ورود ال نینو به ایران امکان پذیر نیست

 

داود پرهیزکار در حاشیه پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی که در مصلی تهران برگزار شده است؛ در نشست خبری با خبرنگاران افزود: ال نینو یک پدیده جوی مخصوص مناطق حاره‌ای اقیانوس آرام است و اینکه به مناطق دیگر انتقال یافته و به ایران برسد امکان پذیر نخواهد بود تنها بحثی که در این زمینه مطرح است موضوع رسیدن آثار آن به کشوری مانند ایران خواهد بود که سازمان هواشناسی این تاثیرات را رد نمی‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احتمال افزایش میزان بارندگی‌ها در ایران با توجه به پدیده ال نینو عنوان کرد: با توجه به جو پرفشار جنب حاره‌ای که در ایران فعال است‌، این احتمال وجود دارد‌ که آثار ال نینو در ایران نیز قابل مشاهده شده و بارش‌ها را از حد نرمال قدری بیشتر کند. اما این تنها اثر آن در ایران خواهد بود و صحبت از انتقال و یا رسیدنش به داخل کشور امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه یکی از وظایف این سازمان موضوع پیش‌بینی آلودگی هوا است، گفت: این موضوع به خصوص در فصول سرد سال بسیار مورد توجه قرار دارد، زیرا پیش‌بینی دقیق این سازمان می‌تواند موجب انجام راهکارها در این زمان شود.

پرهیزکار همچنین درباره وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرها و طرح‌های ارائه شده برای کاهش آن نیز توضیح داد: دو عامل اصلی آلودگی در کلان‌شهرها به مسائل جوی پایدار ومنابع خارجی آلوده کننده می‌رسد. اگر ما بتوانیم هرکدام از آنها را کاهش دهیم قطعا بر روی میزان آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد. البته باقی ماندن یکی از آنها مناسب نیست و باید طوری کار شود که هر دو بخش پایین بیاید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت درآمدی سازمان هواشناسی نیز اظهار کرد: کل درآمد این سازمان براساس تعرفه‌هایی است که از 20 سال قبل تصویب و اجرایی می‌شود. البته باید این را نیز اضافه کنیم که بخش قابل توجهی از بخش‌های دولتی نسبت به ارائه هزینه مربوطه به این خدمات معاف بودند. با توجه به درخواست سازمان مدیریت ما تلاش کردیم این تعرفه‌ها را به روز کنیم تا امکان افزایش درآمد سازمان هواشناسی در آینده‌ ای نزدیک فراهم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت‌های دولتی ۲۰ سال است که بدهی سازمان هواشناسی را پرداخت نکرده‌اند. براساس قانون، وصول درآمد در هواشناسی باید از کلیه دستگاه‌هایی که از این سازمان خدمات می‌گیرند انجام شود، اما تاکنون این خدمات به بخش‌های دولتی رایگان بوده است.

پرهیزکار با بیان اینکه هم اکنون ۶۶ ایستگاه هواشناسی در جاده‌ها داریم، گفت: این تعداد برای کشور پهناوری مانند ایران کافی نیست و باید تعداد این ایستگاه‌ها را افزایش دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *