تعمیر همه نیازمندی‌های کشتیرانی در پرشیاهرمز

تعمیر همه نیازمندی‌های کشتیرانی در پرشیاهرمز؛ شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز به لحاظ نیروی انسانی متخصص و تجهیزات در اختیار، توانایی انجام تعمیر همه نیازمندی‌های کشتی را در ایران دارد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بزرگترین مشکل ما، تامین قطعات است و مشکل تخصص نیست.

جمشید حاجی‌زاده افزود: در بخش تعمیرات توانایی تعمیر همه موارد را در داخل کشور داریم مگر قطعه خیلی خاص و محدود متعلق به شرکتی خاص که به‌دلیل تحریم‌ها امکان بهره‌گیری از آن و کارشناس مربوطه نباشد. 

حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه بالای 95 درصد آیتم‌های تعمیرات کشتی در ایران قابل انجام است و در برخی موارد نبود برخی تجهیزات مکانیکی مانع می‌شود، اضافه کرد: چه در زمینه ساخت و چه در زمینه تعمیرات، توانایی انجام کامل کارها وجود دارد. در زمینه ورق و رنگ به بومی‌سازی کامل رسیده‌ایم و تنها برای برخی ورق‌ها که باید سفارشی ساخته شود، نیاز به تأمین اعتبار است.

مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز درباره اقدامات انجام شده در بخش تعمیرات کشتی گفت: در 10 ماهه نخست 1401 بالغ‌بر 38 فروند شناور را در ایران تعمیر کردیم که سه فروند بیش از سال 1400 بوده و تا پایان سال 1401 نیز تعداد شناورهای تعمیر شده به بیش از 40 فروند خواهد رسید.

به گفته وی، این میزان تعمیرات انجام شده برابر 6 میلیون ‌دلار صرفه‌جویی ارزی در پی داشته که تا پایان سال این رقم به 9 میلیون دلار خواهد رسید.

او با بیان اینکه پرشیاهرمز فنی‌ترین و تخصصی‌ترین شرکت تعمیراتی کشتی در ایران است، یادآور شد: از سال 1387 تاکنون حدود 80 درصد شناورهای کشتیرانی چه در اندازه کوچک و چه متوسط به جز شناورهایی که به‌دلیل مسیر بازرگانی خود در این محدوده تردد ندارند در این شرکت تعمیر شده و هم‌اکنون نیز در حال تعمیر 7 شناور هستیم.

حاجی‌زاده با اشاره به در اختیار داشتن دو بالابر ایزو 8 هزار تنی دلفین و بالابر 11 هزار تنی در پرشیاهرمز، گفت که می‌توانیم تا کشتی‌های اندازه پانامکس را از آب بیرون بکشیم.

وی افزود: حدود 700 نفر با احتساب نیروهای پیمانکاری در پرشیاهرمز به‌صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که با در نظر گرفتن تامین‌کنندگان غیرمستقیم بالغ‌بر یکهزار نفر برآورد می‌شوند.

‎ حاجی‌زاده اظهار داشت: در برنامه توسعه 5 ساله که از سال 1402 شروع  و تا سال 1406 تکمیل خواهد شد، این شرکت در سه بخش نیروی انسانی، توسعه زیرساخت و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات درراستای افزایش ظرفیت و ارتقای سطح کیفیت در افق زمانی 5 ساله برنامه‌ریزی کرده است.

به‌گفته وی، به‌دلیل جایگاه ویژه صنعت حمل‌ونقل دریایی در اقتصاد جهانی ازجمله ارزان بودن، امکان حمل با حجم و وزن زیاد، امنیت بالا، دوستدار محیط زیست و منطبق بر اهداف سازمان جهانی توسعه، سهم حمل‌ونقل دریایی از کل صنعت حمل و نقل جهانی85 درصد است.

‎وی افزود: سهم کل ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران براساس گزارش سال ۲۰۲۱ کنفرانس تجارت جهانی سازمان ملل متحد (UNCTAD) با مجموع 19.3 میلیون تن در رتبه ۲۲ جهانی و دارای ۲۵۴ شناور است.

نیاز تعمیر و نگهداری این تعداد شناور گویای جایگاه صنعت عظیم تعمیر و نگهداری کشتی و به‌دنبال آن جایگاه استراتژیک شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز در دو موقعیت قرارگیری در برنامه‌ریزی راهبردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشور است.

‎حاجی‌زاده گفت: از دیدگاه کشتیرانی، حفظ ظرفیت عملیاتی کشتی‌ها از طریق تعمیر و نگهداری، کاهش وابستگی به خدمات خارج از کشور، کمک به چابکی ناوگان با تعمیر به‌موقع و از دیدگاه کشوری، افزایش سرانه تولید ناخالص ملی، جلوگیری از خروج ارز و کاهش اثرات تحریم در دستور کار قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *