گروه خودروسازی سایپا از زمان آغاز فعالیت تیم مدیریت جدید در بهمنماه سال گذشته و با برنامهریزی خاصی که بر اساس فرامین 8 مادهای رئیسجمهور و نظارت مستقیم وزیر صمت انجام داد؛ توانست در مدت یکسال اقدامات ویژه و مهمی در راستای تحقق بندهای این فرمان انجام دهد.
به گزارش اقتصاد ملت؛ افزایش تولید و کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش و ایجاد تنوع در سبد محصولات از مهمترین عملکردهای گروه سایپا در این مدت بوده است. در ادامه به بخشی از این اقدامات میپردازیم:
افزایش تولید: گروه خودروسازی سایپا با حضور تیم مدیریتی جدید از ابتدا افزایش تولید محصولات را در دستور کار قرار داد و با برنامهریزی منسجم و دقیق توانست در مدت یکسال تولید محصولات را کاملا هدفمند افزایش دهد؛ به نحوی که در 4 بهمنماه سالجاری تولید محصولات از کل تولید سال گذشته عبور کرد و رکورد سال گذشته شکسته شد. علاوه بر این در 10 بهمنماه سالجاری تولید این گروه خودروساز به 408 هزار و 351 دستگاه رسید که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سال 1400 با تولید 365 هزار و 319 دستگاه خودرو رشد 12 درصدی داشته و این افزایش تولید در حالی رقم خورد که سه محصول پرتیراژ این گروه چون تیبا، تیبا 2 و ساینا بدون برنامهریزی قبلی از سبد محصولات خارج شد.
همچنین عوامل تاثیرگذاری چون عدمتخصیص منابع توسط شورای پولواعتبار برخلاف سالیان گذشته به خودروسازان، افزایش قیمت نهادههای تولید همچون فولاد، موادشیمیایی، رنگ و مواد پلیمری و افزایش تعرفه گمرک در شرایطی که ارز از قیمت 4 هزار و 200 تومان به ارز نیمایی 28 هزار و 500 تومان افزایش یافت؛ افزایش نرخ ارز برای اقلام مستقیم و غیرمسقیم تولید و قطعی برقوگاز که در تیر، مرداد و دیماه سالجاری صورت گرفت و باعث اختلال در روند تولید شد که خوشبختانه با تمام این موانع و مشکلات، سایپا روند افزایش تولید خود را دنبال کرد که نشاندهنده برنامهریزی دقیق و هدفمند در خطوط تولید گروه سایپاست.
بر همین اساس با وجود خروج سه محصول پرتیراژ ساینا، تیبا و تیبا 2؛ تولید محصولات جاری با رشد قابلتوجهی همراه شده که در خانواده کوئیک رشد 93 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دست آمد. همچنین در خودرو شاهین رشد 58 درصدی، خانواده ساینا رشد 26 درصدی، سایپا 151 رشد 80 درصدی، زامیاد رشد 24 درصدی و سایپادیزل رشد 88 درصدی کسب شد.
علاوه بر این تیم مدیریتی از ابتدای هدایت گروه سایپا رویکرد تولید اقتصادی را به عنوان یکی از اصلیترین برنامههای خود قرار داد و بر همین اساس افزایش 72 درصدی تولید محصولات اقتصادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از دیگر دستاوردهای گروه سایپا در یکسال گذشته است.
در همین مدت تولید روزانه خودرو از هزار و 57 دستگاه در بهمنماه 1400 به هزار و 977 دستگاه در بهمنماه 1401 رسید و رشد 87 درصدی را به همراه داشت که روند بسیار مثبتی را طی کرده است.
از دیگر برنامههای موردنظر گروه سایپا در سالجاری تولید خودرو کامل بود. در گذشته خودروها به صورت ناقص تولید و در پارکینگها نگهداری میشد که این نوع تولید علاوه بر کاهش کیفیت؛ هزینههای هنگفتی را به سایپا تحمیل میکرد؛ از همینرو تولید خودرو به صورت کامل در دستور کار قرار گرفت و افزایش 91 درصدی نرخ عبور مستقیم در گروه سایپا از 9 درصد در دیماه 1400 به 100 درصد در مردادماه 1401 رسید؛ به نحوی که از ابتدای مردادماه سالجاری تمامی محصولات تولید شده به صورت کامل بوده و این روند با افزایش 233 درصدی تولید خودرو به صورت کامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این ایام به دست آمده است.
علاوه بر این تکمیل خودروهای ناقص موجود در پارکینگها نیز همزمان با تولید کامل محصولات انجام شد و 87 هزار خودروی ناقص موجود در پارکینگها در بهمنماه سال گذشته با گذشت یکسال در 10 بهمنماه به حدود 2 هزار و 800 دستگاه رسیده است.
افزایش کیفیت خودروها: گروه سایپا در حوزه کیفی محصولات نیز نگاه ویژهای جهت افزایش کیفیت همه محصولات دارد؛ به همین منظور 42 پروژه بهبود و ارتقاء کیفیت در سطح زنجیره تامین تعریف شد؛ به نحوی که در حوزه زیرساخت 3 پروژه، در حوزه قطعات و مجموعهها 29 پروژه، در حوزه فروش و خدمات پس از فروش 5 پروژه و در حوزه فرآیند خودروساز هم 5 پروژه تعریف و در دستور کار قرار گرفت.
در این حوزه خروج خودروهای قدیمی تیبا، تیبا 2 و ساینا از سبد محصولات گروه سایپا بدون برنامهریزی قبلی انجام شد و به منظور افزایش کیفیت محصولاتی که در پارکینگها در گذشته به صورت نیمهکامل تولید شده بود؛ PDI مجدد خودروهای تکمیلکاری شده صورت پذیرفت. همچنین با پروژههای متعدد انجام شده بر روی خودرو شاهین، افزایش رضایت چشمگیری در تمامی حوزههای کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش این محصول حاصل شد. بهبود رتبه شبکه نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش در راستای افزایش رضایت مشتریان و بهبود 59 درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در دو ماه یا سه هزار کیلومتر از دیگر برنامههای حوزه کیفی محصولات بود؛ به نحوی که در این زمان نسبت به مدت مشابه کاهش 14 درصدی تعداد شکایات مشتریان حاصل شده است.
اصلاح ساختار مدیریتیومهندسی مالی: یکی دیگر از اقدامات مفیدی که در گروه سایپا انجام و باعث افزایش بهرهوری و راندمان کاری در این گروه شد؛ اصلاح ساختار مدیریتیومهندسی مالی بود؛ چراکه با این روند سایپا توانست علاوه بر کاهش هزینههای مازاد، درآمد ایجادشده را در مسیر تولید هدایت و بهرهبرداری مناسبی در راستای برنامههای تولیدمحور خود داشته باشد. بر همین اساس اصلاح ساختار مالی و سهامداری سایپا و شرکتهای زیرمجموعه در دستور کار قرار گرفت.
همچنین واگذاری دارایی و اموال غیرمولد و مازاد شرکتهای گروه در دستور کار قرار دارد و کنترل هزینههای غیرضروری و انضباط مالی نیز در تمامی سطوح از اهم کارهایی است که موردنظر بوده و در حال انجام است. علاوه بر این مدیریت هزینه خریدهای خارجی، کاهش هزینه پارکینگهای خودروهای ناقص و غیرقابل عرضه، کاهش هزینههای حمل هوایی، مدیریت خرید ورق و مواد پلیمری، مدیریت ضایعات و عدمتوقف خط تولید مالیبل و استفاده از ظرفیتهای خالی و بهبود شاخصهای OEE و OHE از دیگر برنامههای گروه سایپا بوده که توانسته کاهش هزینه 2 هزار میلیارد تومانی را به همراه داشته باشد.
توسعه محصول: در حوزه توسعه محصول سایپا بر اساس برنامهریزی دقیق و منسجمی که صورت داده؛ اقدامات مفید و بسیار مطلوبی انجام شده است و از بهمنماه سالجاری تا بهمنماه سال آینده 8 محصول جدید را به بازار عرضه خواهد کرد که در طول سنوات گذشته این اقدام بیسابقه بوده است.
سایپا در حوزه تولید محصولات جدیدوپیشرفته؛ تولید محصول شاهین اتوماتیک و آریا با موتور جدید را دنبال میکند. خودروهای ساینا CNG، اطلس و سهند نیز در حال گذراندن مراحل نهایی جهت کسب مجوز استانداردهای مربوطه است و به زودی به بازار عرضه خواهد شد. همچنین برنامهریزی جهت تولید خودروی اقتصادی و جایگزین خودرو پراید در دستور کار قرار دارد. به منظور کمک به حملونقلعمومی نیز تولید ون جدید در نیمه دوم سال 1401 و تولید وانتهای جدید زاگرس، کارون و پادرا لانگ نیز به زودی انجام خواهد شد.
در حوزه خودروهای تجاری سنگین نیز گروه خودروسازی سایپا دو محصول جدید فوتون و دانگفنگ و همچنین تولید مینیبوس و اتوبوس را جهت عرضه به بازار در دستور کار خود قرار داده است.
علاوه بر این راهبری خودرو اقتصادی M44 که برگرفته از خودرو سیتروئن C3 است؛ در دست اقدام قرار دارد که در سال 1402 عرضه خواهد شد. وانت جدید 251 و خودرو P90 در سال 1403 و خودرو SP0 نیز در سال 1404 به بازار عرضه خواهند شد.
سایپا در حوزه واردات خودرو نیز پیشرو سایر خودروسازان کشور است و با دریافت مجوزهای لازم از وزارت صمت اقدام به ثبتسفارش برای خودروهای چانگان CS35+، CS55+ و Uni T و خودرو T300 از محصولات زوتی کرده است و محموله اول این محصولات به زودی وارد کشور و به بازار عرضه خواهد شد.
سایپا در حوزه توسعه قوایمحرکه هم برنامه بسیار مدونی را در دستور کار خود قرار داده و تولید موتورهای M15 GSI ، ME16 ، M15GS-CNG و M24+ را برای پایان سال 1401 در نظر گرفته که تاکنون بیشتر مراحل تولید این چهار موتور چون تستها و آزمونهای نهایی انجام شده و مراحل پایانی خود را میگذراند.
فروشوخدمات پس از فروش: یکی دیگر از برنامههای مهمی که تیم مدیریتی گروه خودروسازی سایپا بر آن تاکید بسیار دارد و همواره موردتوجه قرار گرفته؛ حوزه فروشوخدمات پس از فروش است.
با توجه به شرایط نابسامانی که سایپا در گذشته در این حوزه داشته و معوقات بسیاری در حوزه فروش و تحویل محصول و مشکلات متعددی در حوزه تامینقطعه و ارائه خدمات پس از فروش با آن روبهرو بوده است؛ لذا ارتقاء این حوزه و برطرف کردن مشکلات آن در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه نتایج مناسبی در این مدت به دست آمده است.
در نیمهاول دیماه سالجاری تعداد خودروهای فاکتور شده از کل خودروهای فاکتور شده سال گذشته عبور کرد و تاکنون در حوزه تحویل محصولات افزایش 24 درصدی به دست آمده است؛ به نحوی که تا 10 بهمنماه 446 هزار و 39 دستگاه خودرو فاکتور شده که این تعداد در سال گذشته 360 هزار و 69 دستگاه بوده است.
همچنین درآمد کسب شده از فاکتور محصولات تا این زمان رشد 82 درصدی نسبت به مدت مشابه داشته است. از دلایل کسب این رشد مناسب، ایجاد بهبود در ترکیب تولید محصولات، افزایش تیراژ تولید، تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تحویل خودرو به مشتریان بدون افزایش قیمت محصولات نسبت به سال گذشته بوده است.
در حوزه قطعاتیدکی و عرضه قطعات اصلی به بازار هم سایپا برنامهای را در ابتدای سالجاری در دستور کار خود قرار داد و توانست علاوه بر افزایش رضایتمندی مشتریان و کاهش برگشتی خودروهای مراجعه به نمایندگیها، درآمد خوبی را کسب کند؛ به نحوی که نسبت به مدت مشابه رشد 130 درصدی در این حوزه حاصل شده است.
صادرات: سایپا در حوزه صادرات محصولات خود به کشورهای هدف هم بر اساس برنامهریزی منسجمی که انجام داده، توانسته در سالجاری رشد خوبی را داشته باشد؛ به نحوی که تعداد خودروهای صادراتی این گروه به لحاظ تعدادی نسبت به مدت مشابه 16 درصد رشد و به لحاظ ارزش دلاری 93 درصد افزایش داشته که بیش از 13 میلیون دلار درآمد برای سایپا به دست آمده است. این مهم به دلیل اصلاح قیمت محصولات صادراتی گروه سایپا نسبت به گذشته محقق شده است. با توجه به عملکرد گروه سایپا در یکسال حضور تیم مدیریتی جدید و همچنین اقدامات صورتگرفته؛ چشمانداز گروه خودروسازی سایپا در سال 1402 و بعد از آن بسیار روشن است و میتوان امیدوار بود که با توسعه زیرساختها و حرکت به سمت فعالیتهای دانشبنیان و درآمدزا؛ این مجموعه در سالهای آتی روزهای بسیار خوب و رقابتی با سایر خودروسازان را تجربه کند.