«پست»؛ اهرمی موثر در پیشبرد اقتصاد دیجیتال

تشکیل کارگروه ویژه توسعه اقتصاد دیجیتال در دولت سیزدهم که با پیگیری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت، حکایت از اراده و اهتمام جدی دولت در دوره جدید برای توسعه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال دارد. جریانی که می تواند با همراهی شبکه ملی اطلاعات و حضور پررنگ شرکت های تابعه وزارت ارتباطات علی الخصوص شرکت ملی پست به عنوان پشتیبان ورکن اساسی اقتصاد دیجیتال نقشی موثر در رونق و چابک سازی این حوزه ایفا نماید.  

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست ؛ کارگروه  ویژه اقتصاد دیجیتال به منظور تحقق توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور با ورود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با تصویب  هیات‌ دولت با عضویت هفت عضو کابینه تصویب شد؛ کارگروهی که تصمیمات آن در حکم تصمیمات هیات‌‌‌‌‌‌‌‌وزیران است.          

                                                                      
عیسی زارع‌‌‌‌‌‌‌‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان رئیس این کارگروه است سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی؛ سید‌رضا فاطمی‌ امین وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ حجت عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی؛ امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور و علی صالح‌‌‌‌‌‌‌‌ آبادی رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌ کل بانک مرکزی اعضای کارگروه هستند. 
بر اساس این مصوبه، تصمیم‌گیری درباره امور اجرایی در موضوعات مربوط به اقتصاد دیجیتال و تصویب و اصلاح آئین‌‌‌‌‌‌‌‌نامه و مقررات مربوط به این بخش به وزیران عضو کار گروه تفویض شد.

توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال، برطرف کردن موانع و شتاب‌‌‌‌‌‌‌‌بخشی به شکل‌‌‌‌‌‌‌‌گیری زیست‌‌‌‌‌‌‌‌بوم اقتصاد دیجیتال، حمایت از پلت‌فرم‌ها و کسب‌‌‌‌‌‌‌‌ و کارهای دیجیتال و فناور پایه، بسترسازی برای توسعه اشتغال فناورانه پایه، برطرف‌کردن موانع فعالیت پلت‌فرم‌های ایرانی در سطح بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و توسعه مهارت‌های الزام‌‌‌‌‌‌‌‌آور اقتصاد دیجیتال، ازجمله وظایفی است که این کارگروه برای تحقق آنها باید تلاش کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درپست اینستاگرامی خود گفته است با تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، مسیر تحقق توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور تا دستیابی به سهم ۱۰ درصدی آن از کل اقتصاد کشور سهل‌تر و هموارتر و زیرساخت های لازم برای توسعه اشتغال فناوری پایه در کشور نیز بیش از گذشته فراهم شود.

ذی‌نفعان و شاغلان در زیست‌ بوم اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات کشور خیلی خوب به اهمیت چنین مصوبه‌ای واقفند. بی شک این اتفاق سرعت عمل در اجرای تصمیمات مربوط به  توسعه و شتاب بخشی در اقتصاد دیجیتال کشور، پیشبرد طرح شبکه ملی اطلاعات و سایر پروژه های وابسته به این موضوعات را فراهم می کند. 
وزارت ارتباطات و شرکت های وابسته هر یک نقشی اساسی در پیشبرد اقتصاد دیجیتال کشور دارند و در این بین نقش پست و لجستیک در توسعه اقتصاد دیجیتال بر کسی پوشیده نیست ظر فیت های بزرگ نهفته ای که وزیر ارتباطات چندی پیش در جلسه ای که با مدیران شبکه پستی کشور داشت به آن اشاره کرد. 

پست امروزه در کشورهای توسعه یافته به یکی از ارکان مهم توسعه صادرات تبدیل شده است. قطعا توسعه اقتصادی کشور بدون حضور در عرصه رقابت بین‌المللی میسر نمی‌شود و با چالش‌های جدید روبرو خواهد شد. بخش مهمی از زنجیره ارزش در اقتصاد دیجیتال به عهده خدمات لجستیک و پست است که در صورت ارائه سرویس نامناسب، توسعه اقتصاد دیجیتال را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.
شاید به نوعی می‌توان ادعا کرد در صورت عدم توسعه پست، توسعه اقتصاد دیجیتال با بن بست مواجه می‌شود. به عقیده کارشناسان، پست به‌عنوان سکوی اقتصاد دیجیتال می‌تواند در قطع دست واسطه‌ها و دلال‌ها از بازارهای دیجیتال نقش اساسی ایفا کند. به طور قطع اگر تمام کسب و کارها به تجارت الکترونیک ورود نکنند، بدون شک در آینده از بین خواهند رفت، بنابراین پست گزینه خوبی برای توسعه تجارت الکترونیک و کسب و کارهای خُرد تا کلان است.

شرکت ملی پست به عنوان پشتیبان اصلی و یکی از ارکان توسعه اقتصاد دیجیتال کشور خود نیز به این مهم واقف است. شاید  اقدامات اخیر این شرکت پیرامون راه اندازی مراکز نوآوری پست و تلاش د ر ارتقای حوزه پست، تجارت الکترونیک، حمل و نقل هوشمند و لجستیک پیشرفته و فناوری های مرتبط ، همکاری با شرکت های استارتاپی و دانش بنیان و به اشتراک گذاری ظرفیت های خود با این شرکت ها در راستای تامین نیازهای مشتریان گام های موثری برداشته است.  

پست همواره کوشیده تا به منظور افزایش سهم خود از بازار خدمات پستی، رشد و افزایش توان اقتصادی، نوآوری و ارتقاء کیفی خدمات و فعالیت‌های پستی و ارتباطی، تامین رضایت ذی نفعان و نیز توانمند سازی و توسعه سرمایه انسانی گام‌های بلندی بردارد تا این شرکت به عنوان اهرمی موثر در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی نقش آفرینی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *