نقش بازاریابی در توسعه پست و حفظ مشتریان

محمد عباسیان

در شرکت های خدماتی، بازاریاب برای جذب و جلب نظر مشتری نسبت به ارائه خدمات از روش خلاقانه برای مواجه شدن با رقبا استفاده می نماید .

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست؛ محمد عباسیان، همکار واحد بازاریابی پست خراسان رضوی طی یادداشتی که در پایگاه خبری مشهد عمران منتشر شده است، به بیان اهمیت فرآیند های بازاریابی و نقش آن در توسعه پست و حفظ مشتریان پرداخت.

متن کامل یادداشت وی به شرح زیر است:

بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه ارزش با هدف تامین نیازهای یک بازار هدف همزمان با کسب سود است.
بازاریاب همه استراتژی ها و تاکتیک های فنی در جهت پیدا کردن جایگاهی برای محصولات و خدمات خود در بازار و ترغیب مخاطب بکار می گیرد وی درباره مخاطب تحقیق می کند؛ یک استراتژی بازاریابی تدوین می کند و نحوه ارائه محصول و اطلاع رسانی برای تبلیغ و ترویج آن مشخص می نماید.

در شرکت های خدماتی، بازاریاب برای جذب و جلب نظر مشتری نسبت به ارائه خدمات از روش خلاقانه برای مواجه شدن با رقبا استفاده می نماید.
شرکت ملی پست ج .ا.ا ، بعنوان یک شرکت خدماتی دولتی، اصیل، ریشه دار با قدمت تاریخی، این فرآیندها را با تکنیک های خاص خود توسط واحد های بازاریابی انجام می دهد.

وی می گوید: «امروزه با وجود شرکت های موازی، حساسیت اصل بازاریابی در پست چندین برابر شده است.»
بازاریابان در پست مسیری برای شاد کردن مشتری یا مصرف کننده براساس یک هدف از پیش تعیین شده پیدا می کنند تا با ایجاد علاقه مشتری نسبت به خدمات و محصولات، بتوانند نیاز مشتری را به درآمد تبدیل کنند.
کارشناسان دخیل در این امر، کانال ارتباطی دو سویه با مشتری برای آموزش و انتقال اطلاعات را بخوبی فراهم می نمایند. شناسایی این مسیر سودآور توسط بازاریاب مهم است البته گذشت زمان بسیار مهم تر است زیرا با گذشت زمان، مشتری به پست اعتماد می کند و با ایجاد اعتماد، مشتری در نقش هوادار ظاهر می شود و همواره موجب گسترش و بسط خدمات می شود.

شناسایی و جذب مشتری بر عهده بازاریاب است؛ اما حفظ و نگه داشتن مشتری بر عهده دیگر ارکان شرکت است. بازاریاب، بازارهای بالقوه پست را شناسایی کرده و تبدیل به بالفعل می کند.
مشتریان وفادار صرفا مصرف کننده خدمات پست نیستند؛ بلکه الان بعنوان هوادار و یک سرمایه برون سازمانی به شمار می آیند.

اهمیت اجرای صحیح فرایندها ی فوق، پویایی شرکت ملی پست را تضمین می کند.
تکیه بر علم و نوآوری، توسعه زیرساخت ها، رفع موانع موجود در طی مراحل عملیات چهار گانه پستی ( قبول – آماده سازی – رهسپاری – توزیع ) سرلوحه خدمتی امروز ماست.

مشتریان به پشتوانه نتایج مثبت این عملکرد گروهی، پست را در سبد انتخاب اول خود قرار خواهند داد و این همان پویایی شبکه پستی است که از اهداف عالیه سازمان است.

در پایان باید گفت: «پست زمانی پویایی خودرا می تواند حفظ کند که مشتریان وفادار خود را افزایش دهد؛ چرا که هر مشتری ناراضی، تعدادی از مشتریان وفادار ما را حذف خواهد کرد پس امروز را بخوبی دریابیم و نقش خود را در این تیم عملیاتی بازیابی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *