مهندس زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران تاکید کرد: تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن پودر آلومینا در شرکت آلومینای ایران

واحد توسعه‌ای (هیدرات‌های ویژه، پرعیارسازی بوکسیت به روش واسطه سنگین، توسعه واحد گل قرمز احداث دو تیکنر و توسعه واحد سود و تبخیر) در مجتمع آلومینای ایران تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ملت؛ مهندس تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در نخستین همایش بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار ضمن بیان مطلب فوق گفت: شرکت آلومینای ایران با هدف تنوع محصول و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر؛ محصولی جدید تحت‌عنوان «هیدرات‌های ویژه» به عنوان کندسوزکننده را با سرمایه‌گذاری 1500 میلیارد ریالی (به روزرسانی شده) اجرا کرده که در سالجاری وارد بازار مصرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه «هیدرات‌‌های ویژه» محصولی دانش‌بنیان و بومی است، گفت: این روش کاملا دانش‌بنیان بوده و توسط متخصصان شرکت آلومینای ایران انجام شده و در دنیا منحصربه‌فرد است. به گفته وی با تولید این محصول جزو 5 کشوری خواهیم بود که این محصول استراتژیک را تولید می‌‌کنند.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با اشاره به طرح‌‌های دیگر در حال اجرا این شرکت تصریح کرد: طرح‌های تولید «توسعه واحد گل قرمز احداث دو تیکنر» و «توسعه واحد سود و تبخیر» با بیش از 2 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حال اجراست و تا نیمه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد.وی در ادامه افزود: با توجه به نیاز کارخانه آلومینای جاجرم به حدود 900 هزار تن بوکسیت در سال؛ یکی از مهمترین راهکارها پرعیارسازی بوکسیت است که این شرکت طرح مهم پرعیارسازی بوکسیت به روش واسطه سنگین به ارزش 1500 میلیارد ریال را از سال گذشته آغاز کرده است و در سالجاری به بهره‌برداری می‌رساند که البته این گام می‌تواند ما را در اجرای توسعه‌های بعدی کمک کند.

طرح مطالعاتی تولید آلومینا از معادن کم‌عیارمهندس زارع همچنین خاطرنشان کرد: امسال بیش از یک میلیون و 200 هزار تن آلومینا مورد مصرف کارخانجات آلومینیوم کشور وارد می‌شود که حدود یک میلیارد دلار ارزبری دارد. با توجه به اینکه از نظر ذخایر بوکسیت غنی نیستیم؛ هر اقدام برای پرعیارسازی بوکسیت به نفع تولید و توسعه کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: طرح تولید آلومینا از معادن کم‌عیار به روش سینترینگ با ظرفیت 500 هزار تن یک طرح مطالعاتی است که با شرکت‌های خارجی در حال انجام است. سرمایه موردنیاز این طرح 700 میلیون یورو است.

احداث نیروگاه 160 مگاواتی برقمدیرعامل شرکت آلومینای ایران همچنین با اشاره به اقدامات این شرکت برای تامین برق پایدار مجتمع گفت: در این شرکت طرح احداث نیروگاه 160 مگاواتی سیکل ترکیبی به سرمایه‌گذاری 18 هزار و 500 میلیارد ریال با تامین مالی ایمیدرو انجام می‌شود. فعالیت‌های اجرایی این طرح در نیمه دوم امسال آغاز خواهد شد.وی ادامه داد: این شرکت همچنین تفاهمنامه‌ای با سازمان حفاظت محیط‌ زیست به ارزش 150 میلیارد ریال در راستای حفظ منابع‌طبیعی جاجرم به امضاء رسانده است که عملیات اجرایی آن تا پایان سالجاری آغاز می‌شود.

افزایش ذخایر بوکسیت مهندس زارع با بیان اینکه حجم فعالیت‌های اکتشافی انجام شده طی سال‌های اخیر توسط شرکت آلومینای ایران 5 برابر افزایش یافته است، گفت: نتایج حاصل از این اکتشافات افزایش40 میلیون تنی ذخایر قطعی پرعیار بوکسیت و نیز 70 میلیون تنی حجم ذخایر کم‌عیار بوکسیت است.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از اقدامات این شرکت راهبری و هدایت معدنکاران بخش خصوصی برای تجهیز و توسعه معادن بخش خصوصی است که در حال حاضر 10 درصد از مواداولیه موردنیاز خود را از معادن بخش خصوصی تامین می‌‌کنیم. همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی سال‌های آتی این میزان افزایش خواهد یافت.

رتبه آلومینیوم ایران از 21 به 14مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: تولید آلومینا در جهان در سال 2021 حدود 138 میلیون تن بود که رشد 6 درصدی را نسبت به سال‌های اخیر تجربه کرد. تولید فلز آلومینیوم از آلومینا طی سال گذشته میلادی در جهان 68 میلیون تن بود.وی در ادامه افزود: در ایران با راه‌اندازی کارخانه‌های تولید آلومینیوم سالکو و جاجرم ظرفیت تولید آلومینیوم به بیش از 700 هزار تن رسید و رتبه کشور را از 21 به 14 ارتقاء داد.

به گفته وی مجتمع آلومینای ایران فاز نخست تولید آلومینیوم به ظرفیت40 هزار تن را راه‌اندازی کرده است. این ظرفیت در فازهای بعدی به 120 هزار تن می‌رسد. طرح یاد شده به 250 میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

مهندس زارع بیان داشت: با توجه به توسعه صنعت آلومینیوم دنیا از نظر حمل‌ونقل اتوماتیک، دیجیتالی‌کردن ماشین‌آلات برقی، الکترونیکی‌کردن ماشین‌آلات، جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی و توسعه پایدار؛ از مهمترین فعالیت‌های نوین در بخش معادن بوکسیت دنیاست که ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه با توجه به نیاز یک میلیون تنی کشور به پودر آلومینا سالانه ۲۵۰ هزار تن از این محصول مهم در شرکت آلومینای ایران تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: سالانه باید یک میلیون تن پودر آلومینا وارد کشور شود؛ به همین دلیل باید یک میلیارد دلار پرداخت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *