نگاهی به دستاوردهای انقلابی گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران/ آغاز حمل‌ونقل کانتینری در دریای‌ خزر

در آستانه ۴۴سالگی پیروزی انقلاب‌اسلامی برای نخستین‌بار در تاریخ حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر، حمل‌ونقل کانتینری از سوی گروه کشتیرانی آغاز شده و در حال گسترش روزافزون است؛ این در حالی است که ظرفیت ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران امروز 10 برابر بزرگتر از ابتدای پیروزی انقلاب‌اسلامی است.

به گزارش اقتصاد ملت؛ روابط‌عمومی گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران به مناسبت چهل‌و‌چهارمین فجر انقلاب‌اسلامی برخی از مهمترین دستاوردهای این مجموعه را اعلام کرد.

بر همین اساس ظرفیت این ناوگان طی 44‌سال اخیر از 525 هزار تن به 5 میلیون تن افزایش یافته که نشاندهنده ‌10‌برابر شدن این ظرفیت است.

همچنین گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران هم‌اکنون 138فروند انواع شناور در مالکیت خود دارد که در نوع خود در جهان کم‌نظیر است و آن را به بزرگترین ناوگان خاورمیانه تبدیل کرده است؛ چه آنکه بیشتر کشتیرانی‌های مشابه از شناورهای استیجاری استفاده می‌کنند.

شایان ذکر است با ورود کشتی‌های نسل جدید و مگاسایز در اواخر دهه 1390 ظرفیت کانتینری این ناوگان به رقم قابل‌توجه 157 هزار TEU کانتینر افزایش یافته که این ظرفیت رتبه چهاردهمین کشتیرانی بزرگ کانتینری جهان را برای گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران به ارمغان آورده است.

یادآور می‌شود این ناوگان بزرگ تحت هدایت کارکنان صد درصد ایرانی است که عمدتاً در مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران مراحل آموزشی خود را گذرانده‌اند؛ در حالی ‌که در اوایل انقلاب بخش بزرگی از دریانوردان این گروه را نیروهای خارجی تشکیل می‌دادند.

بر اساس اعلام روابط‌عمومی گروه کشتیرانی؛ ناوگان این گروه در منطقه راهبردی دریای ‌خزر به عنوان بزرگترین ناوگان منطقه فعالیت دارد و به تازگی نیز ظرفیت آن از 95‌هزار تن به 130‌هزار تن افزایش یافته است. ضمن‌آنکه برای نخستین‌بار در تاریخ حمل‌ونقل دریایی در دریای‌خزر حمل‌ونقل کانتینری از سوی گروه کشتیرانی آغاز شده و در حال گسترش روزافزون است.

همچنین گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران با انجام سرمایه‌گذاری 10میلیون دلاری در بندر سالیانکای روسیه در حاشیه دریای خزر راهبر‌ی این بندر را در اختیار گرفته که در نوع خود رخدادی کم‌نظیر در قبل و بعد از انقلاب است.

طبق اعلام روابط‌عمومی گروه کشتیرانی؛ این مجموعه در راستای توسعه‌ونوسازی ناوگان خود طی یک‌سال اخیر سفارش ساخت‌وخرید 12 فروند انواع شناور جنرال کارگو، رو-رو و لندیگ‌کرافت را با همکاری تولیدکنندگان داخلی به ثبت رسانده است تا کماکان به عنوان یکی از بزگترین ناوگان‌های کشتیرانی جهان تحت پرچم مقدس ایران در حال خدمت باشد.

گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران طی سالجاری نقشی راهبردی در احیاء کریدور شمال-جنوب بر عهده گرفته است. همچنین در برنامه توسعه­ای سواحل مکران با فعال­سازی بندر چابهار و راه­اندازی خطوط منظم کشتیرانی از چین و هند به چابهار به عنوان یکی از ارکان توسعه این سواحل که مورد توجه ویژه مقام‌معظم‌رهبری می‌باشد؛ دست به اقدام زده است.

در همین راستا و در جهت تبدیل شدن به شرکتی لجستیکی؛ گروه کشتیرانی 200 دستگاه انواع واگن باری را به تولیدکنندگان داخلی سفارش داده که بخشی از آنها هم‌اکنون در ناوگان ریلی متعلق به این گروه فعال شده‌اند؛ این در حالی است که گروه کشتیرانی مالکیت بیش از 1200 دستگاه واگن فعال را نیز در اختیار دارد.

بر اساس اعلام روابط‌عمومی گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران؛ این گروه طی سال گذشته بیش از 380‌میلیون دلار از مایحتاج ناوگان خود را از تولیدات داخلی تأمین کرده که رقمی بسیار قابل‌توجه بوده و به بخش‌های اقتصادی مربوطه رونقی مجدد بخشیده است. به نظر می‌رسد در پایان سالجاری نیز این رقم نسبت به سال قبل به رکوردی تازه برسد.

در راستای توسعه همکاری‌ها با تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری حداکثری از خروج ارز؛ تمامی تعمیرات شناورهای قابل‌تعمیر در داخل با تکیه بر توان داخلی صورت می‌گیرد. همچنین انجام تعمیرات کانتینر و واگن‌های متعلق به ناوگان نیز با تکیه بر توان تولید داخلی انجام می‌شود؛ در حالی که به علت ماهیت بین‌المللی صنعت کشتیرانی تکیه کامل بر تولید داخلی برای یک شرکت کشتیرانی در جهان کم‌نظیر است.

ضمن‌آنکه با الزام استفاده از سوخت کم‌سولفور توسط سازمان جهانی دریانوردی (IMO) از سال 2022؛ گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران با حمایت از تولید سوخت کم‌سولفور با تکیه بر توان شرکت‌های داخلی و در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از 90درصد نیاز ناوگان به این سوخت را از مبادی داخلی تأمین می‌کند. از سوی دیگر با سرمایه‌گذاری در پروژه سوخت‌رسانی در بندر سلخ جزیره قشم؛ گامی مهم در ورود کشور به صنعت بانکرینگ برداشته است. جالب توجه است که تمامی این دستاوردها تحت تحریم‌های ظالمانه دشمنان انقلاب به دست آمده است.

گفتنی است در همین خصوص گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران در سال 1400 با حمل 27میلیون تن کالا رکورد حمل بار در تاریخ فعالیت خود را شکست.

بر اساس اعلام روابط‌عمومی گروه کشتیرانی؛ مجموعه این دستاوردها سبب شده است تا این شرکت در سالجاری عنوان برترین شرکت حمل‌ونقلی کشور و رتبه بیست‌وپنجمین شرکت بزرگ ایران را در میان 100 شرکت برتر به خود اختصاص دهد. 

این در حالی است که گروه کشتیرانی طی دو سال اخیر بیش از 850میلیون دلار بدهی ارزی معوقه خود را نیز به سیستم بانکی کشور بازپرداخت کرده و موفق شده سرمایه خود را طی 9 مرحله از رقم 1/3 میلیارد ریال به مبلغ 21560 میلیارد ریال برساند؛ ضمن‌آنکه سهامداران این شرکت از 3 سهامدار به بیش از 164 هزار سهامدار افزایش یافته است.   

روابط‌عمومی گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران در پایان اطلاعیه خود آورده است؛ با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها، مقاوم‌سازی سیستم‌های ناوبری و عملیات در مقابل حملات سایبری با موفقیت انجام شده است. همچنین بیمه­های مرتبط با کشتی­ها از شرکت­های بیمه خارجی به شرکت‌های داخلی انتقال یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *