جلوی تعطیلی مهرآباد را گرفتیم

 

رحمت اله مهابادی در حاشیه پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی که در مصلی تهران برگزار شده است در  نشست خبری با تاکید بر اینکه منابع ما بسیار محدود است، گفت: افزایش جابه جایی پروازهای بین المللی بر فراز آسمان ایران شرایطی را ایجاد کرده است تا بتوانیم بخشی از زیرساختهای نابود شده شرکت فرودگاهها را احیا کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور افزود: اگر به داد فرودگاه مهرآباد نرسیده بودیم، این فرودگاه الان بسته می شد که این مشکلات به واسطه کمبود منابع و کم توجهی هایی بوده که طی این سالها به این صنعت حساس شده است.

مهابادی با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی سودآور نیست و در دنیا بزرگترین شرکتهای هواپیمایی حداکثر ۳ درصد سوددهی دارند، اظهارداشت: در خصوص بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها روال این بوده که به ایرلاینها کمک شود، برای همین در این سالها انضباط مالی لازم را شرکتها اجرا نکردند. وی ادامه داد: بخشی از شرکتهای هواپیمایی سرمایه گذاری را در بخشهای دیگر غیر از صنعت انجام می دهند اما بدهی خود را نمی پردازد. دسته دوم در شرکت خود سرمایه گذاری می کنند و توسعه ناوگان دارند اما بدهی را نمی پردازند. دسته سوم مربوط به ایرلاینهای دولتی است که اینها خدمات تکلیفی دارند.

به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور، با ایرلاینهای دولتی که خدمات می دهند، فعلا موضع سختگیرانه ای نداریم اما گروه اول و دوم باید بدهی های خود را به شرکت فرودگاهها بپردازند. وی با بیان اینکه محدودیتی در ارائه خدمات به شرکتها تاکنون نداشته ایم، گفت: اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مجبور هستیم از طریق قضایی مطالباتمان را پیگیری کنیم.

مهابادی با اشاره به اینکه سیاست وزیر راه و شهرسازی این است که فرودگاهها را تبدیل به شرکتهای مجازی کنیم، افزود: این شرکتهای مجازی وظیفه دارند تا هزینه ها را استحصال کنند. وی با اعلام اینکه قرار است ۲۵۰ میلیون دلار در بخشهای فرودگاهی سرمایه گذاری کنیم، اظهار داشت: برخی خدماتی که شرکت فرودگاهها ارائه می کنند، به صورت رایگان است، مانند خدماتی که به بخشهای نظامی می دهیم. مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور درآمد شرکت فروگاهها را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: هزینه های جاری شرکت ۸۵۰ میلیارد تومان بوده که ۲۵ درصد  رشد داشته است.

رئیس شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در صورت تامین نشدن منابع اعتباری فرودگاه‌ها به گلوگاه پس از تحریم تبدیل می‌شوند،‌ اظهار کرد: ما در شرایطی که 17 هزار میلیارد تومان طرح در دست پیگیری داریم تنها بودجه‌ای هزار و 300 میلیارد تومانی در اختیار گرفته‌ایم که این به طور کامل وضعیت دشوار شرکت را نشان می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بالا بودن میزان خدمات تکلیفی شرکت فرودگاه‌ها در طول سال‌های گذشته اظهار کرد: ما مجبور شده‌ایم در بعضی از مسیرها به لاین‌های داخلی تخفیفی 80 درصدی بدهیم. در کنار آن با دستور دولت 35 درصد از تعرفه خدمات شرکت فرودگاه‌ها نیز کاهش یافته است. برای مدیریت این شرایط قطعا نیاز به تخفیف منابع اعتباری جدید خواهیم داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *