت و شجاعتی که رهبری و امت‌اسلامی داشتند و انقلاب را به پیروزی رساندند؛ آن را حفظ خواهیم کرد.

بی‌نیاز بیان داشت: ایام رهایی کشورمان از بند طاغوت و مستکبران را گرامی می‌داریم. به طور حتم آنچه که باعث پیروزی‌انقلاب‌اسلامی شده؛ رهبری حکیمانه بنیانگذار جمهوری‌اسلامی‌ایران و مقام‌معظم‌رهبری در کنار آموزه‌های اسلام و دینداری و حضور باشکوه مردم ایران بوده است.

امام جمعه کیش گفت: امت ایران برای استقلال کشورمان از جان خود گذشتند و عواملی همچون رهبری، دینداری و حضور مردم در این پیروزی نقش مهمی داشتند که دشمنان در تلاش هستند تا این عوامل را تضعیف و از بین ببرند، اما مردم ما این فرصت را به آنها نداده و هر ساله قوی‌تر از گذشته به پیشرفت، اقتدار و عزت خود می‌افزایند. وی با اشاره به بیانات مقام‌معظم‌رهبری که فرمودند دهه فجر منهای اسلام ارزشی ندارد، عنوان کرد: اگر ایمان، دینداری و اعتقاد مردم نبود؛ انقلاب‌اسلامی، جنگ و دفاع‌مقدس و سایر صحنه‌ها هرگز به پیروزی نمی‌رسید و دشمنان از این موضوع ناراحت هستند؛ چراکه این پیروزی دست آنها را از کشور و منطقه کوتاه کرده است.

بی‌نیاز با بیان اینکه انقلاب‌اسلامی دست چپاولگران را از منطقه کوتاه و باعث عصبانیت دشمنان شده است، افزود: باید دینداری، اطاعت از رهبری و حضور در صحنه را تقویت کنیم و آن را حفظ و به دست صاحب اصلی آن برسانیم.

تاکید بر لزوم پاسداشت ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب‌اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بی‌نیاز همچنین در مراسم نواختن زنگ انقلاب که به مناسبت آغاز دهه‌مبارک فجر و با حضور پورزادی عضو هیات‌مدیره و سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، امام جمعه اهل تسنن، فرماندهان نظامی‌وانتظامی و برخی از مسئولان سازمانی و محلی در مدرسه پروین اعتصامی کیش برگزار شد، بر لزوم پاسداشت ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب‌اسلامی تاکید کرد.

وی گفت: در قرآن از برخی روزها به عنوان یوم‌الله نام برده شده است و دهه‌مبارک فجر دارای ارزش و ویژگی‌های خاصی میان عموم مردم است و این ایام مبارک را گرامی می‌داریم.

بی‌نیاز در ادامه افزود: ایام دهه‌مبارک فجر نه تنها برای ملت ایران؛ بلکه برای تمام جهان ارزشمند است و باید نسبت به گرامیداشت آن اهتمام ویژه‌ای داشت.

امام جمعه کیش با اشاره به اینکه انقلاب‌اسلامی انفجار نور بود، گفت: مردم و جامعه با پیروزی انقلاب‌اسلامی از ظلمت، سیاهی، ستم و سلطه خارجی رها شدند و استقلال، آزادی، عزت و کرامت را به ارمغان آورد. وی اظهار داشت: دهه‌فجر نشانه‌ای از بیعت دوباره با رهبری و شهدای گرانقدر است و با تلاش و کوشش خود در تمام عرصه‌ها آن را حفظ خواهیم کرد.

شیخ‌یعقوب شمس امام جمعه اهل تسنن نیز در این مراسم با اشاره به بیانات بنیانگذار انقلاب‌اسلامی که فرمودند: «امید من به شما جوانان، نوجوانان و دانش‌آموزان است»، اظهارداشت: بنا بر اعتقاد امام‌خمینی (ره) دانش‌آموزان آینده‌سازان این مملکت هستند و همواره در تعیین سرنوشت کشور نقش بسزایی دارند.

امام جمعه اهل تسنن با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان باید با کسب علم‌وتخصص به پیشرفت کشور خدمت کنند، گفت: دانش‌آموزان وارثان خون شهدای گرانقدری هستند که در برهه‌های حساس انقلاب و جنگ تحمیلی حضور داشتند و جان خود را فدای این مملکت کردند. وی با تاکید بر نقش مهم دانش‌آموزان در حفظ خون شهدا تصریح کرد: انقلاب‌اسلامی متعلق به تمام ملت ایران بوده و آغاز زنگ انقلاب به دست دانش‌آموزان به معنای تجدید بیعت با خون پاک شهدا است و باید برای داشتن جامعه‌ای آباد و آزاد تلاش کرد.

برگزاری جشنواره هفتگی «کیش من» در پارک مینا

به مناسبت دهه‌مبارک فجر جشنواره «کیش من» با برنامه‌های متنوع فرهنگی و سرگرم‌کننده در پارک مینا برگزار شد.

با همت معاونت فرهنگی-اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش؛ جشنواره «کیش من» همزمان با آغاز ایام‌الله دهه‌مبارک فجر با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، شاد و سرگرم‌کننده در پارک مینا میزبان عموم مردم و گردشگران در جزیره زیبای کیش بود.

گفتنی است برنامه‌هایی چون طناب‌کشی، فوتبال‌دستی،اعصاب‌سنج، پرتاب توپ، توپ‌وهدف، مسابقه شطرنج، آموزش خوشنویسی، نمایشگاه آشپزی و … از جمله برنامه‌های جذاب پیش‌بینی شده در این جشنواره بود که مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

ویژه برنامه‌های مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش

در همین راستا به مناسبت گرامیداشت دهه‌مبارک فجر به همت مرکز ورزش‌وتفریحات سالم کیش برنامه‌های متنوع ورزشی در رده‌های مختلف سنی و نخستین المپیاد ورزشی دانش‌آموزی مناطق آزاد با هدف ارتقاء سطح آمادگی جسمانی دانش‌آموزان، ایجاد روحیه شادی، مشارکت دانش‌آموزی و توسعه ورزش همگانی  با حضور پورزادی عضو هیات‌مدیره و سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در سالن چند منظوره مجموعه المپیک برگزار شد.

بر اساس این گزارش نخستین المپیاد ورزشی دانش‌آموزی در 7 رشته والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتسال، شطرنج، تنیس‌ روی ‌میز و شنا برای دختران و پسران از 16 بهمن‌ماه شروع شده و تا پایان اردیبهشت 1402 ادامه خواهد داشت که از بین 10 هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل در جزیره کیش بیش از 8 هزار دانش‌آموز دختر و پسر در این دوره از مسابقات به رقابت خواهند پرداخت.

اجرای ورزش صبحگاهی توسط دانش‌آموزان مدرسه دخترانه پروین‌اعتصامی، انجام حرکات نمایشی تیم کاراته دختران کیش و اجرای سرود توسط دانش‌آموزان پسر مدرسه امیرکبیر از برنامه‌های این افتتاحیه بود.

تبدیل کیش به کانون برگزاری رویدادهای ورزشی در سطح کشور

در همین راستا سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش می‌گوید: اعتقاد داریم جزیره کیش یک مقصد مناسب برای برگزاری رویدادهای ورزشی در سطح کشور، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

پورزادی در آئین بازگشایی سالن تیراندازی با تفنگ ‌و تپانچه بادی که در مجموعه المپیک کیش برگزار شد، اظهارداشت: جزیره کیش با برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی، موقعیت جغرافیایی و گردشگری و  43 کیلومتر ساحل زیبا؛ مکان مناسبی برای برگزاری رویدادهای ورزشی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌‌المللی است. وی با اشاره به سیاستگذاری سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص تبدیل کیش به محور و کانون رویدادهای گردشگری و ورزشی افزود: بهسازی مراکز ورزشی و جذب سرمایه‌گذاران در بخش ورزشی دو سیاست سازمان منطقه آزاد کیش برای تبدیل کیش به خاستگاه گردشگری ورزشی است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده در کیش علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران زیادی برای سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد کمپ، اقامتگاه و هتل المپیک ابراز تمایل کردند که این موارد و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری توسط همکاران ما در مرحله بررسی است.

گفتنی است ساخت سه زمین فوتبال به همراه یک زمین هیبریدی، بهسازی کورت اصلی تنیس، بهسازی‌وبازسازی سالن میرمهنا، بهسازی‌وبازسازی سالن اسکواش، بهسازی‌وبازسازی ۹ زمین تنیس و ایجاد سیستم روشنایی استاندارد و بازسازی سالن تیراندازی با تفنگ و تپانچه از جمله اقداماتی است که از ابتدای امسال تاکنون در جزیره کیش انجام شده است.

وی از بهسازی‌وبازسازی سایت مجموعه زمین فوتبال چمن مصنوعی بالغ بر 70 میلیارد ریال خبر داد و افزود: کمپ فوتبال نیز مجهز به کمپ تمرینی، سالن‌های بدنسازی، رختکن و پیست دو میدانی شده که نویدبخش روند تکمیل زیرساخت‌های ورزشی در کیش است. پورزادی با اشاره به گسترش ورزش دانش‌آموزی و لزوم بهره‌مندی دانش‌آموزان از فضاهای ورزشی کیش؛ از بازسازی‌وبهسازی زمین چمن برخی مدارس کیش خبر داد و تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد کیش از سال آینده برنامه جامعی برای رسیدگی به ورزش در مدارس و دانشگاه‌های این جزیره پیش‌بینی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *