معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت مطرح کرد:تسهیل و تسریع در تامین نقدینگی بنگاه ها با توسعه تامین مالی زنجیره ای

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت افزایش شفافیت و نظارت پذیری جریان مالی اقتصاد، تسهیل وثیقه سپاری واعتبار سنجی، جلوگیری از انحراف منابع، کاهش تقاضای نقدینگی، زمینه سازی وکمک به اصلاح نظام بانکی،کاهش مطالبات غیرجاری بانکها، تسهیل تأمین سرمایه در گردش بنگاه¬ها و کاهش هزینه‌های مالی و بهای تمام شده محصول در زنجیره برای فعالان اقتصادی را از دستاوردهای اجرای طرح تأمین مالی زنجیره ای عنوان کرد.

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از شاتا؛ سید مهدی نیازی در حاشیه رویداد امضای تفاهم همکاری مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بانکهای ملی، مسکن، ملت، صنعت و معدن، تجارت، صادرات و پارسیان که امروز در محل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با حضور وزیر صنعت ،معدن وتجارت ، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل بانک مرکزی برگزار شد، در خصوص مزایای طرح تأمین مالی زنجیره ای گفت: پیرو برنامه های ابلاغی وزیر صمت موضوع تامین مالی زنجیره ای از سه ماه گذشته و با هدف تسریع و تسهیل در تامین سرمایه در گردش بنگاه ها و برای استفاده بهینه از منابع بانکی موجود در دستور کار وزارت متبوع قرار گرفت.

وی افزود: از مزایای اجرای این پروژه می توان به افزایش شفافیت و نظارت پذیری جریان مالی اقتصاد،تسهیل وثیقه سپاری واعتبار سنجی، جلوگیری از انحراف منابع، کاهش تقاضای نقدینگی، زمینه سازی وکمک به اصلاح نظام بانکی،کاهش مطالبات غیرجاری بانکها، تسهیل تأمین سرمایه در گردش بنگاه¬ها و کاهش هزینه‌های مالی و بهای تمام شده محصول در زنجیره برای فعالان اقتصادی اشاره کرد.
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت تصریح کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره تامین توسط بانک مرکزی در تاریخ 29/09/1400، ابزارهایی نظیر برات الکترونیک، سفته الکترونیک، اوراق گام، اعتبارات اسنادی داخلی، کارت اعتباری و …. در دسترس فعالان اقتصادی قرار گرفته است .

نیازی اظهار داشت: صنایع هدف جهت تامین مالی زنجیره ای عبارتند از صنایع خودروسازی وقطعات، فلزات اساسی، تجهیزات وماشین آلات، لوازم خانگی،مصالح ساختمانی وانبوه سازی، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و صنایع غذایی که جلسات آموزشی و ترویجی با فعالان هر کدام از این صنایع طی ماه های گذشته برگزار شده و ادامه دار خواهد بود.
وی به اقدامات صورت پذیرفته دراین خصوص اشاره کرد و بیان داشت: احصاء وظایف وارکان مختلف در نظام تامین مالی زنجیره تامین، تدوین احکام پیشنهادی به ستاد اقتصادی دولت، برگزاری جلسات آموزشی و ترویجی جهت بنگاه ها وتشکل های مرتبط باصنایع مختلف، هماهنگی با بورس کالای ایران به منظور پذیرش ابزارهای زنجیره ای به عنوان ابزار تسویه در معاملات بازار فیزیکی بورس کالا و انجام پایلوت تامین مالی زنجیره ای با عاملیت بانک صنعت ومعدن تنها 48 ساعت پس از ابلاغ دستورالعمل، اقداماتی است که در راستای اجرای هر چه بهتر طرح تأمین مالی زنجیره ای صورت گرفته است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت ضمن اشاره به ابلاغیه هفته گذشته معاونت فناوری های نوین بانک مرکزی، تصریح کرد: من بعد صورتحساب الکترونیک ثبت شده در سامانه جامع تجارت مبنای ارائه خدمات بانکی و تسهیلات زنجیره تامین خواهد بود.
نیازی در پایان هدف اصلی اجرای طرح تأمین مالی زنجیره ای را تسریع در تامین منابع بنگاه های اقتصادی عنوان کرد و گفت: در کنار این هدف اساسی، جلوگیری از انحراف منابع بانکی و نظارت پذیری به عنوان سایر مزایای این روش مد نظر بوده است که کمک زیادی به افزایش توان تسهیلات دهی بانک ها و بهبود فضای کسب و کار کشور از منظر دسترسی به اعتبارات بانکی خواهد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *