به گزارش خبرنگارما،فرهاد فائز با اشاره به سالها توان اجرایی شرکت خدمات انفورماتیک در پیادهسازی ابرسامانههای ملی در حوزه بانکی کشور و ارائه مستمر و بدون اختلال خدمات کشوری؛ ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح حتی در مقیاسهای به مراتب بزرگتر و کلانتر از نظر فنی و امنیتی را امکانپذیر میداند و تاکید دارد: توان فنی و تخصصی کشور فراتر از مدیریت تراکنشهای چند هزار شعبه است.
معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک درباره ابهاماتی در خصوص زیرساخت و CORE Banking بانکهای ادغامی وابسته به نیروهای مسلح گفت: طي این سالها اتفاقات در خور توجهی رخ داده است و شبکه بانکی با وجود تمام دشواریها توانسته تاحدود زیادی با تکیه بر توان داخلی بر این موانع فائق شود. به عنوان مثال در شرکت خدمات انفورماتیک تمام تلاش برای به روزرسانی، بهبود و توسعه اولین سامانه متمرکز بانکی (کربنکینگ) بالای هزار شعبه در کشور با نام «بانک ایران» به انجام رسیده و تداوم این روند طي سالیان گذشته منجر به تولید و ارائه نسخه جدید بانک ایران تحت عنوان «بانک۲» شده است.
فائز ادامه داد: درباره تواناییهای نسخه جدید باید گفت «بانک ۲» تمامی خدمات مربوط به عموم مشتریان بانکها را به صورت مکانیزه و یکپارچه فراهم میآورد. این سیستم، مدیریت و عملیات راهبری تمامي خدمات بانکی را از طریق دسترسی به پایگاه دادههای مشترک به صورت متمرکز ارائه میکند. انعطافپذیری، مقیاسپذیری، امنیت بالا، مشتریمحوری، افزایش بهرهوری عملیاتی و کارایی، مدیریت هزینههای عملیاتی و نگهداشت و توانایی بیشتر در تبعیت و انطباق با الزامات قانونی داخلی و حتیالمقدور خارجی؛ از مهمترین ویژگیهای آن است.
وی با بیان اینکه شرکت خدمات انفورماتیک تجربه مدیریت مشتریان و تراکنشهای بانکی بسیار بزرگتر از آمار بانکهای نظامی را دارد، گفت: در حال حاضر تجربیات قبلی و دانش فنی شرکت خدمات انفورماتیک که به مدیریت چند ۱۰ میلیونی تراکنشهای روزانه در بزرگترین بانکهای کشور از جمله بانک ملی و بانک صادرات و پشتیبانی بیش از ۶۷ میلیون مشتری و ۷۵ میلیون حساب “تنها در یک بانک” منجر شده؛ در گذر از «بانک ایران» به «بانک ۲» کمک شایانی کرده است. این آمار و تجربه شرکت در مدیریت مشتریان و تراکنشهای بانکی بسیار فراتر از آمار و ارقام بانکهايی که ادغام آنها در دستور کار قرار گرفته است.
معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به رضایت مشتریان گفت: رضایت مشتری و توجه به نیازها و خواستههای آنها هدف ماست؛ از همین رو همواره در تلاش برای نوسازی فرآیندها و ایجاد تغییر و تحول هستیم که نتیجه آن قطعا رضایت مشتری را در بر خواهد داشت. بر همین اساس شرکت خدمات انفورماتیک به دنبال کسب برتری از طریق نوسازی با کمترین هزینه ممکن نسبت به رقبا است.
فائز افزود: در حال حاضر هر یک از محصولات ارائه شده در بازار دارای مزیتهای رقابتی مخصوص به خود است؛ به همین دلیل هم مقایسه سامانههای موجود باید از وجوه مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند. به عنوان مثال یکی از عمده برتریهای یک سامانه؛ مقیاس پوشش شعب و مدیریت تراکنشهای انبوه است که از این منظر «بانک ۲» محصولی منحصر به فرد در بازار به شمار میآید. توجه همزمان به چابکی و دسترسپذیری سیستمها از مقولههای با اهمیت از دید بانکداران است که ما سعی کردهایم به این نیاز از طریق بازنگری در معماری سیستم پاسخ دهیم. با توجه به اینکه شرکت خدمات انفورماتیک توانسته Source همه سرویسهایی که به بانکهای بزرگ و نیز متوسط یا کوچک کشور میدهد را در اختیار داشته باشد؛ در نتیجه از این حیث به خدمات مشاوره و پشتیبانی شرکتهای خارجی وابستگی ندارد که این تجربه باعث تداوم همکاری و اعتماد بانکهای کشور شده است. ضمنآنکه در زمینههای مختلف امکان ارائه راهحل جامع (Total Solution) بدون نیاز به مراجعه به تامینکنندگان مختلف را برای بانکها فراهم کردهایم.
وی در خصوص مزیتهای سامانه بانک ۲ نسبت به نمونههای خارجی اظهارداشت: تامینکنندگان خارجی دارای تخصصهای ارزشمندی در تولید نرمافزار بانکی هستند و با ارائه خدمات حرفهای و البته گرانقیمت؛ انتخاب مناسبی برای بانکهای تراز بینالمللی هستند. این در حالی است که تعاملات مورد نظر این شرکتها نیز از استانداردهای بالایی برخوردار است و با در نظر گرفتن مشکلات تحریم و تفاوت زبان؛ بعید به نظر میرسد كه در شرایط حال حاضر بتوان از توانمندیهای این شرکتها در داخل استفاده قابلقبولی شود.
وي تاكيدكرد: از چالشهای مهم و تاثیرگذار ارتباط با این شرکتها؛ رفتارهای متفاوت و گاهی غیرقابل پیشبینی در زمان بحرانهای سیاسی، تحریم و مشکلات امنیتی مورد توجه نهادهای نظارتی است. نتیجه اینکه استفاده از تأمینکننده خارجی از ریسک بالایی برخوردار بوده و فاقد بخش مهمی از خدمات قابل ارائه توسط یک شرکت داخلی همچون خدمات انفورماتیک است. معتقدم محصول «بانک ۲» در مقایسه با محصولات مشابه از هزینه بسیار کمتری برخوردار است؛ مضاف بر اینکه بومیسازی محصولات و استفاده از دانش داخلی همواره در کانون توجه و از اولویتهای اصلی شرکت بوده است.
فائز تاکید کرد: با توجه به تجربه ۲۵ ساله شرکت خدمات انفورماتیک در عرصه بانکداری متمرکز، ارتباط نزدیک با مراکز رگولاتوری و تعدد و تنوع مشتریان؛ تسلط این مجموعه بر فرآیندهای کسبوکار بانکی کشور قابل مقایسه با هیچ تأمینکننده خارجی و شاید داخلی نباشد. در حال حاضر «بانک ۲» توانایی مدیریت بیش از چند ده میلیون تراکنش لحظهای در روز و ارائه خدمات به بیش از چند هزار شعبه را دارد. به این ترتیب در خصوص اجرای سیاست دولت در رابطه با ادغام بانکها و موسسات مالی کوچکتر و ایجاد اَبَر بانک با سازمانی بزرگتر و تعداد شعب زیاد نگرانی خاصی از منظر اجرایی وجود نخواهد داشت.
معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک ادامه داد: از منظر فنی این CORE با کاهش سطح پیچیدگی و پارامتریک کردن سیستمها توانسته Time to Market را در بازار رقابتی صنعت بانکداری به طور محسوسی کاهش دهد و ایجاد یک مزیت رقابتی را در بانکهای بهرهبردار به وجود آورد. از دیگر قابلیتهای افزوده شده در «بانک ۲» میتوان به پیادهسازی سیستم مدیریت کانال و ایجاد یک ESB با معماری مبتنی بر SOA برای یکپارچهسازی سیستمها با یکدیگر اشاره کرد. بهینهسازی در سیستمهای مدیریت مالی و نوسازی سامانههای حسابداری و دفترکل ریالی و ارزی، حسابهای پرداختی و مدیریت اقلام باز به صورت تحت وب و با معماری لایهای از دیگر وجوه برتری «بانک ۲» نسبت به نسخه پیشین آن یعنی “بانک ایران” است. در لایه واسط کاربری شعبه هم سیستم تحویلداری به Web Based تغییر یافته و در هزینههای تجهیز بانک به این CORE صرفهجویی بسیار زیادی ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه امنیت اهمیت بسیار بالایی دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکت خدمات انفورماتیک با اتکاء به توانمندیهاي داخلی از نظر امنیتی در شرایط عالی قرار دارد؛ بنابراين در کنار موارد ذکر شده، سطح بالای امنیت در پیادهسازی سرویسهای شرکت خدمات انفورماتیک هم نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. این شرکت در راستای تحققبخشی از نقشه راه امنیتی کشور از سال ۹۱ به ایجاد، پیادهسازی و اجرای سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) در دامنه راهبری سرویسها و شبکههای بین بانکی و بانکی اقدام كرده و خود را همسو با آئيننامهها و دستورالعملهای اجرایی تمام نهادهای امنیتی کشور میداند.
فائز با اشاره به توانایی ارائه خدمت توسط شرکت خدمات انفورماتیک در بالاترین پیک ترافیک تراکنشهای بانکی و مالی گفت: شرکت خدمات انفورماتیک علاوه بر تولید و راهاندازی CORE برای بانکهای بزرگ و کوچک و داشتن تجربه یکپارچهسازی و ادغام موسسات مالی در بانکها؛ سالهاست که سوئیچهایی را در سطح ملی با کمترین خطایی حتی در روزهای اوج حجم تراکنشها مدیریت میکند.
وی افزود: کافی است نگاهی به حجم تراکنش روزانه سامانه شاپرک با متوسط ۱۳۵ میلیون تراکنش در روز و یا شتاب با متوسط روزانه بیش از ۱۰۰ تراکنش در روز بیندازیم. ما در شاپرک شاهد ثبت رکورد ۱۹۷ میلیون تراکنش در ۲۸ اسفند ۹۶ و همچنین در سامانه شتاب، تجربه مدیریت ۱۶۲ میلیون تراکنش را در پرترافیکترین روزهای سال داشتهایم که این مهم گواهی بر ظرفیتهای یک شرکت توانمند داخلی و بینظیر در سطح منطقه است.
وي در پايان تاكيد كرد: بسیار پیش آمده که #دولت در شرایطی خاص تصمیم به اجرای #پروژههای_بزرگ با تکیه بر ظرفیتهای موجود در شرکت خدمات گرفته است. پروژههایی چون #واریز #یارانهها، اتصال #کارت_سوخت به کارتهای بانکی، سبد خانوار و … که خوشبختانه همه موارد یاد شده با موفقیت اجرایی شده است.
#معصومه_صالحی